Flopp för Zlatans klädmärke – läggs ned efter miljonförluster

Zlatans klädmärke A-Z förlorade 210 miljoner på två år. Nu läggs det ned.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-08-17 17:07  |  Lästid: < 1 minuter

När Zlatan våren 2016 lanserade sitt eget klädmärke A-Z var det nog inte det här han hade sett för sig. Efter två år med stora förluster läggs nu företaget ned, skriver Dagens Industri. 

Enligt uppgift är det ett gemensamt beslut mellan Zlatan själv och den norska klädkoncernen Varner-gruppen, som var med och grundade klädlinjen. Dagens Industri skriver att företaget gick 210 miljoner i back på två år. 

Varner-gruppen skriver enligt DI i ett pressmeddelande att ”Petter Varner och Zlatan Ibrahimovic är överens om att avsluta samarbetet gällande A-Z. Trots en solid tillväxt i 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr”


Ambitionen med företaget var enligt A-Z:s pressansvariga att göra sport i allmänhet och sportkläder i synnerhet tillgängligt för alla, över alla åldrar, idrotter och delar av världen.

När Zlatan lanserade projektet beskrev sa han enligt Aftonbladet att "det kommer att slå ner som ännu en bomb". Men den här gången bombade det i stället.

 

Läs också:


Dela på Facebook
Tweeta