H&M skrotar jeansmärket Cheap Monday

De billiga och rockiga stuprörsjeansen är nu ett minne blott för svensk modehistoria.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2018-11-27 09:15  |  Lästid: 1 minut

Billiga och otvättade jeans med smal passform och rockig design – så kan man kort beskriva grunden till framgången för det svenska jeansmärket Cheap Monday.

Märket startades 2004 av jeansprofeten Örjan Andersson och tillverkade redan år 2006 mellan en och en halv och två miljoner plagg. Vilket förklarar varför du fortfarande ser deras döskallelogga på varannan rumpa som inte fyllt tjugofem. Tio år senare är dessa stuprörsbrallor redan ett kulturarv som ger en inblick i hur byxmodet i Sverige såg ut tidigt 2000-tal.

H&M skrotar jeansmärket Cheap Monday
Foto: Cheap Monday

Nu är märket tyvärr snart inget mer än ett minne blott då Cheap Monday läggs ner. Det meddelar H&M som i ett pressmeddelande skriver att bolaget ska ”fokusera mer på sin kärnverksamhet”, enligt Aftonbladet.

Nedläggningen av jeansmärket påverkar ungefär 80 anställda i Stockholm och Tranås. Avvecklingen startar på en gång och ska avslutas nu i sommar. Vid årsskiftet kommer även onlinebutiken och den fysiska affären i London att stängas ner.

Läs också:



Dela på Facebook
Tweeta