De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste 2016

Varsågod, för 10:e året i rad bjuder King traditionsenligt på listan över Herrmode­sveriges 100 mäktigaste personer. Kvinnorna och männen med störst inflytande över en av världens viktigaste herrmodescener, tillika personerna med störst inflytande över hur du klär dig.

Redaktionen  |  Publicerad 2016-05-13 09:15  |  Lästid: 27 minuter

100. Niklas Magnusson (ny) [handskmakare, Hestra]

Som hand i handske, lyder det ordstäv som sedan urminnes tider definierat god passform. När Hestra lanserade sin bespoketjänst – som låter dig måttbeställa handskar efter egna fingrar, varpå du kan gå vidare till att välja foder, material, sömnadsmetod med mera – tog man ännu ett steg mot ambitionen att bli ett så heltäckande företag handskvärlden någonsin skådat. Det finns många som skräddarsyr saker, men få som besitter en kompetens bred nog att samtidigt utrusta det nationella skidlandslaget. Handsken är kastad.

99. Olof Lundh (100) [fotbollsexpert, TV4]

Efter sin placering på listan i fjol var Olof, yr av framgången, snabb att utmana Zlatan inför nästa års lista, och vi kan med facit i hand konstatera att det inte riktigt räckte hela vägen, men att det i den här takten kommer att lösa sig inom loppet av ett knappt sekel under förutsättning att både Olof och Zlatan förblir ungefär lika snygga och inflytelserika i relation till varandra. I sanningen en match i matchen värd att följa för den återkommande läsaren. Som tröstpris i år vill vi framhålla det faktum att Olof åtminstone inte blev stämd av Zlatan för sitt uttalande, vilket ju händer lite då och då nuförtiden.

8f518323-5ca6865bce802.png
Olof Lundh. Foto: Fredrik Etoall

98. Niklas Berglind (ny) [stylist]

Metro Modes storsatsning på en helgjuten blogg­rulle fick i fjol en rejäl uppsving då man lockade över Niklas Berglind från TV4, där han ofta synts till som modeexpert enligt Lex Börjesson (se paragraf 90 lite längre ner). Medan bloggens upplägg kretsar kring välbeprövade framgångsrecept såsom närbilder av nyserverad mat, menyer, pressinbjudningar, erhållna gratisprodukter och utsiktspanoraman från Yasuragi i Nacka, fick vi även se Niklas begå debut som resereporter i Kapstaden under Metrovinjetten ”We Have A Plan”.


97. Patrik Löf (97) [vd, Skoaktiebolaget]

Med fokus på Carmina, Carlos Santos, Gaziano & Girling, Enzo Bonafé och Saint Crispin's har Skoaktiebolaget på kort tid etablerat sig som en betydande aktör i den svenske premiumskokonnässörens värld, ständigt uppskattade för ett bemötande lika inkluderande som produkterna är exklusiva, och ett hjärta för skohantverk som står i omvänd proportionell storlek till lokalens yta i kvadratmeter.

96. Susanne Ljung (92) [modeskribent, sr]

Det är inte lätt att välja en favorit bland alla de avsnitt av Stil i P1 som sändes i fjol: Oktobers Brionispecial? Kanye West-intervjun? Rick Owens-avsnittet? Programmet är och förblir en folkbildande pärla i tablån med en aldrig sinande ström av ämnen du inte visste hur intresserad du var av, och Susannes röst en lika pålitlig följeslagare som en kanariefågel i kolgruvan.

95. Anders Timell (95) [krögare och medieprofil]

När tomten delade ut begåvningar julen då Anders föddes blev det ett stort paket: Lika slängd i käften som han är som radiopratare är han som sidekick i Gladiatorerna, och i sin ordinarie krögartjänst går han inte heller av för hackor. 112 000 följare på Instagram gör heller inte hans makt mindre. En tungt vägande medieprofil, även jämfört med etablerade namn som till exempel Pontus Gårdinger.

94. Gorjan Lauseger (98) [stylist]

Zara Larsson är ett namn som inte lär ha passerat obemärkt förbi någon, I synnerhet inte dem som sköter sin omvärldsbevakning via kingmagazine.se, då Zara där är en av många kända kvinnor som tipsat om att bära jeans och T-shirt till Conversen. Själv bär hon en desto mer utstuderad garderob, tack vare utmärkt stylisthjälp från Gorjan, som har fler strängar på sin lyra än så: När ditt habegär väcks av en kostym i NK:s kundmagasin Stil är det Gorjans förtjänst.


93. Bosse Hylander (81) [presschef, Didriksons]

Hipstern är programmerad att ständigt jaga det ursprungliga, originalet, förlagan. Därför var det föga förvånande att alla som häromåret dömde sig själva till långvarig nudeldiet genom att köpa en regnrock av Stutterheim omsider insåg att det minsann gjorts galon förr, och fick upp ögonen för 102-åringen Didriksons. Att detta skedde berodde till betydande del på det fina arbete som utförs av Bo Hylander.

92. Sara Sadeghi (85) [stylist]

En av Sveriges mest flitiga stylister låg inte på latsidan heller under året som gått. När hon inte överser modereportagen i publikationer som Damernas Värld och Plaza tar hon hand om garderoben för märken som Eton och Oscar Jacobson eller för Melloaktuella artister som Ola Salo och Martin Rolinski.

91. Vigor Sörman (59) [vd, Splay]

Vigor hamnade i blåsväder efter ett uttalande om att Youtube-tillvända galan Guldtuben hade fler visningar online än vad tv-sända tv-galan Kristallen hade tittare, men efter att ha sonderat en mängd nytagna bilder kunde vi konstatera att stormen inte rufsat till framgångsfrisyren det minsta lilla och att Speedmastern tickar sig allt närmare en framtid där uttalandet inte kommer att vara vare sig kontroversiellt eller möjligt att säga emot. Vigors Splay styr dessutom några av de mäktigaste svenska Youtube-kontona. Och jo, Youtube är som bekant makt, oavsett om det handlar om basebollkepsar eller trekvartsbyxor.

90. Jesper Börjesson (75) [programledare, TV4]

Genom fingertoppskänsliga val av inbjudna experter på området har Nyhetsmorgon utvecklats till en modemässig folkbildnings­institution. Jesper själv bemästrar konsten att se både bekväm och proper ut i skjorta och kavaj, och i fjol åkte minsann smokingen på i och med programledarskapet för Polarprisutdelningen. Inget ont om Idris Elba, men är det inte dags för en smålänning att axla rollen som James Bond? "Shaken, not stirrrred."


89. Håkan Ericson (ny) [U21-tränare]

Under Håkan Ericsons ledning blev det landslagsguld i EM för U21:orna. Vi kan inte uttala oss med hundraprocentig säkerhet om de ­säkert timslånga föredrag Håkan hållit för grabbarna om hur grunden för ett gott självförtroende läggs genom ett vårdat yttre, men det behöver vi inte heller, ty det som syns på planen talar för sig självt: kontinentens mest hårfönade (och framgångsrika) landslag.

