De är svenskt herrmodes 100 mäktigaste 2022

Traditionsenligt bjuder King för 14:e gången på listan över svenskt herrmodes 100 mäktigaste personer. Kvinnorna och männen med störst inflytande över en av världens viktigaste herrmodescener, tillika personerna med störst inflytande över hur just du klär dig.

Redaktionen  |  Publicerad 2022-11-16 16:19  |  Lästid: 17 minuter

100 Tobias Sikström, influencer (26)

Om det är någon som faktiskt påverkar hur människor på stan ser ut så är det Tobias Sikström. Avslappnad passform och stiliga materialval är ledord som vi plockar med oss från Tobias Instagramflöde. 

99 Peter Jüriado, chefsdesigner Stenströms (62)

Erfarenhet i överflöd. Stenströms firade 120 år för några år sedan, Peter Jüriado har varit på företaget sedan 1994. Här har man arbetat på att ta fram den perfekta vita skjortan sedan 1899. Beundransvärt! 

98 John-Ruben Holtback, grundare Unna (ny)

Efter att ha arbetat med fina L’Homme Rouge så har John-Ruben Holtback startat ett active wear-märke med hög modegrad. Unna uppmanar till lust och välmående snarare än prestation, och man gör det med stil.

97 Erik Forsgren, influencer (ny)

Många är det som vill leva inuti influencern Erik Forsgrens monokroma Instagramflöde. 298 000 personer, närmare bestämt. 

96 Stephane Dehner, vd Breitling Norden (ny)

Anrika Breitling visade nyligen var skåpet skulle stå i Stockholm: Deras nyöppnade butik på Biblioteksgatan är på 200 kvm och är den första mono brand-butiken för schweiziska klockor i Skandinavien. Vi applåderar.

95 Paul Edwards, fotograf (ny)

Förutom att styla och fotografera Sveriges artistelit så befinner sig Edwards själv i modets absoluta framkant. Kolla på hans Instagram för att ha koll på vad som händer härnäst. 

94 Alexander Urombi, pr-konsult, fotograf och influencer (ny)

Har ett finger med i mycket som händer på den svenska modescenen. Genom det egna Ulax har han bland annat lanserat en fin fotobok, stylat och fotat landets hetaste skådisar och artister. Utöver det är han pr-konsult med ansvar för bland annat Vans. 

93 Torbjörn Rusck, vd Ströms (82)

Att driva multibrandbutik 2022 kräver sin fingertoppskänsla. Det har Ströms i överflöd. 

92 Einar Ekbom, brand manager New Balance (85)

Om du vill veta varför Einar Ekbom är med på listan så räcker det med att stirra ner i marken. Oavsett om du möter marknadschefer eller designers – modets makthavare bär New Balance. 

91 Fredrik af Klercker och Filip Strömbäck, poddare Stiljournalen (60) 

Om du alltid undrat vilka operapumps du behöver inför nyår så finns det bara en podcast norr om Kairo att vända dig till. Stiljournalen kan alla regler och diskuterar dem gärna. 

90 Henrik Hallberg, senior PR manager Adidas Nordics (ny)

Adidas position är starkare än på länge. Henrik Hallberg är spindeln i nätet oavsett om det rör sig om banbrytande löparskor, ny landslagströja eller heta samarbeten. 

89 Josef Lazo och Andreas Schmidl, grundare Lazoschmidl (ny)

Mode ska vara kul. Få gör det roligare än Lazo-schmidl. Plaggen hittas titt som tätt i jordklotets hetaste modemagasin, eller i butiker som Voo Store i Berlin. 

88 Toni Collin, vd Blk Dnm (22)

Efter att ha drivit ett 40-tal butiker för Volt är rutinerade Collin nu på Johan Lindebergs återupplivade Blk Dnm för att skruva fram fler perfekta skinnjackor och jeans. 

87 Ursula Wångander, stylist (83)

Ursula Wångander är inte bara en inflytelserik stylist, med jämna mellanrum går hon visningar för Demna Gvasalias Balenciaga. Hög nivå. 

86 Måns Nelson och Marcus Klaar, delägare Lund & Lund (90)

Sveriges stiligaste butik? Som tur är råder det god konkurrens om den titeln, men under Måns Nelson och Marcus Klaar kan man vara trygg med att Lund & Lund kommer att fortsätta överraska med ett perfekt handplockat sortiment av det finaste skräddade mode världen har att erbjuda. 

