Designerns favoriter: Jonas Clason

Modeveteranen Jonas Clason, grundare av nya jeansvarumärket Jeanerica Jeans & Co, listar sina favoriter ur märkets debutkollektion.

Redaktionen  |  Publicerad 2018-01-24 12:54  |  Lästid: 2 minuter

Jonas, hur föddes idén till Jeanerica?
– Vi ville bygga ett varumärke som vi själva skulle vilja bära, ett varumärke som kombinerar stapelvaror med ett premiumtänk. Ett klassiskt men samtida jeansvarumärke befriat från galna stickningar, Swarovskistenar och hål. Ett varumärke som man kan använda och komma tillbaks till även fyra säsonger efter att man köpt sitt första plagg. Samtidigt ville vi ha en hållbar tanke bakom samt en demokratisk prispunkt utan att tumma på kvalitet och passformer. 

Både du och medgrundaren Lena Patriksson Keller har en diger erfarenhet av modebranschen. Bland annat startade ni Whyred en gång i tiden. Vad tar ni med er för lärdomar?
– Att vara fokuserad, tydlig och hålla fast vid sin egen idé.

Miljötänket är viktigare än någonsin. Hur hållbara är Jeanerica?
– Alla våra denimtyger består av 98 % ekologisk bomull och 2 % lycra. T-shirtar av 100 % ekologisk eller återvunnen bomull. Till detta har vi ett tyg som inte kräver en massa kemikalier för att se bra ut när det kommer ut från tvätthusen. Med det sagt så påverkar fortfarande denimen miljön. Vi tittar på intressanta alternativ till bomull samt hur vi kan tvätta och behandla våra produkter med mindre vatten men vill vara transparenta med att vi fortfarande har massor av jobb framför oss.


Berätta om premiärkollektionen.
– Vi har fokuserat på denim-arketyper och plagg inom den genren, som är ryggraden i garderoben. Vi vill leverera kvalitet i alla detaljer, knappar, passformer, hur tvättar ser ut samt hur det känns i handen. Det är en ganska snäv ram som kräver att allt blir perfekt.

Designerns favoriter: Jonas Clason

Tröjan

"En oversizead långärmad T-shirt i vitt. Snyggt och enkelt."

Pris: 795 kr.


Designerns favoriter: Jonas Clason

Byxorna

"En modern 'anti-fit' i svart denim som stentvättats i trettio minuter."

Pris: 1 595 kr.

Designerns favoriter: Jonas Clason

T-shirten


"En klassisk T-shirt i en tyngre jersey av återvunnen bomull."

Pris: 495 kr.

Dela på Facebook
Tweeta