88. Rossana Mariano (78) [grundare, RMPR]

När Rossana Mariano grundade sin pr-byrå RMPR anno 2001 var det med gedigen erfarenhet från alla delar av modebranschen, från mediebevakningen hos Damernas Värld till marknadsföringsarbete på H&M:s pr-avdelning till detaljhandel hos Nordiska Kompaniet. Det är med andra ord ingen slump att det har gått så bra, facit till vilket utgörs av klientelet: Louis Vuitton, Breitling, Morris och Canada Goose för att nämna några.

87. David Lagercrantz (ny) [författare]

Kan man skriva framgångsrika deckare på svenska utan att vara iklädd jägarväst och/eller urtvättad jeansskjorta? I och med den fjärde boken i Millenniumserien bevisade David Lagercrantz i fjol att svaret är ja: Det går bra även iklädd välsittande kostym, åtminstone om man använder sig av karaktärer ursprungligen påhittade av en man i kommunaltjänstemannakavaj sydd för två.

86. Hans Lindeblad (73) [sverigeagent, Calvin Klein]

Hans har, i form av agenturen Lindeblad & Wendin, gjord underverk för storkunden Calvin Klein på våra breddgrader. Inte sedan 2006, då Calvin Klein ville tapetsera Stureplan med Fredrik Ljungberg, har varumärket varit så synligt. Detta tack vare ett gaddat tvättbräde med vidhängande paket av i sociala medier kontroversiellt omfång tillhörande en viss Justin Bieber.


85. Ulrik Munther (ny) [artist & skådespelare]

Med huvudrollen som hemvändande mördaren John i kritikerrosade Efterskalv visade Ulrik Munther att han har fler strängar på sin klädsamt patinerade Levin än vad som var uppenbart på Lilla Melodifestivalen i vad som kändes som typ förrgår. En annat oklarhet är hur pagefrisyren hann växa sig axellång lagom till att det var dags att göra press för filmen ifråga. I sanning en mysteriernas man. Pojke. Man. Pojke.

1603983f-5ca68673095e2.png
Ulrik Munther. Foto: Fredrik Etoall

84. Hans Vestberg (ny) [vd, Ericsson]

Det är alltid uppfriskande när någon förmår att improvisera inom näringslivets snäva klädkodsramar. Hans Vestberg har gjort sig känd som en banbrytande fritänkare i slipssammanhang: Han vägrar ha en. Han har också lett i bevis att avsaknaden av slips på intet sätt förtar effekten av en välskräddad kostym, snygg skjorta, noga vikt bröstnäsduk och tidvis rent av en väst.

83. Pontus Frankenstein (ny) [grundare, Frankenstein Studio]

Det är inte lätt att skriva en klatschig mini­biografi över någon som bär efternamnet Frankenstein utan att börja sträcka sig efter lågt hängande frukter, men vi gör vårt bästa: Senaste i raden av uppdrag för Frankenstein Studio är lanseringen av Zlatan Ibrahimovics nya doftlinje, vilket ju passar extra bra med tanke på att Zlatans sinemellan aparta tatueringar nu är så många att hans kropp ser ut att ha sytts ihop av likdelar fr… jaha, då hamnade vi ändå där.

82. Andreas Vural (90) [grundare & VD, Happy plugs]

I kölvattnet på svenska pionjärer som Urban­ears blev det Andreas Vural och hans Happy Plugs som mer än någon annan förstod att slå mynt av hörlurens potential som accessoar. Formeln blev en vinnande sådan: Priser låga nog att uppmuntra spontanköp, ett utbud brett nog att passa i varje givet tillfälle, och en visionär förpackningsformgivning som tangerar det geniala. Omsättningen har mycket riktigt dubblerats varje år sedan firman startade.


81. Harald Wachtmeister, Ludvig Scheja, Didrik Wachtmeister & Tobias Ericsson (67) [grundare, Triwa]

Den svenska klockmarknaden omsätter allt mer, tvärtemot domedagsprognoser som påpekade att tidvisning numera tillhandahålls via smartphone och att en recession i paritet med 70-talets quartzkris stod för dörren. Det är en fröjd att se hur Triwa har växt från Submarinerderivat i plast till en formgivning som står sig bland de främsta, på sistone i samarbete med fingertoppskänsligt utvalda samarbeten med namn som Skultuna, Rasmus Storm och Erik Bjerkesjö.

80. Marcus Rosenberg (ny) [fotbollsspelare & malmöprofil]

Snyggast i landslaget? Tveklöst. Beviset hittar du genom att försöka föreställa dig en enda av Marcus kollegor med en ansiktsstruktur kapabel att bära upp en av världens mest utmanande ansiktsbehåringar: Det så kallade Robin Hood-skägget, bestående av mustasch, skäggknapp och pipskägg. Är du klar än? Där ser du.

79. Magdalena Ribbing (ny) [etikettsexpert]

Om du mejlar Dagens Nyheters presstjänst med en intervjuförfrågan till Magdalena Rib­bing ringer hon personligen upp och avböjer på grund av arbetsbelastning på ett sätt så belevat och artigt att själva intervjun kunnat avklaras på ungefär samma tid. Det är klass det, och med en relevans som står i direkt proportion till fenomenets utrotningshot i ett samhälle där vulgarianernas majoritet hotar att bli diktatur.

78. Punk Royale (ny) [restaurang]

Punk Royale fungerar inte bara som en sorts cat­walk för välbeställda privatpersoner med gediget modeintresse, utan har även ett fullt fungerande kök. Dagens Nyheters Krogkommissions recension av Punk Royale urartade i ett fullödigt friarbrev och högsta tänkbara poäng, och detta från människor som skulle kunna representera sitt land både i gratisätning och föraktfullt höjda ögonbryn. Senaste nytt från kommer samtidigt i form av ett originellt cateringupplägg där en intim upplevelse görs ännu intimare genom att förflytta hela restaurangen till ditt eget vardagsrum (och kök). Tjänsten tillhandahålls för sällskap om minst femton gäster, men med tanke på hur maten smakar betalar den kloke hela summan och struntar i inbjudningarna.


77. Martin Wallström (ny) [skådespelare]

När en framgång så plötsligt och stor åtföljs av en lika hög grad ödmjukhet kan man inte annat än att imponeras. När den dessutom kommer med lika betydande insikter i Eddie Meduzas konstnärskap kan man inte längre dölja sin entusiasm ens genom medicinering. Mr. Robots nästa säsong hör till tv:s mest efterlängtade, och inte minst i modemässigt hänseende är det övervägande Martins förtjänst.

76. Jens Linderstam (52) [utvecklingschef, Aberdeen asset mgmt]

I sin position hos kapitalförvaltaren Aberdeen var Jens instrumentell i skapandet av vad Dagens Nyheter kallat ett "herrkluster" (synonymer: killkorsning, manskvarter, hanntrakt, uddakromosomsenklav) i hörnet Sturegatan/Humlegårdsgatan, där den lyriske vännen av klassiskt mode kunde flanera mellan Eton, Crockett & Jones och Morris utan att förlora fler kalorier än absolut nödvändigt. Vår nominering till tjänst på Stadsbyggnadskontoret ligger fast.