85 Konrad Olsson, grundare Scandinavian Mind (50)

Konrad är en av Sveriges mest erfarna moderedaktörer. Trots att nya Scandinavian Mind bevakar lika mycket tech som mode, behåller han sin viktiga röst i modebranschen. 

84 Karl Bolander, art director (ny)

En doldis som på sätt och vis är mäktigast på hela listan. Karl Bolander gör kampanjer för modevärldens absolut tyngsta namn, från Dior till Fendi. 

83 Magnus Gustafsson och Göran Ahlsén, grundare Paul & Friends (84)

Om King delade ut ett lifetime achievement award så skulle Paul & Friends ligga bra till. I över 25 år har butiken inne på NK legat i modemässig framkant. Paul &Friends handplockar det som känns nytt och spännande men samtidigt stilrent och klassiskt. Vi lyfter på beppemössan.

82 Erik Schedin, herrdesigner Arket (ny)

Skulle man syna den svenska modeeliten i nacken så skulle man hitta en imponerande mängd Arket-tvättlappar. H&M-ägda Arket gör basplagg som älskas av exakt alla. En stor del av det kan vi tacka Erik Schedin för.

81 Fredrik Blank och Åsa Göransson, designers (ny)

Designparet som slog igenom med Blank i början av 00-talet är i dag ansvariga för Oscar Jacobsons mjukt skräddade rockar och kavajer. 

80 Philip Warkander, filosofie doktor i modevetenskap (80)

När kultursidorna behöver en modeanalys finns det egentligen bara ett namn att ringa. Philip Warkanders modepenna är vass som Hedi Slimanes kavajslag.

79 Ingvar Larsson, vd MQ Marqet (79)

Efter flera tuffa år ser MQ Marqet ut att ha vänt på skutan. Med fina basplagg och kundnära tjänster har den klassiska modekedjan börjat sitt återtåg.

78 Adam Lewenhaupt, grundare CQP (75) 

Samtidigt som modevärlden vräker ur sig nya samarbeten och ”hållbara” kollektioner så är CQP något annat. Tidlöst och med hög hantverksskicklighet.  

Vilket är ditt bästa råd till någon som vill ge sig in i modebranschen? “Tydlighet och fokus kan nog vara bra ord att ha med sig; man måste ha en tydlig vision, en tydlig produkt, tydlig identitet och tydlig positionering”, säger CQP:s grundare Adam Lewenhaupt.

77 Karin Gustafsson, kreativ chef Cos (78)

Karin Gustafsson har varit med H&M-ägda Cos sedan lanseringen 2007. Under hennes fasta hand har företagets stilrena basplagg fortsatt vara relevanta, år efter år. 2022 uppdaterar man en del, använder sig av mycket hållbara material och visar på New Yorks modevecka. Välförtjänt. 

76 Susanne Ljung, programledare SR (77)

Det Susanne Ljung inte vet om mode och stil är inte värt att veta. Att varje vecka få ta del av hennes spaningar i P1 och Dagens Nyheter är ett privilegium. 

75 Bob Tavakoli, grundare Gabucci (76)

Familjeägda Gabucci är med över 25 år i branschen en institution. Hit går du för italiensk konfektion av högsta klass. Grande Gabucci!

74 Milad Abedi, fotograf (95)

Det enda negativa med att Milad Abedi lyckas fånga Stockholms (och världens) stiligaste män är att kameran så sällan riktas mot honom själv. 

73 Kristina Lindhe, vd och grundare Lexington (77)

Det finns något beundransvärt i att finslipa och putsa i stället för att lägga om kursen så fort det blåser. Lexington förvaltar sitt amerikanska östkustuttryck snarare än uppfinner hjulet på nytt. Sådant behövs.

72 Philip Conradsson, influencer (ny)

Kashmirkollektionen för Davida gjord tillsammans med influencerkollegan Martin Hansson visar vad Philip Conradsson gör bäst: enkelt och stilrent herrmode med en twist. 

71 Lotta de Champs, grundare Presskontakterna (19)

Lotta de Champs styr pr- och kommunikationsbyrån Presskontakterna med van hand. Bland kunderna hittas exempelvis storsatsande Hugo Boss. 

