Geniet Gérald Genta: Mannen som formade klockvärlden

Få människor har haft så stor inverkan på klockindustrin som Gérald Genta. Klockhistoriens hårdast arbetande designer ritade 100 000 klockor under sin 60 år långa karriär och skrev in sig i historieböckerna med tidlösa ikoner som Audemars Piguet Royal Oak och Patek Philippe Nautilus. I dag, elva år efter sin död, är han mer aktuell än någonsin. Gentas inflytande syns överallt och hans klockmodeller slår världs­rekord på auktionshus världen över. King tecknar porträttet av mannen som formade klockvärlden.

Anders Modig | Foto: Gérald Genta Heritage Association  |  Publicerad 2023-01-03 15:20  |  Lästid: 7 minuter

Gérald Gentas inledde blygsamt sin sextio år långa bana som klockdesigner i början av 50-talet, blott tjugo år gammal. Sina första jobb fick han genom att knacka på hos klockfabrikanterna i schweiziska småstäder, varpå en liten lucka öppnades i en port som ledde in till klockföretaget. 

– Vad vill du?

– Jag är designer.

– Vad har du?

Han sträckte in en lunta teckningar genom luckan. 

– Okej, den där tar vi. Här får du femton franc.

Genta, som föddes i Genève 1931, var egentligen juvelerare – en bana han påbörjade som lärling när han var femton år gammal. När han var färdig fanns det dock få möjligheter i den schweiziska juvelindustrin, som på 1950-talet var allt annat än blomstrande. Klockbranschen var däremot i skriande behov av talangfulla designers som kunde formge klockor, armband, boetter och urtavlor.

Dörrknackningen gav resultat – Audemars Piguet blev inom kort en av Gentas första återkommande kunder, och som 23-åring fick han ett kontrakt med Universal Genève, ett i dag tämligen okänt märke vars vintage-klockor bland konnässörer dock anses tillhöra de mest prisvärda. För Universal Genève skapade Genta kollektionen Polerouter, vilket räknas som hans genombrott. Kollektionen bars bland annat av Scandinavian Airlines-piloter när de flög den nya direktrutten till USA över Nordpolen, som startade 1954. På en av de mest populära modellerna har urtavlan en svart cirkel med en tydlig korsmarkering, och triangulära så kallade dauphinvisare sveper runt urtavlans yttre silverring med tydliga index. Polerouter-kollektionen gjorde att Gentas designtalang – liksom hans fryntliga maner och breda mustasch – blev ett begrepp runt Neuchâtel, Genève, La Chaux-de-Fonds, Biel/Bienne och Le Locle – de orter där den schweiziska klockindustrin än i dag har sina starkaste fästen. 

Genta ritade sammanlagt 100 000 olika klockmodeller under sin 60 år långa karriär.

Föga förvånande vände sig Omega till Genta 1959, då de behövde en uppfräschning av Constellation-kollektionen. Samarbetet resulterade i en välvd urtavla med raka veck mellan timmarkeringarna. Vissa pratar om ett tolvkantigt, prismatiskt uttryck, men många samlare gav den i stället ett mer vardagligt smeknamn: Pajformen (Pie pan) – och det blev en absolut succé.

Efter Omega räknades Genta som en designstjärna och betade av samarbeten med märken som Audemars Piguet, Breguet, Bulgari, Bulova, Cartier, Hamilton, IWC, Patek Philippe, och Seiko – ja, det blev till och med en modell för självaste Rolex. Historiska källor går isär när det gäller vilken Rolex det gäller, men i en intervju 2009 med Very Important Watches hävdade Genta att den ingick i Cellini-kollektionen. Andra källor hävdar att en av Elvis favoritklockor, Rolex King Midas (1964), är Gentas skapelse. 

1970 ringde telefonen hemma hos Genta. Det var Audemars Piguets chef Georges Golay. 

– Herr Genta, jag behöver en sportklocka i stål som aldrig har gjorts förut. Jag vill att det ska vara något helt nytt, och den ska vara vattentät. Och jag vill ha din design i morgon bitti.