75. Alexander & Johannes Graah (68) [grundare, Dr Denim]

Vid elva års ålder närmar sig bröderna Graahs skapelse tonåren, en nog så respektingivande ålder för en innehavare av en textilmässig doktorsgrad. Vi ser i dag ett mognande varumärke som breddat sitt utbud långt bortom denim, och hos vilket vem som helst lär kunna hitta plagg som förmår skyla hela kroppen. Under innevarande säsong behöver man heller inte bry sig om att råka ha sönder jeansen, eftersom denna detalj omhändertagits redan på fabrik.

74. Niklas Strömstedt (ny) [artist]

Den en gång folkkäre artist som albumdebuterade under tidigt 80-tal har acklimatiserat sig till dagens samhälle på ett sätt som de flesta kollegor bara kan drömma om. Cirkus Strömstedt är i dag en talkshow, en krogföreställning, en dokusåpedeltagare, en åsiktsmaskin och minst lika omöjlig att sätta en vettig titel på som vilken 90-talist som helst. Skjortor kan han stryka också vad det ser ut, och söker du någon att bära upp scarf eller kostym finns det helt klart sämre val.


2576a8c6-5ca6868b5837b.png
Niklas Strömstedt. Foto: Fredrik Etoall

73. Hugo Bergström (ny) [ägare, Nitty Gritty]

Långt innan Södermalm gentrifierades så till den grad att den inte går att slänga en dartpil över axeln utan att den fastnar i någons arganoljade helskägg fanns Nitty Gritty där som en fyrbåk av exklusiva varumärken bland idel finska skinnpajer, bandyhalsdukar och tomglas märkta Rosita. Generationer av välklädda stockholmare och andra tillresta har Hugo Bergström att tacka för hans långvariga livsgärning, revitaliserad i nygammal form efter konkursen 2008 och nu äntligen på stadig mark.

72. Pär Lernström (62) [programledare, TV4]

När TV4 återupplivade det sena 90-talets ­publiksuccé På rymmen under titeln Spring! valde man sin vana trogen Pär Lernström som programledare. Kontroversernas man som han är hamnade Pär nästan genast i hård debatt med folkkära rymmarduon Hjalle och Heavy om värdet i att upprepa välbeprövade koncept, vilket kan tyckas ironiskt för den svenske punkrockkonnässör som drar sig till minnes att Hjalle och Heavys eget band bär namnet Mimikry, en naturvetenskaplig term som betyder just duplicering. Händelsen har gått till historien som den första och enda självmotsägelsen någonsin inom punkrörelsen.

71. Christian Quaglia (ny) [författare & grundare, Herr Judit]

Grundaren till två av hörnstenarna i den stockholmska andrahandsmarknaden för kläder och accessoarer modell premium – Herr Judit och Brandstationen, båda två i lika delar källor till inspiration, ständiga hot mot plånboken och levande uppslagsböcker över manlig modehi­storia – bokdebuterade i höstas med Välklädd, en omtänksam guide till god stil med en titel som lika gärna kunnat pryda omslaget till Christians egen självbiografi.

70. Mikael Söderlindh & Victor Tell (13) [grundare, Happy Socks]

Stockholm, Tokyo, Los Angeles, Taipei, London, Busan, Bombay, Seoul: alla storstäder där Happy Socks öppnat konceptbutiker med ambitionen att förlyckliga invånarnas apostlahästar. Börjar vi räkna återförsäljare riskerar kulramen att spricka, och ska vi sammanfatta inkomsterna utan att förfalla till det banala vill vi inskärpa att du riskfritt kan gå på Kings hundralistefest utan att Micke och Victor står där och gnäller om att få slumpen på din stöl.


69. Daniel Lindström (69) [kreativ direktör, Magazin Café]

Sveriges snabbaste moderedaktör på långdistans har sedan i fjol ändrat yrkestitel till creative director på herrtidningen Magazine Café, och vad som förhoppningsvis inte blir en förlust för modebevakningen i denna anrika publikation kommer i alla fall tveklöst att bli ett uppsving för vad än det kreativa direktörskapet innebär.

68. Danne & Bleckan (49) [skinnkonstnärer, Salong Betong]

Salong Betong är och förblir den mest rastlösa tatueringsstudio som huvudstaden skådat. Öppnar man inte kafé i Hornstull eller pop up-lokaler på Arlanda så är det sneakerssamarbete med Ree­bok, allt detta utan att nålen halkar fel en enda gång. Simultankapacitet är bara förnamnet.

67. Fredrik af Klercker (ny) [stilexpert]

Författaren till Stiljournalen – Allt om klassisk herrstil, tillika alumnus från kingmagazine.se:s bloggrulle, är mannen att fråga oavsett om du undrar över huruvida armbandsur kan bäras till frack (det kan det inte) eller var i salongen du lämpligtvis placerar din nyligen ärvda riddarrustning (inte för nära chesterfieldsoffgruppen och inte så tätt intill chiffonjén att det blir svårt att komma åt humidoren).

246b60fa-5ca686a4bab04.png
Fredrik af Klercker. Foto: Fredrik Etoall

66. Jens Lapidus (86) [författare & advokat]

Den en gång tvålfagre unge försvarsadvokaten – med ett ansikte som taget ur en välcastad dramaserie, det första du skulle vilja se i häktet den dag du står oskyldigt anklagad för mord efter att ha vaknat på ett hotellrum med en död kropp i sängen – har anlagt ett skägg så tätt och gråsprängt att farbröderna i Dressmanreklamen ser ut att frysa om hakan i jämförelse. Rakbladsfabrikanter smygsäljer sina egna aktier i panik. Lika intakt som någonsin är samma nerv och talang för spänning och miljö i nära symbios, senast bevisad i fjolårets STHLM Delete.


65. Nicolas Warchalowski (61) [vd, Peak Performance]

Tvåårsdagen som vd på ett av den svenska modeindustrins mest omhuldade varumärken närmar sig för Nicolas Warchalowski, och efter en titt på bokslutet är det inte svårt att förstå varför den chefskarusell som plågat bolaget på sistone nu äntligen tycks vara hejdad för gott: Resultatet har i det närmaste fördubblats.

64. Kristina Lindhe (66) [vd & grundare, Lexington]

Helsvenska Lexington har alltid hört hemma på den amerikanska östkusten i alla bemärkelser utom den rent geografiska. Öster förefaller vara ett väderstreck som även fortsättningsvis kommer att innebära stora saker för märket, detta i form av ett genomslag i Kina som fått såväl aktiekurs som omsättning att rusa i höjden. För den omvärldsdemografiskt okunnige läsaren tål att påpekas att det oftast är ekonomiskt gynnsamt för ett varumärke att bli populärt i Kina, detta då marknadens storlek får den nordiska dito att framstå som ett halvtomt fågelbord.

