King testar Mercedes-AMG G 63

King drog till Frankrike för att provköra den nya G-Wagen.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2018-09-27 13:48  |  Lästid: 3 minuter

Geländewagen lanserades som terrängfordon 1979 och har sett likadan ut sedan dess. Den blev snabbt populär bland äventyrare, militären och FN. Till och med påven lät specialbygga en crèmefärgad ”papamobil”, och där någonstans på vägen blev G en ikon.

I dag är det lätt att missta G-Wagen för en lyxsuv i mängden, i synnerhet då de flesta tuggar asfalt i välbärgade områden långt från sten och lera. Fyrhjulsdrift, tre mekaniska diffbromsar och lågväxel är standardutrustning. Det betyder att du kan vada genom fontänen på Karlaplan, snedda genom Humlegården och köra uppför slänten i Observatorielunden utan problem. Men frågan är hur många innerstadsbilar som någonsin får visa vad de går för.

King testar Mercedes-AMG G 63

Värt att veta:

Modell: Mercedes-AMG G 63.
Pris: 1 449 000 kr.
Prestanda elmotor: V8, bensin, biturbo, 585 hk vid 6 000 varv och 900 Nm vid 2 500–3 500 varv. 9-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift, mekaniska diffspärrar och lågväxel.
0–100 km/h: 4,5 sek. Toppfart 220 km/h.
Blandad förbrukning: 13,1. Co2 299 g/km.
Fördelar: Lyxig, delikat motor, oförskämt motorljud, rejält bilbygge, bra framkomlighet.
Nackdelar: Hög förbrukning, dyr, saftiga servicekostnader.


Trots sin popularitet har Gelände kritiserats för att ha väghållning som ett gatukök. Till nu. Uppdateringarna märks framför allt bakom ratten. Nya G 63 AMG är en skarp körupplevelse. Motorn, en V8 på 585 hästkrafter, är samma som sitter i supersportbilen AMG GT-R. Men här får den jobba betydligt hårdare. 2,5 ton ska pressas från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. När man varvar rister det i motorfästena som får bilen att vicka i sidled. Avgasrören på G 63 mynnar ut på sidan under passagerardörren, det låter som ett sambatåg när man accelererar.

Komforten har tagit ett sjumilakliv. Den som kört äldre G-wagen har kanske retat sig på att man inte kunnat vila armen mot fönsterkarmen och att ratten inte varit helt centrerad. Det är den nu. Fönsternischen är drygt sju centimeter djup, dessutom har man höjt taket och omdisponerat utrymmena till baksätespassagerarnas fördel.

King testar Mercedes-AMG G 63

En konnässör noterar att designen blivit rundare och att strålkastarna är nya. Mercedes har förnyat varsamt och hållit fast vid de karakteristiska detaljerna som blinkersljusen, dörrhandtagen och reservhjulet på bakluckan. Och det metalliska dörrtjoffet liksom ljudet från centrallåset som påminner om när man laddar om ett gevär är förstås kvar! Resten är nytt. Chassi, fjädring, växellåda, styrning, innerutrymme, motor, fåtöljer, infotainment, rutor. Tutti!


Den enda likheten som återstår med ett gatukök skulle vara priset, från 1 449 000 kronor. Lägg till en årsförsäkring på cirka 20 000 kronor och servicekostnaderna som motsvarar drygt en vd-lön. 

King testar Mercedes-AMG G 63
G-Wagen duger för såväl yrkesmilitärer som yrkesstekare.

För den som inte tycker att det är pulver nog lär en G 65 med V12 dyka upp inom kort. Och för den som går i samma tankar som tysken Gunther Holtorf, att säga upp sig från jobbet och ge sig ut på en 26 år lång jorden runttripp med kvinnan i sitt liv, lär en mindre dieselmotor vara det rätta alternativet.

Holtorf körde en China Blue 300 GD och hade tre regler: att aldrig köra över 80 km/h, att aldrig betala några mutor och att aldrig hetsa upp sig. Han tog sig genom vägtullar, Kalashnikovs och diktaturer med humor som enda vapen. Hans historia är verkligen fantastisk, googla Otto G-Wagen.

King testar Mercedes-AMG G 63


Dela på Facebook
Tweeta