70 Frederik Andersen, delägare A.W. Bauer & Co (70)

När Frederik tog över det anrika skrädderiet (nästa år firar man 160 år) såg framtiden mörk ut. Tack vare honom frodas skrädderiet med ett hantverk i världsklass. Framåt, Bauer!

69 Jessy Heuvelink, designer Blk Dnm (ny)

Att rutinerade Jessy Heuvelink är Blk Dnm:s designer känns helt självklart. Heuvelink kan sin rock’n’roll-historia lika bra som Hedi Slimane och skulle kunna rita en perfekt fransig skinnjacka om du väckte honom mitt i natten. 

68 Fredrik Robertsson, influencer (ny)

Den årliga Met-galan i USAhar på senare år blivit en av de största modehändelserna i världen. Det är här Kim Kardashian bär Marilyn Monroes klänning och A$AP Rocky ett täcke. Men den som snodde rubrikerna senast var Fredrik Robertsson, vars outfit uppmärksammades i Vogue, New York Times och GQ. 

67 Martin Hansson, influencer (73)

På flådigt event i Alperna, olika modeveckor eller i Nyhetsmorgon på söndagarna – det är alltid ett nöje att följa Martin Hansson. 

66 Hampus Bernhoff, designer Schnayderman’s (ny)

Hampus Bernhoff är mannen bakom Schnayderman’s transformation från skjortmärke till modehus i miniatyr. Schnayderman’s fina kollektioner imponerar varje säsong.

65 Johannes Sletbakk, senior brand manager Puma (ny)

Efter att tidigare arbetat med flera fina lanseringar för Converse är nu Johannes Sletbakk på Puma. Och med tanke på att Puma nyligen visade på New Yorks modevecka, samarbetar med AMI och nyligen signade Skepta som ambassadör så är det tydligt att något är på gång på Puma. 

64 Monica Thorén, marknads- och pr-ansvarig Omega (25)

Oavsett om det rör sig om det omtalade samarbetet med Swatch eller jubileet för klassiska Speedmaster så är det tydligt att 2022 har varit bra för Omega. En hel del av det kan tillskrivas Monica Thorén. 

63 Charlie Lindström, creative director Chimi Eyewear (66) 

Det verkar inte finnas något stopp för solglasögonmärket Chimi. Efter att ha tagit fram solbrillor för varenda svensk nästipp börjar grundarna Charlie Lindström och Daniel Djurdjevic nu röra sig mot skräddade kollektioner och innovativa sportplagg.

62 Karin Wickberg, marknadschef NK (56)

Gammal är äldst. Nordiska Kompaniet har över 100 års erfarenhet och räds inte någon retaildöd. Med en uppdaterad mix av outdoor och sport, skräddat och hippa inköp (kolla in ERL på Paul & Friends!) ser framtiden ljus ut för NK. 

61 Per Nilsson, Gentlemanualen (35)

Kings grundare är en slags Yoda-figur inom manlig livsstil. Det Per Nilsson inte vet om klockor, kavajer och kaviar är helt enkelt inte värt att veta. I dag följer vi vår tidigare chefredaktör i stilpodden Gentlemanualen och premiummagasinet Connoisseur.

60 Erik Mannby, chefredaktör Plaza Uomo och grundare Pete & Harry (ny)

Erik har ett finger med i spelet i många delar av den dressade delen av branschen. Som chefredaktör för internationellt ansedda modemagasinet Plaza Uomo och grundare av vintageplattformen Pete & Harry inspirerar han många. 

59 Nora Arrhenius Hagdahl och Frida Vega Salomonsson, Nuda Paper (ny)

Exklusiva och påkostade magasinet Nuda Paper kommer ut två gånger om året och rör sig i gränslandet mellan mode och konst. Tack vare Frida Vega Salomonssons och Nora Arrhenius Hagdahls trendkänsliga blick är det Nuda Paper som bestämmer vad vi andra pratar om resten av året. 

58 Marc Nylander, ägare NK-sport (ny)

Sport- och outdoormode är hetare än någonsin. En slags ledarfigur är Marc Nylander som med laserskarp precision handplockar cutting edge-sportmode från företag som Satisfy Running och District Vision.