63. Jan Elfström (72) [vd, Jofama]

Jofamas verksamhet är tredelad, och handlar i tur och ordning om läderjackor, snöskotrar och motorcyklar. Vi tenderar förutsägbart nog att fokusera på Jofamas modemässiga landvinningar, och den begränsade upplaga av jackor som producerats i samarbete med King har blivit en succé som i någon mån bidragit till Jofamas allmänna framgångar, men vänta bara tills du får se den Kingbrandade snöskoterkollektion som chefredaktören och modechefen sitter och skissar på i skrivande stund. Nästa års förstaplacering – det var här du läste det först.

62. Dirk Berghmans (58) [skandinavienchef, Zara & Massimo Dutti]

Känn på följande analys: Mycket nyligen pekades Zara ut som ett av de varumärken för vilka den svenska allmänheten hade allra lägst förtroende. Kort därefter följde ett utspel från statsminister Löfven om att svenskar som folk betraktat är orimligt gnälliga till sin natur. Ofrånkomlig slutsats: Väldigt många svenskar handlar på Zara.


61. John Guidetti (ny) [målgörare, Celta vigo]

Den 28 augusti 2015 nådde svenska gruppen Badpojkens hyllning till vår EM-hjälte, Johnny G (The Guidetti Song), förstaplatsen på Sverigetopplistan. Samtidigt har Johns egen en gång så oskuldsfulla framtoning ersatts av en mer mogen stil som inte skulle gjort honom lätt att peka ut i en vittneskonfrontation bland statister från Vikings. En look som företrädesvis klär den som har vad som krävs för att backa upp den.

60. Marie Ossiander (ny) [nordisk marknadskoordinator, Vans]

Evigt unga Vans har haft en stadig närvaro på den svenska marknaden ända sedan lanseringen. Hur ofta man ser dem beror på mittfårans subkulturella flirtar: Perioder då gummisulorna enbart färdas på griptape varvas med tider av extrem popularitet. Vi befinner oss för tillfället i en era då varumärket är helt rätt, och åt det ska alla glädjas som uppskattar bekväm funktionalitet i kombination med ikoncertifierat formspråk.

59. Håkan Hellström (40) [artist]

När Kent – må de vila i frid – satsade på en utlandskarriär bemödade de sig åtminstone att spela in engelsk sång, men när Håkan gör två gig på Gramercy Theatre i New York är det en helsvensk tillställning. Å andra sidan lär folk som traskat in direkt från gatan snabbt dra slutsatsen att det är ett coverband det rör sig om. Men låt oss inte vara sådana. Vi ses väl på Gamla Ullevi, eller bommade du att köpa biljetter under de tre–fyra sekunder de fanns tillgängliga?

58. Olof Nithenius Bernhardsson (ny) [skribent, Manolo.se]

Antalet svenskar som kan hävda sig inför kräsen streetstyleoptik på modemässan Pitti Uomo är få. Olof är en av dem, och som om han inte klädde tillräckligt bra i tweed redan drog modevärlden efter andan då han lät strigeln vila och odlade fram ett rött helskägg i perfekt kontrastfärg. Skicklighet, inte tur.


57 Magnus Hultin (43) [brand manager, Brothers]

Sexton år som brand manager hos Brothers har gett Magnus Hultin en långsiktighet som få i branschen kan mäta sig med, och Brothers är och förblir ett av de mest ekonomiskt humana alternativen för den som söker klassiskt mode. I både folkbildande och sympatisk anda tillhandahålls gratis timslång kostymrådgivning för dig som behöver en genomgång av grundkursen.

56. Henke Lundqvist (50) [hockeyikon, NY Rangers]

2015 blev ytterligare ett triumfartat år för Kung Henrik, som efter avslutad säsong blev den förs­ta NHL-målvakt som lyckats stå i buren i elva på varandra följande säsonger med minst tjugo vunna matcher i varje. Pessimisten kan förstås se det halvtomma glaset också: Det är inte så mycket NHL som vunnit en målvakt som det är modevärlden som förlorat en supermodell.

55. Konrad Olsson (74) [chefredaktör, Plaza Magazine]

Först kom Bröderna Olsson, klassiskt barnprogram från 80-talet med Klas Fahlén och Ulf Larsson. Sedan kom Bröderna Olssons Garlic & Shots, minst lika klassisk restaurang på Folkunga­gatan i Stockholm. Vi ska heller inte glömma Olsen Brothers, Odensebördiga danska farbröder som vann Eurovisionsschlagerfestivalen i Stockholm år 2000 med Fly on the Wings of Love, eller landsmännen i Jönssonliganförlagan Olsenbandet. Alla dessa fenomen har blott strävat mot evolutionens fulländning: The Olsson Brothers Podcast, i vilken bröderna Joakim och Konrad diskuterar mode och därtill relaterade fenomen, ett naturligt steg i Konrad Olssons mångåriga kamp för världsherravälde på sociala medier.

54. Jan Antonsson (ny) [sverigechef, Tommy Hilfiger]

Avslappnat preppy är en stilmässig tillflyktsort när sommaren står i antågande och slipsen börjar kännas som ett strypgrepp, men man trots en inneboende längtan att visa tricepsdefinition inte vill misstas för en deltagare i Ex on the Beach. Tommy Hilfiger har alltid varit en trygg hamn i dessa lägen. Endera dagen lyckas man rent av ta fram en skjorta lika vit som grunda­rens tänder, om än på bekostnad av att alla som inte bär svetsvisir förlorar synen på kuppen.


53. Jacob Skragge & Fredrik Nathorst (55) [grundare, All Blues]

All Blues minimalistiska unisexsmycken i silver och guld syns på var och varannan modemedveten handled, och team Skragge och Nathorst visar imponerande självbehärskning genom att inte släppa taget om sin ursprungliga vision. Varje nyhet är genomtänkt och varje kollaboration vägd på guldvåg (bokstavligt talat). Säsongen till ära hittar vi pjäser formgivna med inspiration hämtad bland annat från den italienske arkitekten Carlo Scarpa, stor vän av trappor och hyllplan.

52. Carl Victor (51) [grundare, instagramkontot Whatchs]

Om du sett en klockblogg har du sett alla, säger kanske den livströtte världsmedborgaren, men det stämmer inte. Bevisföremål A: Instagramkontot och bloggen Whatchs, som grundligt spätt ut den gängse orgien i vintage-Rolex med en mängd ur som både är exklusiva intill sinnessjukdomens gräns och dessutom vinnlagt sig om ett unikt formspråk. Det är exempelvis inte varje dag man ser en specialbeställd Blancpain med en genomskinlig baksida där en för ändamålet byggd komplikation mäter sekundernas gång i form av ett samlag mellan nakna små guldmänniskor. Antal följare närmar sig i skrivande stund 700 000.

51. Magnus Gustafsson & Göran Ahlsén (ny) [grundare, Paul & Friends]

Paul & Friends grundades 1991 av Magnus Gustafs­son och Göran Ahlsén, och har huserat i sin hörna av Nordiska Kompaniets andra plan tillräckligt länge för att ha blivit en institution. Den Paul som nämns i butiksnamnet heter Smith i efternamn, men urvalet i övrigt lyckas alltid vara lika eklektiskt som det är fingertoppskänsligt, och här finns såväl herrskor från Carmina som skinnpaj från Acne. Redaktionen vill dock inför besöket erinra om följande visdomsord från The Animals 60-talshit The House of the Rising Sun: "It's been the ruin of many a poor boy, and God, I know I'm one."