Efter en lång natt vid ritbordet levererade Genta den första skissen som lade grunden för vad som ska bli Audemars Piguet Royal Oak. 1972 presenterades den första färdiga klockan för en till början skeptisk allmänhet, som aldrig hade sett något liknande. Det mest iögonfallande med Royal Oak är den oktagonala bezelen på klockan, inspirerad av en dykarhjälm. Synliga, sexkantiga skruvar håller fast glaset ovanför en blåskimrande urtavla med en struktur av små fyrkanter – ett så kallat grand tapisserie-mönster. Stålarmbandet är integrerat, det vill säga att det ser ut som en sömlös fortsättning av boetten som mäter 39 millimeter – på den tiden en rejäl bit. Trots att materialet är stål så var prislappen i paritet med guldklockor. Men snart fylldes orderböckerna, och i dag är Audemars Piguet Royal Oak en av klockhistoriens mest berömda och inflytelserika modeller – och den är fortfarande i produktion. 

Patek Philippe Nautilus, ett av Gérald Gentas stora mästerverk.

Tillsammans med Patek Philippe Nautilus, som kommer 1976, skapar Genta ett helt nytt segment: lyxiga sportklockor av stål. Även Nautilus har, som namnet skvallrar om, inspiration av det stora blå, men här höll sig Genta ovanför ytan. Formen – varken rund eller fyrkantig – är inspirerad av båtfönster. Genta visste att denna båtreferens skulle gå hem hos Patek Philippes ägare familjen Stern, som är både entusiastiska och talangfulla seglare. Det sägs att han skissade den första på en servett på en restaurang i Basel på fem minuter. Hur det nu än var med det så är Nautilus en av klockvärldens mest eftertraktade modeller – inte minst Gentas ursprungsmodell med blå urtavla med breda band som dock slutade tillverkas vid årsskiftet 2021/2022, trots väntelistor på flera år. 

Hur Gentas design än i dag influerar hela branschen blir kanske som tydligast om man ser på dagens mängder av lyxiga sportklockor av stål med integrerad länk: Chopard Alpine Eagle, A. Lange & Söhne Odysseus, Vacheron Constantin 222, för att nämna några. Dessutom har flera av dagens frilansande designers berättat hur klockmärken på första designmötet säger något i stil med: ”Kan du inte göra något som är lite Nautilus, lite Royal Oak – fast såklart unikt för oss?”

För att fira Audemars Piguet Royal Oaks 50-års-jubileum 2022 höll auktionsfirman Sotheby’s tre auktioner i Hongkong, Genève och New York, där man fokuserade på klockor designade av Genta och dessutom sålde ett 100-tal av Gentas designskisser i samarbete med Gérald Genta Heritage Foundation. Den 15 x 20 centimeter stora originalskissen av Royal Oak såldes för 6,3 miljoner kronor till Audemars Piguet. Med all säkerhet kommer den att få en värdig plats i Audemars Piguets museum i Vallée de Joux. Skissen för Patek Philippe Nautilus var av priset att döma ännu mer eftertraktad – den köptes av en privat köpare i Hongkong för 7,8 miljoner kronor. Höjdpunkten under Sotheby’s-auktionerna kom den 10 maj: Gentas personliga Royal Oak. Det är en unik klocka, då han i sin verkstad modifierade den genom att tillverka en oktagonal bezel av guld. Föga förvånande krossade klockan världsrekordet för vintage-klockor från Audemars Piguet, med ett vinnande bud på 23,4 miljoner kronor. Dagen efter auktionen pratade jag med Géralds änka Evelyne, som är Monacos ambassadör i Storbritannien. 

Gérald Genta och Evelyne Genta, som i dag är Monacos ambassadör i Storbritannien.

– Gérald tyckte själv att Royal Oak var hans mest revolutionerande klocka. Oktagonalen var också hans favoritform. Vi hade flera oktagonala bord i vårt hus, säger Evelyne, och fortsätter att berätta om Géralds privata klocksamling: 

– Han hade ungefär 40 klockor, men bara en Royal Oak, som han bar väldigt ofta. Alltid på höger handled, aldrig vänster. När han var ung bröt han sin vänstra handled, och därför bar han alltid sina klockor på höger handled. 