57 Lea Rytz Goldman, managing director Cos (ny)

Cos uppdatering av varumärket fick nyligen fysisk form. Den nya flaggskeppsbutiken på Biblioteksgatan i Stockholm är imponerande och påminner mer om ett konstgalleri än en klassisk butik.

56 Charlie Hedin, grundare Tekla (98)

Med ett förflutet på bland annat Acne Studios och Eytys är det inte konstigt att Charlie Hedins sängkläder har så hög modegrad. Tekla gör allt från filtar till badrockar med internationell stjärnglans. 

55 Roger Dupé, modell (54)

Utöver en karriär som banbrytande modell och en bok innanför bältet så lanserade Roger Dupé häromåret fina hudvårdsmärket Melyon som är unisex, inkluderande och anpassad för mörkare hy. 

54 Gustav Kjellander och  Emil Holmström, grundare Brixtol (ny)

Efter över tio år i branschen så är Brixtol Textiles redo för att skala upp sin verksamhet med fina tolkningar av subkulturellt mode. Med 200 återförsäljare på nio marknader är man här för att stanna. 

53 Gorjan Lauseger, stylist (ny)

Gorjan är en av Sveriges mest rutinerade stylister, vars arbete har synts i alla stora svenska magasin. Om du ser någon klient klädd i exklusiva franska modehus från topp till tå på något glossigt omslag så kan du nästan vara säker på att Gorjan har haft ett finger med i spelet. 

52 Sebastian Öhrn, grundare Myrqvist (ny)

Svenska uppstickaren Myrqvist har de senaste åren etablerat sig som ett prisvärt alternativ till de klassiska skomakarhusen från England genom handgjorda kvalitetsskor till en rimlig prislapp. Märket drog i gång 2016 efter en framgångsrik crowdfunding-kampanj och har sedan dess gått från randsydd klarhet till klarhet. 

51 Olof Larsson, ägare Nymans Ur (ny)

Med över 70 års erfarenhet av att sälja jordklotets mest exklusiva klockor är Nymans Ur fortfarande den självklara destinationen för svenska och internationella klocknördar. Få (om någon) har samma makt och förtroende inom den skandinaviska klockvärlden som Nymans Urs karismatiske ägare Olof Larsson. 

50 Henrik Berg, grundare Morjas (48)

Kan man göra klassiska herrskor av hög kvalitet till ett bra pris? Ja, tydligen, eftersom Henrik Bergs märke Morjas blivit en sådan succé. Produkten är – det vet alla som testat  – toppen. Morjas får mer än gärna fortsätta att sko sig på oss.

49 Peter Jansson, grundare Sneakersnstuff (6)

Få svenska modebutiker talas om med samma vördnad utomlands som Sneakersnstuff. Ja, inte för att någon behöver komma till Stockholm längre i jakt på nya sneakers. Sneakersnstuff har populära butiker i Tokyo, LA, Paris, Berlin, London och New York. Det blir inte mycket större än så. 

48 Hans-Christian Meyer, vd J.Lindeberg (ny) 

J.Lindeberg går som tåget tack vare pojken med guldbyxorna – Hans-Christian Meyer. Under förra året gjorde man sitt bästa år sedan starten och i år räknar man med att spräcka miljardvallen i omsättning. Caliroots-grundaren Andreas Koschike är värvad och framgångståget fortsätter.

47 Ulrika Nilsson, grundare, Jus (49)

Vad vore mode-Sverige utan Ulrika? Butiken på Brunnsgatan i Stockholm är en skattkammare för alla som älskar mer avantgardistiskt designermode. Margiela, Rick Owens och Ann Demeulemeester behövs som ett komplement till likriktningen.

46 Karl-Johan Bogefors, director brand communications Arket (ny)

Förpackar Arket modernt och snyggt. Hela varumärket är inspirerande med sina snygga kampanjer och spännande samarbeten. Karl-Johan, med 25 års erfarenhet från bland annat Filippa K och Cos, gör detta excellent.

45 Jennie Rosén, vd Swedish Fashion Council (ny)

Jennie basar för Swedish Fashion Council, en branschägd organisation med stort inflytande. I en tid då den svenska modeindustrin står inför omfattande utmaningar både på grund av teknisk innovation men även ekonomisk osäkerhet så känns det bra att ha en extremt driven person längst fram.