50. Kent Hansen (ny) [säljchef, Hugo Boss]

Bruce Springsteen i all ära, men vi är många som föredrar ett besök i nya flaggskepps­butiken i Mall of Scandinavia framför ännu ett fyratimmarsgig på Ullevi (även om det ena inte utesluter det andra). Apropå Nordenchefen Kent Hansen och hans personliga modeintresse har modechef Claes Juhlin uttalat sig med sedvanlig fingertoppskänsla: "Den mest italienske dansk i Sverige som jobbar för ett tyskt företag."


49. Alexander Schaper (ny) [herrdesigner, Filippa K]

Handplockad från Hamburg och blott trettiotre år fyllda presenterade sig Alexander Schaper som Filippa K:s nya seniordesigner för män i och med höstkollektionen i fjol. Meriterna är det inget fel på: Senaste jobbet var på Adidas, fokuserat på Yeezykollektionen i nära samarbete med Kanye West. Efter debuten framstår Alexander som en självklar garant för att Filippa K:s manskollektioner utvecklas både konsekvent och målinriktat, utan att för den skulle tappa i innovation och ständig fräschör.

48. Marcus Oscarsson (ny) [politisk expert, TV4]

När man hör en karakteristisk småländsk stämma bräka fram insiktsfulla politiska analyser på ett pedagogiskt sätt i TV4 kan man vända blicken mot rutan viss om att få se en korrekt kostym krönt av en slips som säger ja till livet. Marcus nominerades i fjol som Årets tv-personlighet, men torskade kontroversiellt mot Mia Parnevik. Han fick sin revansch då han snuvade bland andra självaste professor Hans Rosling på Begriplighetspriset strax därpå.

f486f7cc-5ca686bec6bc4.png
Alexander Schaper. Foto: Fredrik Etoall

47. Johan Lindeberg (17) [grundare, BLK DNM/J.Lindeberg]

Om du grundar en verksamhet i ditt eget namn, men tvingas bort från den samtidigt som den fortlever med samma namn, och sedan återvänder till den igen många år senare – är varumärkets namn fortfarande ditt, eller är det liksom någon annan som råkar heta samma sak? Man kan behöva terapi för mindre, och blir man förvirrad kan man alltid byta namn själv. Johan Lindeberg heter hur som helst fortfarande Johan Lindeberg, och det gör även J.Lindeberg, där han nu är tillbaka i vad som måste beskrivas som fjolårets största, men på intet sätt minst välkomna, skräll.

46. Lotta De Champs (38) [grundare & vd, Presskontakterna]

Med anor sedan 1989 har Presskontakterna byggt upp en kontaktnät som spänner över åtskilliga generationer av svenska journalister, och deras föredömliga arbete märks i dag varje gång du läser i svenska medier om Oscar Jacobson, Hugo Boss, Lacoste, Eton, Jofama och 
Calvin Klein, för att bara skrapa lite på ytan.


45. Henrik Hardy (ny) [säljchef, Ralph Lauren]

Medan Tom Hardy nitar Batman och gräver ner Leo i ett hål i skogen, Ed Hardy visar ormar som klättrar genom flammande dödskallar och Hardy Nilsson gått i pension efter en tveksam säsong som tränare för DIF Hockey 2012 har Henrik Hardy och Ralph Lauren valt en annan väg. Mindre dramatisk kanhända, men också mer smakfull, och blir subtiliteten dig övermäktig får du välja pikétröjan med den allra största hästen.

44. Jan Friedman (44) [grundare, Sportamore]

Jan Friedman är inte bara grundare och ordförande i sportorienterade nätdetaljhandeln Sportamore, utan även ett styrelseproffs som sedan i fjol rattar spakarna hos mediejätten Mittmedia. Medan vi förutsätter att han trivs minst lika bra i lycra och spandex som kundkretsen föredrar han att avbildas i mer affärsmässig mundering, gärna accentuerad av en slips som livar upp utan att påverka seriositeten i negativ bemärkelse. Och ärligt talat, är det inte så vi skulle vilja se folk på gymmet också?

43. Roy Fares (ny) [konditor & programledare]

Den senaste i raden ut i rampljuset från den bemärkta ätten Fares är Roy, kusin till Josef och Fares, som etablerat sig inte bara som rikets mest namnkunniga konditor, utan även som den i särklass bäst klädde. Signum: den luftiga skjortan, exemplariskt buren inte minst tack vare att stor uppmärksamhet tillägnats en god passform. Ett riktigt kex, helt enkelt.

42. Oscar Arrsjö (82) [grundare, Frontmen]

Vad som förr var webbutiken Fashion Island, en oas av herrmode i en öken av skränigare alternativ, har nu blivit Frontmen.com, och minsta gemensamma nämnare är det fingertoppskänsligt valda utbudet. Ambitionsnivån har dessutom höjts inte minst i form av lanseringen av en egensinnig och formgivningsmässigt unik kollektion läderjackor.


41. Summerburst (ny) [festival]

Du trodde kanske att man måste vara en person, inte bara i juridisk utan rent av fysisk bemärkelse, för att platsa på listan? En missuppfattning från din sida, ärade läsare. Även fenomen påverkar det manliga modet i allra högsta grad, och bland dem står den helsvenska ambulerande EDM-festivalen Summerburst långt fram. Vi bad om en kommentar apropå raketklättringen på listan från festivalen själv, och svaret lämnade på housemusikens maner lika lite utrymme för missförstånd som en nyfångad lax rakt i ansiktet: bidibidibidiBIDI-UNTZ-UNTZ-UNTZ.

40. Lalle Johnson (35) [stylist]

Eftersom Lalle Johnson är väldigt mycket av ett enmansorkester inom sitt gebit – modell och stylist på samma gång – var steget mot etableringen av ett eget varumärke ett naturligt sådant. Mr Johnson's Wardrobe kom under fjolåret i full blom, med plagg handsydda i Neapel efter grundarens kompromisslösa specifikationer. Den hugade spekulanten hittar här mycket som är dubbelknäppt, en hel del som är vackert mönstrat samt byxor som gjorda att bära vid högvatten eller översvämningsrisk.

39. Jan Alsén (45) [grundare, Morris]

Anrika och helsvenska Morris gör brittiskt herrmode med ett självförtroende och en detaljkänsla så stor att inte ens Sherlock Holmes själv skulle ana ugglor i mossen. Vill du klä dig preppy är en vallfärd till närmaste butik alltid att rekommendera, och det vill du givetvis, ty livet är så mycket mer än bara skinnpaj, denim och solglasögon.

38. Jimmy Johansson (21) [vd, AWB]

Han kallar sig i dag strateg, men som grundare och ägare till den kreativa byrån A World Beneath kan han minsann ta sig vilken titel han behagar. Att uppmärksamma särskilt året till ära är en tydlig subkulturell strömning i klientkatalogen, där vi hittar bland annat Dr Martens, Urbanears, Carhartt och Indigofera jämte kolosser som Nike och Tommy Hilfiger. Ingen paragraf om Jimmy kan heller kallas korrekt utan att nämna hans solida helskägg, uppmätt till en täthet av 10 000 denier.


