H&M och Iggy Pop uppmanar folk att återvinna sina kläder

Det är inte helt lätt att prata hållbar utveckling inom mode utan att det blir tråkigt. Om man inte gör som H&M och kallar in Iggy Pop med en vattenslang.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2015-09-03 10:31  |  Lästid: < 1 minuter
H&M och Iggy Pop uppmanar folk att återvinna sina kläder
Iggy Pop vattnar gräsmattan i H&M:s nya kampanj.

Close the Loop är H&M:s sätt att uppmana folk till att börja återvinna sina kläder. Varje år konsumeras nästan 132 000 ton textilier i Sverige och bara några procent av dessa återvinns eller skänks till välgörenhet. Den största delen slängs direkt i soporna. I nya kampanjfilmen uppmuntras folk att bryta mot alla moderegler utom en.

– Kampanjfilmen är rent visuellt inte lik någon annan film som vi har gjort. Den är filmad på flera olika platser runt om i världen med en mängd olika karaktärer som visar att det bara finns en regel inom mode och att vi tillsammans kan sluta textilkretsloppet, skriver H&M i ett pressmeddelande.

H&M drog igång sin återvinningstjänst 2013. Sedan dess har de samlat in 18 000 ton textilier världen över, varav 613 ton från Sverige. Visst, H&M är inte alltid änglar (se här), men det är alltid bra när jättar gör kampanjer som denna.


Ännu bättre är det att de gör det tillsammans med den älskvärde Iggy Pop.

 

 

Ett filmklipp publicerat av H&M (@hm)


 

Läs mer: Pharrell har skapat kläder av två miljoner PET-flaskor

Dela på Facebook
Tweeta