Forskning: Därför är det hälsosamt att gnälla på jobbet

Att klaga och gnälla kan vara bra för relationen med kollegorna, enligt en australisk studie.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-06-04 15:26  |  Lästid: 2 minuter

Det är synd att klaga, tänker du kanske, när skrivaren på jobbet går sönder igen och du är där på övertid även om du inte får betalt. Du knyter tyst handen i fickan och tänker än en gång på vilken inkompetent tyrann din chef är. Så du säger ingenting. Man vill ju inte skapa dålig stämning.

Eller vill man det?

En studie från universitetet i Melbourne, publicerad i februari förra året, talar för motsatsen. Forskaren Vanessa Pouthier studerade ett team sjuksköterskor och läkare på ett amerikanskt sjukhus i ett års tid, och upptäckte att både humör och relationer kollegor emellan blev bättre när de fick skoja och beklaga sig över oläghenheter på jobbet. 
– Det hjälper folk att bearbeta stress och frustration och man ser märkbara skillnader när personalen får göra det, säger Vanessa Pouthier i en intervju med ABC Radio Perth, enligt den australiska tidningen Women’s Health.


 

Forskning: Därför är det hälsosamt att gnälla på jobbet

 

Hon tyckte att det fanns för lite forskning på området, och tog hjälp av bland annat lingvistik för att ta reda på hur kommunikation på jobbet fungerar, och vilka effekter den har. Hon kom fram till att det att ventilera sina åsikter hjälper kollegor att bonda med varandra och ger dem energi att hantera negativa känslor.

Men, berättar Pouthier, det finns några regler som bör följas för att klagandet och skojandet inte ska bli giftigt. Man får bara klaga på något som alla kan hålla med om, till exempel gruppens struktur eller svåra människor på andra avdelningar. Och man bör aldrig klaga på en individ i ett team. 


Dela på Facebook
Tweeta