37. Jimmy Rodhelind (ny) [vd, Jung relations]

Med knapp marginal överst i denna listans Jimmy­tätaste del hittar vi Jimmy Rodhelind, som stod som segrare i det game of thrones som uppstod då grundaren Claes Bodén abdikerade från sin vd-post för pr-byrån Jung Relations efter tretton meriterade år. Det hann inte gå många månader innan man sålde hela verksamheten till Hallvarsson & Halvarsson för en summa pengar som inte rimligtvis kan ha varit liten. Resultatet? En gemensam armé på 220 pr-konsulter. Bäva månde Adblock.

36. Måns Zelmerlöw (ny) [artist & programledare]

Tack vare Måns blev fjolårets Eurovisionsschlagerfestival ännu en skalp i bältet för den svenska musikstormakten. I år agerar han värd, och på fritiden driver han in välgörenhet till barnen i Afrika tillsammans med Jonas Björkman. Kort sammandrag: ung, framgångsrik, snygg, vältränad och en god människa. I den här garderoben måste det rymmas ett skelett som kommer att sysselsätta en hel kår arkeologer med små bors­tar i årtionden, eller vad säger ni, cyniker? Nej vet ni vad, skäms på er.

35. Henning Källqvist & Gustaf Rudholm (24) [grundare, Care of Carl]

Care of Carl har på bara några få år intagit en välcementerad position i den stilmedvetne svenske mannens digitala shoppingrunda. Vem är Carl, och varför bryr han sig? frågar sig kanske vän av ordning. Carl (respektive Karl) råkar vara båda grundarnas mellannamn, och bryr sig för att han gärna vill se en mer välklädd värld samt – låt oss vara ärliga – för att tjäna pengar. Han är rätt bra på det, vilket en 30-procentig ökning av resultatet årligen sedan 2013 leder i bevis.

34. Olof Larsson (37) [ägare, Nymans Ur]

Olof Larsson, den senaste i raden att se till att detta anrika familjeföretag håller tidtabellen, har försäkrat kundkretsen om att Nymans Ur 1851 står sig som en fyrbåk av horologisk njutning i den svenska klockfloran, lika tillmötesgående om du vill köpa nytt eller serva gammalt. Man utvidgade alldeles nyligen sitt medieimperium från egna magasinet WatchOut till att även omfatta en podcast i ämnet klockor, detta i samband med entusiastforumet Klocksnack.


33. Konrad Bergström (36) [grundare & vd, Zound Industries]

Efter att ha tagit hörlursmarknaden med storm och uppvisat en makalös utveckling under några få men händelserika år blev det i fjol dags för Konrad och Zound att ta nästa steg: en mobiltelefon. Resultatet blev Marshall London, utvecklad med musikälskaren i åtanke: Dubbla 3,5 mm-ingångar för samkvämslyssning, dj:ande eller musikinspelning, och ett par högtalare som flyttade fram gränserna för vad som var möjligt i så liten skala. Samtidigt går kärnverksamheten, givetvis, som tåget.

32. Prins Carl Philip
 (ny) [prins av Sverige]

Den i skrivande stund alldeles nyblivne pappan Carl Philip är och förblir det huvudsakliga bevisföremålet för att huset Bernadotte inte är renons på stil och klass. En nedtonad profil kännetecknad av lika delar integritet och ödmjukhet, samtidigt som det lite då och då gläntas på en dörr mot ett fartfyllt liv präglat av glamour. Allt detta på vår bekostnad, medskattebetalare, och det känns ärligt talat som väl investerade pengar inför framtiden.

31. Christina Ståhl (33) [vd, MQ]

Det tog två år för Christina Ståhl att vända möbelföretaget Mios förluster på 40 miljoner kronor till en vinst på 68 miljoner dito. I hopp om frälsning rekryterades hon som vd av MQ anno 2013, och siffrorna är närmast spöklikt snarlika: 50 miljoner back 2013, 67 miljoner plus 2015. Har du ett bolag som ligger några tiotal millar back och funderar på att börja tjäna pengar i stället? Kontakta Ståhlkvinnan och allt kommer att bli bra.

30. Richard Woodbridge (32) [marknadschef, Nelly]

Nelly, ett företag som från första stund seglat mot framgång på tidsandans vindar, slutade för några år sedan att annonsera i traditionella medier för att i stället satsa helhjärtat på viral marknadsföring. Ett, i vårt tycke, tveksamt beslut i en annars väl genomförd pr-strategi. Som ett bevis för printmedias bibehållna och ointagliga position på marknaden bjuder vi på denna annonsplats, och ser fram emot ditt samtal när försäljningen skjuter i höjden, Richard.


29. Ulrika Nilsson (42) [grundare, JUS]

Stockholms eget Dover Street Market ligger på Brunnsgatan, och är tillsammans med närbelägna Cali Roots det enda skälet till att detta glorifierade Brunkebergsåsstup till gata alls finns med på modevännens karta. Du hittar här ting som inte kan fås annorstädes inom landets gränser, utvalt med stor fingertoppskänsla: Comme des Garçons, Raf Simons, Rick Owens, Horisaki … glöm inte stora plånboken, ty alla förfrågningar om krita bemöts med Ulrikas peacemaker.

28. Branco Perkovic (24) [grundare & vd, Zoovillage]

Zoovillage hör till de sanna pionjärerna inom svensk detaljhandel på nätet. Så tidiga var man att det på den tiden inte fanns tillräckligt bra plattformar för e-butiker, och man tvingades satsa på en helt egenutvecklad lösning. Ett belägg för hur bra denna har fungerat – till skillnad från många andra företags egenutvecklade, illa fungerande pengaslukare – är att man först i fjol valde att uppdatera till en extern lösning. Det är med nostalgi vi ser anrika Zoovillage förändras, men också med bibehållen köplust.

27. Roger Tjernberg (31) [vd, Oscar Jacobson]

Före Oscar Jacobson gjorde Roger inte mind­re än 22 år på Tiger of Sweden, där han blev arkitekten bakom varumärkets framgångsrika ompositionering på marknaden. När Roger tillträdde som vd på Oscar Jacobson var uppdragsbeskrivningen snarlik, och framgången minst lika stor: Då var den genomsnittlige kunden en man i 60-årsåldern bosatt i småstad. I dag är situationen radikalt annorlunda, och kostymerna attraherar i samma utsträckning unga män i storstäderna med stort modeintresse, höga standardkrav och realistiska budgethänsyn.

26. Louise Kihlberg (23) [marknads- och kommunikationschef, Hufvudstaden AB]

På Louise faller den ansvarsfulla uppgiften att skapa attraktiva shoppingdestinationer där Hufvudstaden har sina fastigheter. Bland annat säkerställer Louise att Bibliotekstan håller den standard som förväntas av denna svenska detaljhandelsinstitution, och tack vare henne kan du som befinner dig antingen på Norrmalmstorg i Stockholm eller i Femman i Göteborg vara viss om såväl en gemytlig och relevant shoppingrunda som ett trevligt bemötande från närvarande personal samt personlig ekonomisk ruin.


