Därför älskar vi nya toklyxiga Bentley Continental GT V8

Skinn, skenande motorer och gamla pengar. King testkör världens kanske lyxigaste serietillverkade sportbil – Bentley Continental GT V8.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2020-10-15 11:17  |  Lästid: 3 minuter

Vi kör långsamt genom Stockholm när en man – ännu långsammare – går över vägen. Han ser bilen, stannar, gör tummen upp och ropar: ”Fan – det går bra nu!” I några få ord sammanfattade han känslan av att köra runt i en Bentley Continental GT V8.

Det doftar gamla pengar när man kliver in i en ny Bentley. Det är så mycket ljust skinn (färgen i just denna bil heter Magnolia) i inredning och stolar att det bländar. Solglasögon på. Förarsätet borde kallas skinnfåtölj – det är så skönt att jag aldrig vill gå ur. Små klassiska emblem överallt och kromade knappar får kupén att se ut som ett fotbollsproffs Instagramkonto. Du kan få det mesta personaliserat här: dina initialer, dina favoritfärger – och varför inte rejält med Koa veneer, det hawaiianska träslag som inte sällan återfinns i en dyr ukulele. 

Mäktigast i förarmiljön är den knapp som roterar mittsektionen så att du antingen ser – eller slipper se – navigeringsskärmen. Rotera igen och ett tredje läge visar ett par analoga instrument för att dra ner stressnivån till ett minimum. Det här kostar extra, så klart, motsvarande några månadslöner för en genomsnittlig tjänsteman. Visa den för barn och de slutar inte trycka. Visa den för din chef och han kommer att beställa en likadan.

Den är inte knäpptyst på vägen, men det känns så, mycket tack vare mjuk gång och ett ljudsystem på 650 watt och 10 högtalare. Storleken gör sitt till också. En vuxen sportbil, på något sätt. Den är 30 cm längre, 10 cm högre och betydligt bredare än en ny Porsche. En parkeringsficka du trodde var bred nog för din sportbil blir plötsligt trång när du väl är inne. I landsvägshastighet eller på långsamma citygator fungerar hela den här ekvationen fint. Och den som vill vara snabbast i väg vid rödljuset kan vrida på sportläget och göra 0–100 på 4 sekunder, vilket är bra, men det råa, turbulenta ljudet från motorn är den stora behållningen. Efter det märks motorns förträfflighet även hos förare som kanske inte är jätteintresserade av motorer. Den är kapabel, vrålstark och slutar inte accelerera förrän du når topphastigheten 318 km/h. 

Hitta någon som älskar dig som Bentley älskar analoga knappar. De finns överallt. Spakar, rattar och vridreglage. Men Bentley gör det extremt bra, ska sägas. Förarmiljön känns aldrig plottrig, snarare väl avvägd. Men visst är det en tydlig flört med den målgrupp som Bentley vill åt. Klassiskt och traditionellt. Här kan föräldrar och farföräldrar känna sig hemma. En fördel, eftersom det sannolikt är familjens pengar som betalar bilen.

Dags för en snabb recap. Bentley är en brittisk fordonstillverkare som främst tillverkar lyxbilar och som ägs av Volkswagen sedan 1998. Fabriken ligger i Crewe några mil söder om Liverpool, och tillverkningen av Bentleybilar har varit i gång sedan 1919 när flygingenjören Walter Owen Bentley skapade Bentley 3 Litre, en bil som vann 24-timmarsloppet Le Mans fem gånger på 1920-talet. 

Modellen som vi kör – en Bentley Continental – presenterades första gången 2003 och byggde en befintlig VW-platform. Det betydde lägre priser och  massproduktion för första gången i Bentleys historia. Då tillverkades omkring 1 000 bilar årligen. I dag är siffran strax under 10 000. 

Bentley Continental GT V8 är den tredje generationen av bilen. Modellens popularitet är tydlig. Många känner igen linjerna. Det finns egentligen ingen konkurrent som hållit så hårt på ursprungsbilen, på gott och ont. Därför ber vi Bentley visa oss en modell som är mindre klassisk, inte lika mycket brunt läder, flerekrade fälgar och träslag. Vi får se samma bil, samma motor men med kolfiberkit och mattsvarta detaljer. Uppdaterad till en mer samtida sportvagn. Någon centimeter lägre och med betydligt mer brutala svarta fälgar. Slutsats: Måhända handlar det mer om yta när man som Bentley hittat den perfekta formen för världens kanske lyxigaste serietillverkade sportbil.

Värt att veta

Modell: Bentley Continental GT V8.

Pris: 2 miljoner kronor.

Mått: Längd 485 cm, bredd 219 cm, höjd 141 cm.

Vikt: 2 725 kg.

0–100 km/h: 4,0 sekunder.

Motor: 6-liters turboladdad W12.

CO2-utsläpp: 278 g/km.

Fördelar: Står i en klass för sig när 

det kommer till lyx, sport och förstklassighet.

Nackdelar: En liten del av mig önskar en modernisering av modellen.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2020-10-15 15:13