Elon Musk har sålt eldkastare för 42 miljoner på tre dagar

Det började med Boring Company-kepsar. Nu säljer Elon Musks tunnelföretag eldkastare – och de går åt som smör i solsken.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-01-30 12:07  |  Lästid: 3 minuter

Uppdatering: Den 31 januari, fyra dagar efter säljstart, var alla 20 000 eldkastare sålda. Samtliga kommer att skickas med en Boring Company-brandsläckare utan kostnad.

Elon Musk, mannen bakom Tesla, SpaceX och sedan en tid tillbaka även tunnelföretaget The Boring Company, har börjat sälja eldkastare på nätet. De första 24 timmarna efter lanseringen såldes fler än 2 000 exemplar för 500 dollar styck – plus skatt och frakt. I går hade de enligt Musk sålt 10 000 stycken, och hade med det dragit in motsvarande nästan 42 miljoner kronor.

Det började med att företaget började sälja Boring Company-kepsar på sin hemsida, och ett löfte från Elon Musk om att de, om de sålde 50 000 kepsar, skulle lansera en eldkastare. Sagt och gjort – kepsarna sålde slut, och i söndags meddelade Musk på Twitter att eldkastarna fanns till salu med löftet om att de ”Garanterat kommer att liva upp vilken fest som helst”. 


På hemsidan garanteras att eldkastaren är "världens säkraste". En brandsläckare säljs vid sidan av för 30 dollar, eller "orimligt mycket pengar". "Köp en överprisad brandsläckare! Du kan definitivt köpa en billigare någon annanstans, men den här kommer med ett coolt klistermärke", står det.

Enligt hemsidan kommer "aspirerande eldkastarentusiaster" att skickas ett villkors-rim som de måste godkänna innan varan skickas. Boring Company är också tydliga med att eldkastaren inte får användas på "Boring Companys dekorativa lackerade höbalar eller Boring Companys ammunitionslager vid hamnen"

Elon Musk har skött det mesta av marknadsföringen av eldkastaren på egen hand, via sociala medier. I en video på Instagram säger han "Gör inte det här" innan han springer mot kameran med eldkastaren tänd. I videobeskrivningen gör han klart att "eldkastare är en superdålig idé" och uppmanar folk att "definitivt inte köpa en. Om du inte gillar kul".

På Twitter uppdaterar han också hur det går med försäljningen. Den senaste tweeten kom i går, två dagar efter säljstart. Då hade The Boring Company enligt Musk sålt 10 000 av de totalt 20 000 som kommer att säljas. 


Musk har inte svarat på The Guardians frågor om de säkerhetsmässiga konsekvenserna av att sälja eldkastare till vem som helst på internet, men skriver på Twitter att alla eldkastare med en låga kortare än 3 meter enligt amerikanska myndigheter är "A-ok", och bedyrar att designen ger "maximalt kul med minimal fara". Han skriver också att han själv hade varit mer rädd för en köttkniv.

Efter Musks påpekande om att eldkastaren hade varit bra att ha vid en zombieapokalyps började folk skoja om att han skulle sätta igång en sådan på egen hand för att boosta försäljningen. Det tillbakavisades snabbt av superentreprenören. ("Det är helt fel. Det skulle behövas miljoner zombies för det. Var skulle jag ens få tag i en tillräckligt stor fabrik?")

The Boring Company kom till efter en Tweet från Musk förra året där han från en bilkö beklagade sig över trafiken i Los Angeles. "Jag kommer att starta ett tunnelföretag och börja gräva", skrev han. Sedan dess har bilder och filmer dykt upp på nätet, bland annat en bild på en gigantisk tunnelborrmaskin på SpaceX parkeringsplats och en film som visar hur en bil körs upp på en ramp och sänks ned i jorden. Enligt Boring Companys hemsida är planen att koppla samman städer med underjordiska tunnlar och supersnabba elektriska vagnar som kan transportera bilar och människor. Företaget planerar bland annat en tunnel parallellt med den kraftigt trafikerade I-405 i Los Angeles.

Don’t do this. Also, I want to be clear that a flamethrower is a super terrible idea. Definitely don’t buy one. Unless you like fun.


A post shared by Elon Musk (@elonmusk) on

Dela på Facebook
Tweeta