1651c347-5ca686d0356b8.png
Louise Kihlberg. Foto: Fredrik Etoall

25. Axwell & Ingrosso (ny) [super-dj-kollektiv]

Ur spillrorna av Swedish House Mafia reste sig duon Axwell och Ingrosso som en fågel Fenix, och även stilmässigt blev det en rejäl nytändning: Man bytte sina svarta T-shirts och läderjackor mot andra, och säkert dyrare, svarta T-shirts och läderjackor i vad som måste beskrivas som en välkommen påminnelse om att det finns bestående värden även när förändringens vindar blåser.

24. Iris Hjelmstedt (ny) [kommunikationschef, Nike]

Iris Hjelmstedt, en gång en vital del av modebevakningen på tidningen King, har avancerat till en spetsposition på en av världens mest eftertraktade arbetsplatser. Ingen som under Iris tid på tidningen lusläste hennes frispråkiga svar på månadens medarbetarfrågor kunde undgå att se potentialen redan där.

23. Kalle Zackari Wahlström (48) [träningsprofil & programledare]

Äntligen en träningsprofil som njuter av livet, som ser ut som folk och som både talar så att en femåring kan förstå och låter som man själv. Från blogg till träningsbok till webb-tv till exponering i public service på bästa sändningstid: en medial klassresa lika välplanerad och snyggt genomförd som den genomsnittliga clean-and-jerken.

22. Per Norell & Andreas Koschnike (27) [grundare, Caliroots]

Norrmalms slutgiltiga argument i kampen om den stockholmska streetstylekronan är och förblir Caliroots, som sakta men säkert stärkt sina positioner och nu har stadskärnan som i ett strypgrepp: Högkvarteret kan besökas som vanligt på Brunnsgatan, flankerat av filialerna på Regeringsgatan. Samtidigt fångas oskyldiga förbipasserande in av pop-uppen vid rulltrapporna mellan NK- och PK-huset, och släpps inte ut i friheten igen utan minst en skokartong under armen.


21. Martin Hansson (60) [moderedaktör, Metro Mode]

Martin Hansson, en gång handplockad från Kings hemsida, är numera navet i Metros herrmodebevakning, lika välklädd i klassiskt skräddad kavaj som i motorcykeljacka och T-shirt. Dessutom: snart 30 000 följare på Instagram. Det måste firas! Champagne?

14ce2fd5-5ca686e3c4c99.png
Martin Hansson. Foto: Fredrik Etoall

20. Steve Angello (ny) [dj och entreprenör]

Efter åtskilliga år i Los Angeles återvänder Steve Angello till Sverige, detta efter att ha vunnit budgivningen på en 1600-talslägenhet intill Slussen över bland andra forne finansministern Anders Borg. Stockholm blir därmed en snyggare plats, inte bara i och med stjärn-dj:ns personliga närvaro, utan också tack vare den reklambyrå han startat tillsammans med Acnes förre vd Jesper Pålsson. Musik värd att veva näven till gör han till på köpet lika bra som någonsin, och årets Summerburst blir förhoppningsvis bara starten på en strid ström av lokala gig. Årets hemvändare!

19. Gustaf Öhrn (14) [fd vd, Stadium]

Nyligen avgångne Gustaf Öhrn, som klev ner från vd-posten i oktober för att i stället inta samma position hos Åhléns, såg till att sluta med flaggan i topp. 2015 blev ett framgångsrikt år, och Stadium är och förblir samma solida shoppingupplevelse, både på nätet och i köttvärlden, för den som vill svettas med stil utan att få krono­fogden efter sig.

18. Monica Thorén (25) [marknads- & pr-chef, Omega]

Det är en fröjd att se det varumärkesbygge som för närvarande pågår hos Omega och som genomförts i enlighet med alla konstens regler: En rejäl uppdatering av urverken höjde märkets status i kännarkretsar, och efter hand har prislapparna börjat anpassa sig till efterfrågan och sällat sig till premiumsegmentet.


17. Toni Collin (79) [vd, Volt]

Volt genomför sedan några år en expansion i Sverige endast jämförbar med danskarnas invasioner 1520 och 2013 (den förstnämnda med Kristan II i spetsen, den sistnämnda signerad Joe and the Juice). Toni, som nu avancerat från Sverigechef till vd, satsar nu på 45–50 butiker över hela landet och har därmed dubblerat målsättningen sedan i fjol, och eventuella belackare har tystnat. Volts bokslut i all ära, men den stora vinnaren är givetvis populasen.

16. Fredrik Eklund (56) [stjärnmäklare]

Det är ett tecken i tiden att även den som drömmer om att en dag kunna låna tillräckligt med pengar för att köpa en kvadratmeter eller två inom cykelavstånd från stadskärnan kan vara på förnamnsbasis med en av världens mest framgångsrika lyxmäklare. Ständigt tillgänglig för fansen i varje tänkbart medium, och väldigt sällan utan ett smittande leende på läpparna. Och så de välsittande kostymerna...

15. Hannes & Simon Hogeman (7) [grundare, Très Bien]

Genom en serie fingertoppskänsliga val har Très Bien utvecklats till ett paradexempel på prima svenskt entreprenörskap: Från att ha varit en mycket selektiv nätbutik tog man häromåret steget mot eget skapande, med två årliga säsongskollektioner som följd. Den konsekvent goda smaken i all ära, men kanske är det ändå långsiktigheten som imponerar mest. Grattis till tioårsjubileet!

14. Patrik Nilsson (15) [vd, Gant]

Det skakades om rejält i huset när Patrik tog över Gant i fjol: Hela designavdelningen fick söka sina tjänster på nytt och man satsade kompromisslöst på att identifiera sin kund och anpassa verksamheten därefter. Resultatet blev att en fjärdedel av varje kollektion skrotades helt, för att kunna satsa på den tydligare bild som blev kvar. Patriks Audemars Piguet tickar mot en ny storhetstid för ett anrikt varumärke som äntligen tagit steget in i nuet.


13. Lena Patriksson Keller (3) [grundare, Patriksson Communication]

PK-media må vara ett skällsord på Flashback, men inom svenskt herrmode är det slang för det inflytande Lena Patriksson-Kellers byrå utövar på vad som syns och skrivs. Det är monumentalt. I hennes stall trängs idel storheter som Hermès, Calvin Klein, Björn Borg, Daniel Wellington, Levi's, Hope, Gant, Puma, Nelly … tråkar vi ut dig? Nej, precis: tvärtom.

12. Lars-Åke Tollemark (20) [vd, Unibail-Rodamco]

Förment skarpa samhällsanalytiker påpekar ibland att köpcentret tagit över kyrkans roll i samhället, och att konsumtion är det som blivit kvar efter religionens marginalisering i det sekulära samhället. Detta sägs i regel med underförstått förakt, men good riddance, säger vi. Be ni en avrättad snickare om tjänster om ni vill, medan vi andra beger oss till Lars-Åke Tollemarks köpkatedral Mall of Scandinavia och blir omhändertagna på ett sätt man inte fått uppleva sedan man slutade dia.