44 Angelo da Silveira, grundare Diemonde (ny)

Global gatukultur blandas med skandinavisk minimalism när Angelo da Silveira skapar kläder för en ny generation. Genom egna fabriken Fugeetex knyter Diemonde samman ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet där sömnadskunskaper tas till vara hos nyanlända flyktingar. En insats som kommer att bestå länge och som förtjänar applåder.

Hur ska modebranschen kunna bli hållbar? “Stor fråga! Mode som konstform är en viktig samhällsberättare och som tillverkningsindustri ett verktyg som kan innovera och skapa positiv samhällsförändring. Det första steget är att acceptera att de drivkrafter som har skapat utmaningarna vi står inför inte nödvändigtvis sitter på lösningarna”, säger Diemondes grundare Angelo da Silveira.

43 Sebastian Dollinger, kreativ chef Eton (37)

Anrika Eton, grundat 1928, fokuserar på skjortor för affärsmän men har sedan många år även inslag av mer casual plagg som denimöverdelar, overshirts och badshorts. Den som får Eton att svänga är Sebastian Dollinger, en karismatisk
personlighet som brinner av kreativitet.

42 Ingrid Giertz-Mårtenson, författare Manligt mode (ny)

Ingrid har en lång karriär inom den svenska modebranschen, bland annat som vd för Svenska Moderådet och initiativtagare till etableringen av modevetenskap vid Stockholms universitet. I sitt arbete som modehistoriker har hon nu sammanställt praktverket Manligt mode – En okänd historia. En bok alla som är modeintresserade bör läsa.

41 Emilian Minas och Marcus Winter, grundare Ettresex butik (ny) 

Grundare av landets första, största och bästa second hand-butik för svåråtkomlig streetwear. Letar du efter de senaste Nike Dunk- och Air Jordan-modellerna eller rara vintageplagg från Comme des Garçons är det hit du ska gå. En kulturgärning för samlargenerationen.

40 Love Bråding och Mathias Fältmarsch, grundare Nisch Management (44)

Prada, Gucci, Bottega Veneta, Burberry – listan på varumärken som anlitar den oberoende modellagenturen Nisch är lång. När de startade förändrade de hela branschen, och framför allt har de drivit på en utveckling bort från stereotyper och fram för inkludering.

39 Daniel Björk, skribent (43)

I Sverige finns det gott om influencers men betydligt färre seriösa modeskribenter. Daniel Björk är en av dem. Från sitt hem i Paris bevakar han den internationella modeindustrin och delger oss sina vassa rapporter i form av krönikor och kulturartiklar i bland annat
Bon och Svenska Dagbladet.

38 Albin Johansson och Max Svärdh, grundare Axel Arigato (18)

En del av det nya svenska modeundret. Axel Arigato har sedan starten 2014 växt snabbt med många butiker och större kollektioner. Att de nu gör ready-to-wear känns som en naturlig förlängning av ett redan framgångsrikt koncept.

37 Jacob Skragge och Fredrik Nathorst, grundare All Blues (82)

Jacob Skragge och Fredrik Nathorst grundade All Blues när de var 19 och 20 år gamla. Smycken för killar existerande knappt. All Blues har tagit svensk smyckesdesign ut i världen, och med den otroligt fina butiken på Birger Jarlsgatan finns det äntligen en flaggskeppsbutik att besöka.

36 Maria Nilsdotter, smyckesdesigner (ny)

Det har hänt något bara de senaste två åren – svenska killar har börjar använda mycket mer halsband, ringar, örhängen och armband. Tacka bland andra Maria Nilsdotter för det, vars unika smycken syns på Sveriges nya skådespelarelit.

Vilka förändringar har skett under dina femton år i smyckesbranschen? “Det går knappt att jämföra. Intresset har exploderat och det finns inte alls samma gränser för vem som bär smycken eller hur de bärs. Det har gått från att vara en detalj till att bli ett sätt att uttrycka hela sin person”, säger smyckesdesignern Maria Nilsdotter.

35 Kalle Tollmar och Kristian Rajnai, grundare Aplace (ny)

Sedan 2007 har Aplace erbjudit progressivt skandinaviskt mode i sina fysiska butiker och online. Kalle och Kristians senaste satsning är en vintagebutik med kuraterat innehåll. 

