Henrik Huldschiner: ”Min son älskar fotboll, men tittar hellre på en Fifa-match än Allsvenskan”

Kings krönikör Henrik Huldschiner om skillnaden mellan gammel-tv och framtiden: Youtube-stjärnorna.

Henrik Huldschiner  |  Publicerad 2019-03-28 09:22  |  Lästid: 3 minuter

Varje morgon väcks jag av en övertänd smålänning som skriker i kulsprutetempo om ”skills”, ”fails” och episka mål. Det är min nioårige son som tittar på sin favorit-Youtubekanal, där en kille spelar tv-spelet Fifa.

Fenomenet att unga sitter framför en skärm och tittar på andra unga som sitter framför en skärm och spelar tv-spel kan man tycka vad man vill om. Men jag tänker inte ägna den här krönikan åt att oja mig över dagens ungdom. Min poäng är den motsatta. För den som vill få en inblick i framtidens underhållnings-tv finns här mycket att se och lära.

Vem är då denne övertände smålänning? Han kallar sig OzzardHoHD och har 83 000 prenumeranter på sin Youtube-kanal. Efter lite efterforskningar visar det sig att hans riktiga namn är Oskar Högklint, och att han är 19 år och bor hemma hos sina föräldrar i Jönköping.


Henrik Huldschiner:

OzzardHoHD tillhör Youtube-hierarkins mellanskikt. Sveriges största youtubers – Therese Lindgren, Joakim och Jonna Lundell och humorkollektivet I just want to be cool – har närmare en miljon prenumeranter. Det är de här personligheterna som leder tv-utvecklingen i dag – inte cheferna på de traditionella tv-kanalerna. Ett exempel: I höstas valde Jocke och Jonna att köra en livesändning under ett helt dygn från sitt hus i Norrköping. Det var kameror överallt, gäster som kom och gick, en överrasknings-babyshower för Jonna, och en spökjakt på natten.

"Jocke och Jonnas 24h-livestream" blev en stor succé med nära 1,6 miljoner tittarstarter på Youtube. Men det som verkligen står ut är hur engagerade tittarna var. Kommentarsfältet var som en bubblande vulkan – totalt kom det in hela 369 000 kommentarer under dygnet. Medieanalytikern Emanuel Karlsten skriver på techsajten Breakit att paret Lundells engagemangssiffror "skulle vara en dröm för vilket mediehus som helst".

För det är just det här som är skillnaden mellan gammel-tv och de nya Youtube-stjärnorna. I den gamla ordningen var tv-tittaren en passiv mottagare, men i den nya digitala världen handlar det om att få tittarna att gilla, dela och kommentera. Det är på det man säljer annonser och tjänar pengar.

Youtube är sedan flera år den överlägset största tv-kanalen för unga under 25 år. Cheferna på de gamla tv-bolagen letar just nu med ljus och lykta efter innehåll som funkar digitalt, och som kan locka tillbaka de unga tittarna. Men de lyckas inte. Alla försök att lyfta in Youtubestjärnor i diverse tv-format har misslyckats kapitalt. Det stora engagemanget kring profilerna tycks bygga på att de filmar sig själva, och har en direktkommunikation med tittarna utan det filter som en tv-kanal utgör. Att mycket av det som Jocke & Jonna skickar ut i sina Youtube-kanaler aldrig skulle kunna visas på vanlig tv av diverse goda skäl, som krav på kvalitet och vad som får anses lämpligt innehåll för barn, bygger också murar för tv-bolagen.


Den här utveckligen får onekligen bisarra konsekvenser. Min son älskar fotboll över allt annat, men han väljer hellre att titta på en Fifa 19-match än att kolla på en riktig allsvensk match på tv. I tv-spelsvärlden är ju matchen klar på tretton minuter, och på den tiden hinner de digitala versionerna av Messi, Modric & co, styrda och kommenterade av OzzardHoHD, bjuda på en massa spektakulära skills som klacksparkar, bicycletas och solomål från halva plan.

Här finns en stor lärdom för dagens tv-skapare. Det funkar inte längre att sända Idol i tre timmar med ideliga reklampauser. För att fånga den unga generationen måste man skapa ett Idol på steroider – och bjuda på ett lika personligt och äkta tilltal som Oskar gör från sitt pojkrum i Jönköping.

Dela på Facebook
Tweeta