Grundarna av CQP: ”Det är en tuff och fåfäng bransch”

Finsmakare världen över har på kort tid fått ett nytt favorit-­skomärke. Adam Lewenhaupt och Nicholas Bonde är barndoms­vännerna bakom det exklusiva sneakermärket CQP.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2017-11-22 12:12  |  Lästid: 4 minuter

Hur träffades ni?

(Adam) Det kommer ingen av oss ihåg. Vi har känt varandra sedan vi var spädbarn. Våra föräldrar var familjevänner, så vi har vuxit upp tillsammans. Vi var extremt nära som barn, sedan drog vi åt olika håll, pluggade olika saker, bodde i olika länder, men har alltid haft kontakt.

Hur startade CQP?


(Adam) När jag startade CQP i början av 2014 bollade jag mycket idéer med Nico. På hemsidan har vi bland annat en redaktionell del med intervjuer med olika kreatörer som jag tänkte att Nico kunde göra. Sedan blev det mer och mer naturligt att vi gjorde allt tillsammans.

Var ni rädda för att riskera vänskapen när ni började jobba ihop?

(Nicholas) Det är alltid en risk. Jag brukar avråda folk att starta företag med sina kompisar. Men vi har haft en klar och tydlig rollfördelning. Just eftersom vi känner varandra så väl blir det sällan konflikter. Vi känner till varandras styrkor och svagheter på förhand. Man vet hur den andre fungerar.

(Adam) Rollfördelningen är nyckeln. Man ska ha respekt för den andres kunskaper och färdigheter. Det underlättar om man har distinkt olika ansvarsområden. Att tävla och trampa på varandra kan sluta illa. Sedan är det bra att ha ett "äktenskapsförord", vi hade en tydlig diskussion om att det här inte ska komma emellan vår vänskap. Vänskapen är alltid viktigare. Det måste finnas tydliga regler för vad som händer om det går dåligt. Samtidigt kan man inte sätta upp regler om att aldrig bråka med varandra.


Vad var grundidén med CQP?

(Adam) Att skapa den perfekta hybridsneakern, som funkar med en dressad outfit, men som också är avslappnad. En hybrid som jag inte tyckte att jag själv hittade.

Hur ser rollfördelningen ut i dag?

(Nicholas) Adam är CQP:s hjärta och lungor. Han ritar skorna och sköter räkenskaperna. I början var det som sagt tänkt att jag bara skulle skriva för hemsidan, men i dag är jag med och bollar idéer som rör hela verksamheten.


(Adam) Nico gör intervjuer med kreatörer för vår redaktionella del Conversations, vilket är ryggraden i företaget. Det inspirerar oss och visar att CQP handlar om mer än att bara kränga dojor.

Vilka är de värsta motgångar ni stött på hittills?

(Adam) Allt är väl en motgång? Haha. Det är inte lätt att driva en sådan här business. Sedan är jag nog rätt pessimistiskt lagd. Jag låter aldrig en framgång stiga mig åt huvudet.

(Nicholas) Där är jag antitesen.


(Adam) Vi har haft problem med leveranser som gått fel. Samtidigt har vi aldrig varit med om någonting som varit nära att stjälpa oss. Det har alltid varit hanterbart. Vi har aldrig gjort något riktigt stort misstag, förutom att starta företaget.

(Nicholas) Vi blev stämda och fick byta namn. Först hette vi Coloquy, men blev stämda av ett chilenskt varumärke med liknande namn som tillverkade barnkläder. De anlitade en aggressiv spansk advokatbyrå och vi var nya och ville inte ge oss in i en rättegång, så därför bytte vi namn. Det var en jobbig grej för då fick vi göra om allt. Men namnet CQP är bättre, så det var nog en blessing in disguise.

(Adam) Det är en tuff bransch. Det tar lång tid att bygga ett varumärke och trovärdighet. Vi har dessutom lagt oss ganska högt prismässigt, vi har höga ambitioner när det gäller kvalitet och estetik. Så även om det är frustrerande ibland kan det också vara bra att det får ta tid. Vi är ganska försiktiga av oss.

Vad är ni mest stolta över hittills?


(Adam)Kings 100 Mäktigaste-lista, så klart! Annars finns det inte en konkret sak som man kan peka på, det är summan av alla framgångar som till slut ger resultat. Särskilt när man gör en produkt av vår typ som inte bygger på hajp, utan som är mer konservativ.

Hur är modebranschen att sig fram i som litet varumärke?

(Adam) Det är en tuff bransch, oavsett konjunktur. Det är en fåfäng bransch som lockar till sig så många duktiga, kreativa människor som vill visa vad de kan göra. Sedan är vi knappast ensamma inom vår nisch med premiumsneakers. Vi har dessutom valt att konkurrera med etablerade lyxvarumärken, det gör inte saken lättare. Det är svårt, men det är inte omöjligt. Det krävs att man vågar satsa hårt på sin vision. Man måste sätta sin egen touch på det, annars har man ingen rätt att existera, om man bara ska kopiera andra.

(Nicholas) Att CQP fortfarande finns kvar och är relevant trots att vi valt att inte följa trender och att ta det försiktigt måste ses som ett tecken på att vi gör någonting rätt. Lyckas du inte fånga folks uppmärksamhet är det svårt.


Ingen av er har läst design. Hur har ni lärt er designa skor?

(Adam) Jag har alltid haft ett stort intresse för prylar i allmänhet. Jag kunde till exempel bli helt besatt när Ericsson släppte sin T28 med den där konstiga luckan. Att baksidan var av aluminium. På samma sätt går jag alltid runt och luktar i skor för att känna läderdoften. Men svaret är att jag är självlärd och det har fungerat tack vare ett genuint intresse och kanske viss talang.

(Nicholas) Om man har levt ett helt liv och alltid uppskattat saker med hög kvalitet, utan att vara snobbig, så implementerar man det i sin egen verksamhet.

Hade det kunnat bli ett företag som sålde en helt annan produkt?


(Adam) Jag hade nog kunnat arbeta med vilken produkt som helst, jag har väldigt starka åsikter när det kommer till detaljer och känsla. Men att jag började jobba med detta beror på att jag alltid haft en stor passion för skor. En sko är ett intressant klädesplagg, det är mer ett dekorativt objekt än till exempel en T-shirt. En sko kan stå i en bokhylla bredvid en skulptur och böcker. Folk som gillar prylar gillar skor. Gillar du båtar och bilar gillar du förmodligen skor, utan att behöva gilla andra typer av kläder.

(Nicholas) Jag hade nog inte hoppat på projektet om Adam ville tillverka fettavskiljare.

Vad skulle ni ge för tips till någon som vill starta eget företag?

(Nicholas)Att hitta en bra idé och jobba målmedvetet med den. Att våga ta hjälp, var inte blyg att fråga folk som har varit i branschen länge om råd. Sedan är det nog svårt att göra något bra om man inte är passionerad vad gäller produkten.


(Adam) Det tror jag också. Man måste känna för produkten eller tjänsten extremt starkt. Man måste vara beredd att vara uthållig, det finns alltid framgångssagor om hur någon har lyckats bli miljardär på ett år, men de andra sagorna är långt många fler. Och man ska göra det med någon annan som har en distinkt olik kunskap. Så man är två eller tre som kompletterar varandra.

Dela på Facebook
Tweeta