Corvette C6 Cabriolet 2008

Älska den för skönheten eller hata den för att den är törstigare och smutsigare än en hel tvärgata full av Toyota Aygor. En del ogillar den bara för att den är högljudd, skrytsam och allmänt vräkig, men se det som pluspoäng menar motorjournalisten Kenneth Tonef.

Redaktionen  |  Publicerad 2008-08-19 04:12  |  Lästid: < 1 minuter
Bild 429874

Inget för blyga. Räkna med uppståndelse när du åker i Corvette C6 Cabriolet.

Bakgrund


Det här är den sjätte generationen av jänkeikonen, därav det tillägsnamnet C6, inte att förväxla med heta internetaktiviteter alltså. De första Corvetterna som kom i mitten av femtiotalet var inte mycket till sportbilar och stod sig helt slätt mot Jaguar, Ferrari och andra tekniskt överlägsna européer. Snabbt fick Corvette större motorer men det är först nu den faktiskt lever upp till det den säger sig vara - a true american sportscar.
Årets upplaga har uppdaterats främst vad det gäller köregenskaperna. Prestandan är fenomenal och brutal. Över fyrahundra hästkrafter levererar en accelerationstid i klass med de tyskar och italienare den konkurerar med.

Utseende
Precis som alla andra bilmodeller har Corvetten växt. Själv upplevde jag generation C5 som på tok för fet. Att parkera i stan var en svettigt nervös upplevelse eftersom bilens ytor helt enkelt inte gick att överblicka. Men när C6 introducerades 2004 hade faktiskt bilens omfång krympt både på bredden och längden. Det gagnade inte bara körupplevelsen utan även utseendet. C6 är snyggare och mer stilren än sin föregångare. Borta är också de löjliga pop-upp-lyktorna.

Bilens legendariska historia märks naturligtvis i designen. Den lätt snedställda aktern påminner om det sena sextiotalets C3:or. Baklycktorna har återtagit sin cirkelform, också det som på klassikerna. Femtio- och sextiotalens Vettar hade instrumentpanlen delad av två halvmåneformade enheter som tillsammans med mittkonsollen avgränsade sittbrunnen mellan förare och passagerare. Bakom ratten under en av de välvda bågarna ligger instrumenten samlade tydligt i grupp.

Provkörning


Med cabrioletten nedfälld på bilen vi provkör i trakterna runt Marseilles. Responsen bland alla de fransmännen på gatorna är positiva och spontana. De för mig obegripliga meningarna tolkar jag positivt eftersom de innehåller ord som "cool" och ofta åtföljs av tummen upp. Jag svarar med att låta de fyra avgasutblåsen ryta.
De negativa omdömen, levererade av en grupp fjällräventurister med ryggsäckar och vandringsstavar, är lika obegripliga som omöjliga att feltolka. Hade jag vetat att de skulle dyka upp just där just då jade jag nog hejdat mig. På en tillsynes öde raksträcka högst upp i bergen tvingas jag stampa ned gaspedalen ordentligt. Antispinnsystemet hade jag kopplat ur. Vänsterfoten vilar på bromspedalen. (Det är så man skapar en burnis.) De feta bakhjulen repar upp ett par tjugo meter långa gummispår som tydligt uppenbarar sig när gummiröken lättat.

Men bakom röken står också en samlig arga naturvänner. Oväsen och gummirök var tydligen inte vad de franska friluftsfrämjarna hade givit sig ut för att uppleva.
- Pardon moi, får jag ur mig innan jag manövrerar det amerikanska monstret mjukt och fint nedför bergsvägarna igen.
Du märks i en Corvette. Och det måste du digga om du vill äga en sådan. Är du bara cool med detta (och har en ansenlig summa cash) så är C6 Cabrioletten ett suveränt allternativ till många betydligt dyrare sport- och skrytupplevelser.

Fakta
Pris: 728.950 kronor
Motor: V8 6,2 l
Effekt: 437 hkr
0- 100 km/h: 4,3 s
Toppfart: 300 km/h

Av: Kenneth Tonef

Dela på Facebook
Tweeta