34 Florian Alexander, influencer (ny)

Modell och influencer som inspirerar en mängd nya följare av herrmode. Florians karisma och sättet han klär sig gör oss alltid glada. Från kostymer till streetwear – allt passar på Florian. En ny stjärna.

33 Ross Lydon, herrchefsdesigner H&M (34)

H&M gör bra resultat trots kristider och herrkollektionen blir bättre och bättre. Ross Lydon står bakom två av höstens bästa nyheter från koncernen – comeback för herrplagg i den futuristiska Studio-linjen och värvningen av Zlatan till sportkonceptet Move.

32 Lalle Johnson, stylist (33)

Kings mångårige medarbetare Lalle Johnson är en stilinstitution i Sverige. Bäst klädd genom alla tider, om ni frågar oss. Och en väldigt duktig, erfaren och säker stylist när det kommer till dressat herrmode.

31 Manne Haglund Glad, grundare Stockholm Surfboard Club (ny)

Stockholm Surfboard Club har snabbt blivit en favorit hos både klubbkids på Södermalm och hardcoresurfare på Torö Stenstrand. Framgångsvågen har bara tagit fart, man säljs redan på världens mest prestigefulla butik, Dover Street Market.

Vilken bild tycker du utländska butiker har av svenskt mode? “Jag träffade en japansk tidning som var imponerad av hur gott svenska märken pratar om varandra. Trots konkurrenssituationen så är det god stämning med samarbeten och hjälpande händer. Det är en fin bild”, säger Manne Haglund Glad, creative director på Stockholm Surfboard Club.

30 Jens Werner, kreativ chef Axel Arigato (ny)

När Axel Arigato skulle lansera en seriös ready-to-wear-kollektion rekryterades Jens Werner för designuppdraget. Med erfarenhet från Adidas och J.Lindeberg har Jens en stark förankring i sportswear och mode. Ett tips: Kolla in märkets nya dunjackor.

29 Bengt Thornefors, grundare Magniberg (15)

Med lång erfarenhet från modevärden har Bengt Thornefors gjort sängkläder intressanta ur ett designperspektiv. Nu breddar det uppmärksammade varumärket sortimentet med spännande samarbeten, och produkter är – kläder!

28 Per Håkans, marknadschef (93)

Tiger of Swedens samarbete med stilikonen Ben Cobb är årets bästa dressade kollektion. Sylvassa kostymer, skjortor och stickat i en kvalitetsnivå värdig Savile Row. Tacka bland andra Per Håkans för det som under många år etablerat varumärket bland Londons modeelit.

27 Catrin Nilsson, pr Hermès och Soho House (ny)

Man kan knappast vara anlitad av två mer prestigefulla kunder än franska Hermès och Soho House. Catrin Nilsson är en maktfaktor att räkna med.

26 Richard Woodbridge, vd Oscar Jacobson (ny)

Efter pandemin har försäljningen av kostymer och dressade accessoarer ökat markant. I Skandinavien vänder sig fler och fler till Oscar Jacobson, som erbjuder en stark produkt med en kombination av kvalitet, modegrad och bra pris. Den populära direktören Richard Woodbridge leder utvecklingen framåt. 

25 Aleksander Mladenovic, klockinfluencer (ny)

Intresserad av kvalitetsklockor? Då ska du genast in och följa @alekswatches på Instagram – här får du inspiration och guidas genom det mesta av det bästa inom urens värld. 407 000 följare kan inte ha fel.

24 Marcus Söderlind, vd Nitty Gritty (21)

Nitty Gritty är en institution inom svenskt herrmode som håller en imponerande hög kvalitet år efter år. Vi kan aldrig få nog av utbudet av japansk workwear, italienska sportplagg och fingertoppskänsligt utvalda accessoarer.

23 Camilla Modin Djanaieff, grundare Modin Communication (71)

Två av den här redaktionens absoluta favoritvarumärken – Prada och Byredo – huserar hos Modin. Det säger en del om kvaliteten på den här kommunikationsbyrån som får allt fler prestigekunder. (Camilla gör även fantastiska tröjor i återvunnen ull och kashmir under varumärket Phi.)

Vilken är framtidens viktigaste modefråga? “Samma fråga som gäller allt annat på planeten – vad behöver vi göra för att göra världen till ett bättre ställe? En planet där vi kan leva och inte bara försöka överleva. Hur kan vi resa i en ny riktning, lära oss att det är möjligt att leva på ett nytt sätt, och att låta oss vägledas till andra sätt att tänka och göra?”, säger Modin Communications grundare Camilla Modin Djanaieff.

