Han startar Diesel på nytt

Nicola Formichetti, mest känd som online-kändis och Lady Gagas stylist tar över rodret som kreativ chef på Diesel.

Jimmy Guo  |  Publicerad 2013-04-09 07:31  |  Lästid: 2 minuter
Han startar Diesel på nytt
Diesels grundare, Renzo Rosso och Nicola Formichetti, märkets nya kreativa chef.

Med ett CV som innefattar Vogue Hommes Japan, Lady Gaga, Azealia Banks har stylisten Nicola Formichetti lyckats bli en av modevärldens största unga stjärnor. 2010 ledde han återfödelsen av modehuset Mugler men lämnar nu den posten för att axla rollen som kreativ chef för hela Diesel.

– När Renzo frågade mig kom jag ihåg att Diesel och jag handlar om samma saker, säger Nicola Formichetti. Inga regler! Det handlar om styrka, om att vara fri. Det är en positiv revolution. Vi ska STARTA OM! Börja om från början. Det är vårt första projekt – vi bryter ner allt för att bygga något ännu större och bättre, och jag vill att kreativa ungdomar över hela världen ska vara en del av processen.

Det nya kneget innebär att Formichetti blir ansvarig för både design och märkets kommunikation – något han visat goda färdigheter inom inte minst inom sociala medier. I dagsläget har han dryga 200 000 följare på Twitter. Entusiasm från grundaren själv råder det knappast någon brist på och förväntningarna är stora.


– Jag har äntligen träffat någon som är lika galen som jag. Nicola delar min vision och det är otroligt inspirerande att arbeta med honom. Vi är som två kreativa planeter som kolliderar för att utveckla fräscha, vansinniga, tokiga idéer. Med hans hjälp vill jag bryta mot fler regler och introducera det äkta Diesel för en ny generation, säger Renzo Rosso, Diesels grundare.

Dela på Facebook
Tweeta