Han byter brottarbrallan mot Björn Borg

Andreas Halldén har lärt oss att sy badbyxor i Sick Sack och delat ut brottogram i Rallarsving. Nu är han aktuell som designer för klädmärket Björn Borg. För King berättar han om sitt nya jobb och det speciella med Björn Borg-kalsonger.

Redaktionen  |  Publicerad 2007-02-05 06:07  |  Lästid: < 1 minuter
Grattis till nya jobbet! Vad är det du gör?
– Jag är designer för menswear på Björn Borg.
 
Vad har du för tidigare relation till klädmärket Björn Borg?
 – Bland annat tvättråden i kalsongerna då det begav sig; ”this garment will age into your old time favourite”. Kan hända att jag citerar fel men känslan finns kvar; de snyggaste underkläderna man kunde ha. När jag var arton år hade jag även en gul baddräkt med svart dragkedja från Björn Borg.
 
Vad har du för tidigare erfarenhet av design?
 – Jag gick ut Beckmans designskola för ett par år sedan och har tills nyligen varvat sy och kampsport-TV med jobb som modeillustratör, stylist och designassistent för olika märken. Men nu lämnar jag TV bakom mig och satsar helhjärtat på kläddesign.
 
Hur många Björn Borg-kalsonger äger du?
 – En hel del, varav många är införskaffade helt nyligen. Jag har inte färg på kalsongerna, jag är inte den typen, men just därför är det bra med deras bredd. För i vissa av kalsongerna skulle jag gå utan byxor – medan andra skulle kräva knivhot för att jag skulle bära dem. För inte så länge sedan var Björn Borg ensamma om denna bredd, men fler och fler märken har börjat ta efter. Detta är märken som tidigare bara hade svart, grått och vitt bland underkläderna. Hur många har du?
 
En hel del jag med, men många har hängt med lite väl länge. Törs du berätta något om dina idéer?
– Om menswear-kollektionen vill jag inte avslöja något ännu, du får vänta på resultatet. Men jag kan säga att vi jobbar för fullt!

Av: Text: Henrik Sagen Foto: Mathias Nordgren

Dela på Facebook
Tweeta