Valentino och Balenciaga kommer till Sverige i år

Herrmode tar över hela plan två, och lyxmärkena Valentino och Balenciaga flyttar in när NK storsatsar för att lura butiksdöden.

Magnus Kvandal  |  Publicerad 2018-02-13 13:15  |  Lästid: < 1 minuter

Det är tuffa tider för detaljhandeln. E-handelsgiganterna har över allt större marknadsandelar och de fysiska klädbutikerna tappar i motsvarande takt – något som inte minst syns på H&M:s senaste bokslut. Även lyxvaruhuset NK har påverkats – deras tillväxt har stått stilla sedan 2015, skriver Veckans Affärer.

För att möta de nya förhållandena ska NK nu genomföra vad de kallar den största förändringen i varuhusets historia. Under en pressträff som hölls under onsdagen berättade NK:s ledning om planerna: Det ska bli större, lyxigare och mer personligt.

Varuhusets yta kommer att växa med ungefär 20 procent när kontorslokaler i huset ska byggas om till butiker. Även delar av parkeringshuset Parkaden på andra sidan gatan kommer att bli en del av varuhuset. Här får NK också en helt ny entré, och på Parkadens tak finns planer för ett utomhusgym med löparbanor, tennisbanor och en juicebar.


Ombyggnationen innebär också att hela plan två kommer att bli helt dedikerat till herrmode. NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp, och kommer att dela våningsplanet med fem nya avdelningar. Under presskonferensen meddelades också att märkena Valentino och Balenciaga kommer att öppna i NK:s lokaler under 2018.

Dela på Facebook
Tweeta