Exklusiv intervju med Simone Rocha om hajpade samarbetet med H&M

Hyllade designern Simone Rocha om det nya samarbetet med H&M, tidlösa garderobsklassiker och hemligheten bakom vårens snyggaste stil.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2021-03-01 16:46  |  Lästid: 3 minuter

H&M:s populära designsamarbeten väcker varje år uppmärksamhet, och har genom åren inkluderat namn som Martin Margiela, Comme des Garçons och Karl Lagerfeld. I år rör det sig om ett samarbete med 34-åriga Simone Roche från Irland. Hon är framför allt känd för sin romantiska och feminina estetik, och gör i och med H&M-samarbetet sin debut som herrdesigner.

I dag släpps kampanjfilmen för kollektionen, gjord av Tyler Mitchell. Kampanjen frontas bland annat av Daisy Edgar-Jones and Micheal Ward, kända från BBC-serierna Normal people och Small axe.

King fick en pratstund med den London-baserade designern om samarbetet.

Detta är första gången du designar herrkläder – vad har varit den största utmaningen?

– Jag har alltid varit intresserad av herrmode och när jag startade mitt eget varumärke för tio år sedan så fanns det både manligt formella och androgyna inslag i min design. Utmaningen med H&M-samarbetet var att få ihop dam-, herr- och barnplaggen till en familj med en identitet. Killar och tjejer ska kunna låna de här plaggen av varandra.

Vilka är nyckelplaggen i herrkollektionen?

– Jag är väldigt förtjust i de stickade plaggen. Genom åren har en del män köpt mina stickade plagg för dam, så nu är det kul att kunna erbjuda ett större utbud. Och trenchcoaten är fantastisk! Fotografen Jacob Lillis, som jag samarbetat med i flera år, har tagit vackra bilder på blommor som vi använt till tryck. De är också extremt fina.

Vad har du inspirerats av när du designat kollektionen?

– Mitt eget arkiv. Hela designprocessen med H&M erbjöd mig en möjlighet att gå tillbaka till de plagg och detaljer som blivit min signatur genom åren. Jag vill alltid att mina kunder ska kunna köpa en ny produkt och kunna matcha ihop den med andra plagg från tidigare kollektioner.

Hur har pandemin påverkat dig som designer?

– Mycket. Framför allt har den inneburit en möjlighet att sakta ner och att reflektera över frågor som ligger närmare hem och familj än arbete. Självklart saknar även jag att besöka museer och att kunna resa eftersom mitt eget varumärke har ett globalt fokus. Sen tror jag också att många modevarumärken kommer att fokusera på plagg med längre livslängd och gå ifrån säsongsbaserade kollektioner. Om man tittar på H&M:s tidigare designsamarbeten har de åldrats mycket väl. Jag har fortfarande kvar plagg som jag köpte från kollektionerna med Comme des Garçons och Marni. Bra design håller länge!

Vilket är ditt bästa stylingtips för killar?

– Att tänka lager-på-lager. Jag älskar att se killar som har en känsla att kombinera plagg till en unik stil. Den skapas ofta genom att man matchar plagg med olika material och former så att det skapas kontraster. Jag ser fram emot att se vad killar kan göra med den här kollektionen, hur de sätter ihop skjortan, stickade plagg och en trenchcoat på ett snyggt sätt.

Kollektionen Simone Rocha x H&M släpps 11 mars.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-03-01 16:51