11. Avicii (18) [superstar-dj]

Medan beskedet om turnépaus på obestämd tid kommer som en dålig nyhet för den festglade musikvännen känns det skönt att Tim Bergling väljer att sköta om sig själv. Med stigande fasa har man kunnat betrakta hur hans globala segertåg allt mer framställt dj-yrket som ett av världens farligaste: Bukspottskörteln blir inflammerad, gallblåsan börjar krångla, blindtarmen exploderar och du blir tvungen att köra Volvo XC90 utan körkort. Icke desto mindre: Alla vill vara Avicii, men de flesta får nöja sig med att imitera hans stil.

10. Peter Jansson & Erik Fagerlind (46) [grundare Sneakersnstuff]

Sneakersnstuff gjorde succé när de var ensamma i sin nisch, och lyckades snabbt gruppera om när övriga modebranschen sent omsider insåg vad folk vill ha under fötterna. I dag har man en ointaglig position, styrkt av det kärnvärde som målgruppen värdesätter allra högst: integritet. Internationella storheter står i kö för att få kollaborera, men Steakersnstuff väljer, i enlighet med Chiquitas bananteorem, endast de bästa. I dag röstas man rutinmässigt fram bland gräddan av världens sneakerbutiker, och i lagret återfinns modeller lika sällsynta som dronten.


9. Sam Rihani (ny) [Sverigechef, Instagram]

Medan Twitter allt mer cementerar sin ställning som den dåliga stämningens och de överlagda missförståndens förlovade land är Instagram en ständig källa till inspiration och nyheter. I väntan på att någon förslagen millennier ska hitta på ett sätt att argumentera med bilder kan vi fortfarande låtsas att näthat är ett medialt fenomen och inte en korrekt bild av den mänskliga naturen. Tack för det, Sam.

8. Daniel Frank & Markus Fowler (9) [Instagramkontona "Men with…"]

Blott 18 späda år fyllda påbörjade Daniel Frank sina äventyr på Instagram med kontot Men With Class, en sorts kuratorsverksamhet där han samlade och postade modebilder han själv uppskattade. Två år senare slog han sig samman med pr- och musikprofilen Markus Fowler, följarna strömmade till, och i enlighet med snöbollseffekten började han få sig bilder tillskickade direkt av män som ville bli exponerade. I dag: Tre miljoner följare och en miljonindustri. Låt inte ditt studium av Men With Class distrahera dig från det övriga Men With-imperiet, som i dag kan tillgodose fler behov än du visste att du hade. Men With Hiphop, för att nämna ett.

7. Filip Tysander (8) [grundare & vd, Daniel Wellington]

DW är vår tids Swatch, en klocka som kombinerar överkomligt pris med tilltalande design och syns på var mans handled. Det faktum att framgångssagan Daniel Wellington i fjol levererade en vinst kring kvartsmiljarden gjorde det även möjligt för grundaren Filip Tysander att lägga en charmant liten present till sig själv under julgranen, detta i form av Stockholms dyraste lägenhet, ett nätt litet penthouse på 418 kvadrat som gick för 104,5 millar. Den som tycker det verkar överdådigt får betänka att verksamheten å andra sidan tog hela fyra år att bygga från grunden. Den som väntar på något gott …

6. Zlatan (11) [fotbollsgud, PSG]

Att Zlatan är rikets mest beundrade man krävs komplicerad historierevisionism för att förneka, men hur exakt påverkar han modet? Hästsvans, pipskägg och en torso tatuerad som en mellanstadieskolbänk är fortfarande marginaliserade företeelser utanför yrkeskriminella kretsar. Nej, det handlar om attityd. Här kommer jag, har Zlatan sagt i alla år genom konsekventa prestationer och sin blotta närvaro. Sådant smittar, och innan du vet ordet av tänker du att här kommer även du. Det gör du rätt i.


5. Per Håkans (6) [marknadschef, Tiger of Sweden]

2015 blev ett rekordår för Tiger, vilket i och för sig även 2014 var. Ett slumpvis utvalt inlägg ur varumärkets officiella Instagramflöde talar sitt tydliga språk även inför året som kommer: "Our dear friend Håkan Hellström stopped by to talk about future plans." Med tanke på att även Per figurerade på den bifogade bilden kan man även vara rimligt säker på att dessa framtida planer inte kommer att inkludera sjömanskostymer. En förnuftets röst i vår samtid, helt enkelt.

4. Andreas Löwenstam (2) [designchef herr, H&M]

H&M:s herrmodesatsning gör ännu ett år med flaggan i topp, och har etablerat sig som bästa sättet inom räckhåll att etablera en respektabel basgarderob. Det kan vi tacka Andreas Löwenstam för, och budskapet om att man numera kan klä sig både rock'n'roll och klassiskt utan att behöva sälja sina njurar på svarta marknaden sprids till på köpet på ett genomkompetent och lättöverskådligt sätt via sociala medier.

3. Jockum Hallin, Christopher Nying & Richardos Klarén (4) [grundare, Our Legacy]

Our Legacys position på marknaden märks inte i första hand genom deras storlek. Den märks genom det faktum att när andra herrmodeformgivare har en dålig dag på jobbet – tänk måndag, tänk kvardröjande bakfylla, tänk paranoia över någon besvärande avföljning – sonderar de Our Legacys senaste lookbook och kopierar vad de ser där med varierande grad av skamlöshet, i ett erkännande bortom vad ord förmår att uttrycka. De lurar naturligtvis ingen med koll.

2. Mattias Magnusson (1) [vd, Acne Studios]

Acne Studios 2015 blev en flirt med engelsk herr- och grabbkultur, där casualmode blandades med tweed och brittisk streetstyle, allt givetvis med ett filter av Jonny Johanssonsk ironi och lek med könsroller. En läktarinspirerad halsduk med texten Gender Equality lyckades med konststycket att bli kontroversiell bland könskämpar som hävdade ensamrätt för sitt buskap. Uppmärksamheten ledde i vanlig ordning knappast till någonting negativt, och kontentan är att ett av Sveriges absolut mest inflytelserika märken bibehåller sin relevans.


1. Emma Stjernlöf (12) [Adidas]

I våra ögon representerar de tre ränderna tre olika sidor av samma mynt: Performance, med sin världsledande teknik för kräsna träningsfreaks. Originals, med nya och gamla klassiker som Superstar, Stan Smith och NMD. Och så samarbetena då, Y3, Pharrell Williams, Rick Owens och inte minst Yeezy, Kanye Wests modebäbis som hittills fått världen att stanna upp och hålla andan vid varje ny lansering. Sport har aldrig varit mer mode och mode aldrig varit mer sport än idag. I sin roll som brand director för Adidas visar Emma Stjernlöf  att hon har mest inflytande över den svenska mannens sätt att klä sig. Emma har mest makt över Herrmodesverige 2016.

3a34cf8b-5ca686f768254.png
Emma Stjernlöf. Foto: Fredrik Etoall
Dela på Facebook
Tweeta