22 Anna Teurnell, designchef Arket (ny)

Erfaren och driven designer som verkligen representerar skandinavisk minimalism när den är som bäst. Under Annas ledning har Arket utvecklats till ett varumärke som erbjuder moderna och prisvärda plagg. Vi längtar tills hon även börjar göra herrkläder inom sitt eget varumärke Teurn Studios.

21 Hannes och Simon Hogeman, Très Bien (28)

En av världens främsta digitala modedestinationer sedan många år. Nu finns Prada exklusivt på varumärkeslistan men även det egna ateljékonceptet där Très Bien erbjuder lokalt producerade plagg.

20 Erik Zetterberg och Daniel Herrman, grundare Singular Society (ny)

Till skillnad från traditionell retail kommer Singular Societys inkomster enbart från prenumerationsintäkter där medlemmarna får köpa varorna till inköpspris. Och vi älskar produkterna, från kashmirrockar till funktionella skidkläder.

19 Christian och Ruxandra Halleröd, inredare (7) 

Deras butiksinredningar syns över hela världen, bland annat i den nya Totême-shoppen i Singapore och Acne Studios i Toronto. Vi vill alltid vara i deras rum.

18 Andreas Weinås, stilexpert (23)

Förkroppsligar begreppet manlig stil. Alltid oklanderligt klädd i kostym eller uddakavaj på ett högst avundsvärt sätt men framför allt delar Andreas generöst med sig av sin stora kunskap till sina många följare. En influencer i dess rätta bemärkelse.

17 August Bard Bringéus och Jakob Dworsky, grundare Asket (12)

Askets grundare har sedan starten 2015 gått i bräschen för en mer modern och miljövänlig riktning inom modeindustrin. Målet: En permanent kollektion med ett mindre antal plagg som konsumenten kan använda under en längre tid. Hållbara material och produktion är här självklart. En annan viktig del av affärsmodellen som man har implementerat är möjligheten att spåra plaggets påverkan på miljön. Att ställa om industrin som Asket gjort – det är makt på riktigt.

16 Emma och Saif Bakir, grundare Cmmn Swdn (24)

Äkta paret Emma och Saif har flyttat hem till Malmö efter många år i London. Här byggde de upp Cmmn Swdn – sedan dag ett en stor favorit för oss – med internationella catwalkvisningar och närvaro i världens finaste butiker. 

15 Bryan Conway, designchef Tiger of Sweden (ny)

Tigers irländske designchefs cv är lika långt som imponerande, bland tidigare arbetsplatser finns bland annat J.W. Anderson och Burberry. På Tiger har Conway höjt modegraden, bland annat genom höstens suveräna samarbete med stilprofilen Ben Cobb.

Hur står sig Sverige som modenation i dag? “Sverige är på allas läppar, så som det ska vara! Sverige har bidragit till design och kultur så länge, som hela tiden förstärks av nya idéer och ny energi. Det är en plats som människor söker sig till och kommer fortsätta söka sig till framåt”, säger Tiger of Swedens designchef Bryan Conway.

14 Elin Kling och Karl Lindman, grundare Totême (ny)

De gör förvisso inte herrkläder (än) men påverkar ändå hur vi klär oss och framför allt synen på skandinaviskt mode. Framgångståget Totême omsätter en miljard och öppnar butiker i ett världen över, senast i New York och Shanghai. Långsiktighet och hållbarhet gäller både affärsmodell och produkter. 

13 Max Schiller och Jonathan Hirschfeld,  grundare Eytys (14)

Steget från sneakersmärke till internationellt modehus har gått fort. Eytys kollektioner har upptäckts av en ny generation modekonsumenter som inte följer trender, utan bestämmer riktningen själv. Inget svenskt varumärke känns mer modernt 2022.

12 Christopher Bastin, artistic director Gant (13)

När Christopher Bastin kom tillbaka till Gant började det hända spännande saker direkt. Samarbeten, reklamkampanjer i världsklass men framför allt – starka kollektioner. En mäktig uppvisning i modernt Ivy League-mode. 

