Henrik Huldschiner: Hur går affärerna, Zlatan?

Ekonomijournalisten Henrik Huldschiner om Zlatans vågspel.

Henrik Huldschiner  |  Publicerad 2018-12-06 12:31  |  Lästid: 2 minuter

”Jag är fotboll” är titeln på den nya bok om Zlatan Ibrahimovic, skriven av journalisten Mats Olsson, som kom ut i november. Men den borde hetat ”Jag var fotboll”. En mer aktuell Zlatan-bok hade varit ”Jag är business”, för det är ju främst genom sina företag och reklamsamarbeten som den svenske ikonen låtit höra talas om sig det senaste året – utan att imponera.

I slutet av sommaren kom beskedet att Zlatans klädmärke A-Z läggs ner. Länge väntade jag på Zlatans replik. Hur många gånger har inte den mannen varit uträknad – för att sedan återuppstå på ett mirakulöst sätt och slå världen med häpnad?

Men så verkar det inte vara den här gången. Det fanns väl inte så mycket att säga; A-Z kan nämligen inte beskrivas som något annat än en stor flopp. Sedan starten 2016 har verksamheten gått back med flera hundra miljoner kronor. Bara 2017 förlorade klädmärket 300 000 kronor om dagen. Inte konstigt att mannen som bekostat kalaset, den norske klädmiljardären Peter Varner (som även äger Dressmann, Cubus, Volt och Carlings) till slut fick nog.


För Zlatan – även han miljardär efter mer än 15 år i fotbollens absoluta toppskikt – är det betydligt mer än bara pengar som står på spel. När jag träffade honom för ett par år sedan var han tydlig med att det var lika viktigt för honom att lyckas i affärer som på fotbollsplan.

"Affärsprojekten jag går in i går jag in i för att skapa historia. Jag vill göra saker som inte har gjorts tidigare. Det är samma drivkraft som jag har i fotbollen, att ta det till en ny nivå, att göra saker som ingen annan gjort", sa han i intervjun jag gjorde för Di Weekend.

Då, våren 2016, stod Zlatan på topp både fotbolls- och affärsmässigt. Uträknad av experterna gjorde han, 34 år gammal, sin kanske bästa säsong någonsin. Han hade nästan ensam fört svenska landslaget till sommarens EM-slutspel och var på väg att lämna sin klubb PSG efter att ha tagit dem till fyra raka ligatitlar ("Jag kom som en kung, lämnar som en legendar").

Vid den här tiden sträckte sig Zlatans superkrafter långt utanför fotbollsplanen. Allt han rörde vid blev till guld. När Zlatan i en intervju sa "Volvo var ett litet företag innan mig" var det många som skrattade, men ingen sa emot. Zlatan lyfte bevisligen både Volvos försäljning och varumärke. För Vitamin Well ökade omsättningen med hela 70 procent året efter att Zlatan gått in som ambassadör för dryckesföretaget.


Det extraordinära med de här tidiga reklamsamarbetena var att de även byggde Zlatans eget varumärke. Genom att väva in sig själv i historien gjorde han lika mycket reklam för sig själv som för företagen.

Men kavalkaden av reklamsamarbeten, med alltifrån bettingsajter till globala kortföretag och sydkoreanska IT-jättar, som Zlatan gett sig in i 2018, har inte alls varit lika lyckosamma. Möjligen har kampanjerna varit till gagn för bolagen, men för varumärket Zlatan har det varit en smärre katastrof, enligt de flesta förståsigpåare. Själv vred jag mig i plågor när Zlatan dök upp i den ena reklamfilmen fånigare än den andra i samband med sommarens fotbolls-VM i Ryssland. Det blev inte bättre av svenska landslagets framgångar, som visade att laget presterade bättre i storstjärnans frånvaro.

Men jag är inte så dum att jag dömer ut Zlatans framtid som affärsman. Jag hoppas att en dag få läsa – eller kanske till och med skriva! – boken "Zlatan är business". Jag vet inte hur den kommer att sluta, men innehållet lär garanterat bli lika dramatiskt, och innehålla lika många osannolika vändningar, som hans fotbollskarriär.

Dela på Facebook
Tweeta