Mikael Wallhagen, European Head of Watches på Sotheby’s – för folk i svenska tv-soffor mer bekant som klockexpert på Antikrundan – är väldigt nöjd med auktionsresultaten. 

– Det intressanta med Gérald Genta är att han lyckades göra finklockor med sportig design som känns moderna. Jämför med andra släta guldlänkar från samma era som i dag känns daterade. Han
lyckades verkligen göra en helt ny typ av klocka – och skapade därmed flera tidlösa klassiker. Gentas design kommer definitivt att leva vidare och vara viktig under överskådlig framtid för klockbranschen, säger Wallhagen.

Parallellt med ovan nämnda och kommande klockklassiker, däribland Bulgari Bulgari från 1977 – med Bulgari-inskription på bezelen – och den avancerade varianten av Cartier Pasha från 1985, grundade Genta redan 1969 ett märke i sitt eget namn. Här specialiserade han sig på exceptionella klockor åt unika klienter. Bland kunderna fanns kungligheter och sultaner från Marocko, Saudiarabien, Oman, England, Spanien och Brunei, liksom ledande affärsmän och idrottsstjärnor. Under detta märke skapade han både klockor som Gefica Safari från 1984, som hade klockvärldens första boett i brons (för att undvika reflektioner vid jakt), och fantastiska komplikationer med kombinationer som världen aldrig tidigare hade skådat.  Den mest avancerade klocka Genta designade är The Grand Sonnerie från 1995, som krävde fem års utveckling. Denna klocka, med en boett som är både oktogonal och inspirerad av pyramider, har ett urverk med minutrepetition som spelar samma toner som Big Ben, evighetskalender med retrogradindikationer samt dubbla gångreservvisare. På den tiden var denna klocka, som är uppbyggd av fler än 1 000 komponenter, världens mest komplicerade armbandsur. 

Gérald Genta vid skissbordet.

Under sitt eget namn fick Genta också utrymme för sin lekfullhet, vilket märks i 1980-talets Disney-kollektion med tekniskt avancerade klockor där bland andra Mickey Mouse visar tiden. 2000 köpte Bulgari upp märket Gérald Genta, och själv fortsatte han fram till sin död 2011 designa klockor för andra varumärken.

– Gérald var 20 år före sin tid, och hans design var alltid egen och distinkt. Han fick sina idéer från arkitektur och natur och konstnärer som Dalí, Miró och Picasso – aldrig av andra klockor, säger Evelyne Genta.

Utöver sitt ambassadörskap driver hon också Gérald Genta Foundation tillsammans med sin dotter, och menar att hans designarv inte på något sätt är avslutat. Under sina drygt 60 år som designer ritade Genta nämligen sammanlagt 100 000 klockor. 

  – Han var otroligt disciplinerad. Varje dag, sju dagar i veckan, satte han sig vid ritbordet klockan sex på morgonen, säger Evelyne, och förklarar att hon har 3 400 okända klockskisser i sitt kassaskåp. I framtiden kommer några av dessa klockor att tillverkas. 

Dessutom gav årets Sotheby’s-auktioner en finansiell grundplåt till Gérald Genta Foundation för ett pris som från och med slutet av 2022 kommer att delas ut till en ung lovande klockdesigner. 

– Gérald hade en gåva och en fantastisk teknik – vissa är helt enkelt födda till konstnärer. Redan som sjuåring gjorde han etsningar av hus och ansikten, och han älskade att måla. Klockor kom senare, och att designa klockor var enkelt för honom, säger Evelyne Genta, som arbetade nära sin make. Han ritade klockor, hon drev företaget som bar hans namn.

– Jag älskar att jag och min dotter kan fortsätta att föra ut Géralds arv tillsammans genom Gérald Genta Foundation, säger Evelyne Genta. 

Klockälskare världen över är tacksamma för deras arbete – och otroligt nyfikna: hur kommer hittills okända modeller skapade av världens främste klockdesigner att se ut? Vilket inflytande kommer de att ha på dagens marknad? Oavsett hur det går med kommande modeller så är Genta för evigt inskriven i historien som världens främsta klockdesigner.


Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-01-03 15:24