11 Neil Lewty, chefsdesigner J.Lindeberg (ny)

Olika designers har satt sin prägel på J. Lindebergs uttryck som växlat snabbt mellan italienska kostymer och streetwear. Med Neil Lewty har man hittat hem. Utbudet är tydligt och nivån internationell.

10 Mattias Magnusson, vd Acne Studios (9)

En doldis med mycket makt. Den extremt ödmjuke direktören på Floragatan styr framgångsrikt modeskeppet Acne Studios, nu med sikte på att ta över Asien. Pandemi, krig och ekonomisk kris är utmaningar som bara triggar.

9 Lena Patriksson Keller, grundare Patriksson, Jeanerica (11)

Det är svårt att tänka sig en person som befinner sig närmare den absoluta mittpunkten av mode-Sverige än Lena Patriksson. Som grundare av kommunikationsbyrån Patriksson, med kunder både inom lyxmode och kedjor, påverkar hon branschen varje dag – och har gjort det sedan 1999.

8 Liisa Kessler, designchef Filippa K (ny)

Filippa K:s kreativa chef Liisa Kessler lyckas på ett perfekt sätt addera ett nytt uttryck och samtidigt behålla varumärkets skandinaviskt minimalistiska identitet. Det internationella perspektivet – hon har erfarenhet från Chloé, Lanvin och Saint Laurent – märks tydligt i den första kollektionen som är ute i butik inom kort.

7 Stefan Larsson, vd PVH Corp (8)

En ordentlig tungviktare på listan som samtidigt är något av en doldis. Stefan Larssons cv är minst sagt imponerande. Global försäljningschef på H&M, vd för Gap-koncernens varumärke Old Navy, vd för Ralph Lauren och sedan 2019 vd för PVH som äger Calvin Klein och Tommy Hilfiger. Nu snackar vi modemakthavare på riktigt.

6 Helena Helmersson, vd H&M (ny)

Det saknas knappast utmaningar för detaljhandeln 2022 – krig i Ukraina, stigande inflation och höga räntor. Men under ledning av Helena Helmersson går H&M mot strömmen och ökar sitt rörelseresultat med nära 30 procent jämfört med förra året. Bättre fullprisförsäljning och lägre prisnedsättning sägs vara anledningen. En stor applåd till Helena. 

5 Jockum Hallin, Christopher Nying och Richardos Klarén, grundare Our Legacy (5) 

Our Legacy känns bättre än någonsin. Flera gånger om året får fansen möjlighet att upptäcka nya samarbeten under Workshop-konceptet. Men då får man hänga på låset, ibland tar det inte ens minuter för produkterna att sälja helt slut.

4 Saman Amel och Dag Granath, skräddare (1)

Toppade den här listan 2019. Sedan dess har Dag och Saman öppnat en studio med inredning i världsklass och fortsatt samarbeta med Mr Porter i en lyxig ready-to-wear-kollektion. Herrskrädderi kan knappast vara vassare 2022.

3 Ben Gorham, grundare Byredo (2)

Under konceptet Byproduct gör Byredo-grundaren produkter som säljer ut på nolltid – workerjackor, sneakers, solglasögon och väskor. Det får oss att drömma om en hel klädkollektion intill dofter och makeup. 

2 Jonny Johansson, chefsdesigner och grundare Acne Studios (ny)

Sveriges internationellt mest framgångsrika designer fortsätter att leverera progressivt mode som säljer över hela världen. Vi på King är extremt glada för att Jonny återigen bossar för herrkollektionen, det blir bäst då. Acne Studios är en framgångssaga utan slut. 

1 Christian Larson och Andreas Palm, grundare CDLP (32)

Att sätta CDLP högst upp på den här listan var inget svårt beslut. Inget annat svenskt varumärke känns mer i tiden 2022: CDLP har på ett lekfullt och intimt sätt presenterat en ny modern maskulinitet. Efter att ha uppdaterat mäns underklädesgarderob och etablerat sig internationellt har Andreas Palm och Christian Larson sakta men säkert och snyggt utökat sitt sortiment med badkläder, sportplagg och nu senast, underkläder för dam. Allt är producerat i hållbara material och förpackat kreativt med snygga och inspirerande reklam­kampanjer. Vi älskar energin som kommer från Riddargatan 4, CDLP:s nya spektakulära högkvarter.

Läs vinnarintervjun med CDLP här!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-11-22 14:49