Hondas nya elbil har fräck 70-talsdesign – och bakhjulsdrift

Erik Söderholm  |  Publicerad 2019-03-07 15:26  |  Lästid: 2 minuter

Artikeln publicerades först på Recharge.

Nu är bilen helt officiell även om den fortfarande kallas prototyp. Enligt Honda ska den vara ”95 procent produktionsklar”. Honda e, som den heter, ska börja säljas i Europa senare under året.

Honda e är en fyrsitsig småbil som är kortare än nuvarande modellen Jazz men tio centimeter högre än Mini. Tyvärr får vi inte veta alla tekniska specifikationer men räckvidden ska hamna på omkring 20 mil (oklart i vilken körcykel) och bilen ska kunna snabbladdas till 80 procent på 30 minuter.


Hondas nya elbil har fräck 70-talsdesign – och bakhjulsdrift

Även om de flesta bilförare förmodligen inte behöver längre räckvidd än 20 mil i en stadsbil som Honda e är räckvidden något av en besvikelse – särskilt när nyligen presenterade konkurrenten Peugeot e-208 klarar betydligt mer än så.

"Vi tror att räckvidden är tillräcklig för det här segmentet. Vissa potentiella köpare kanske inte blir nöjda, men när man tänker på längre räckvidd och större batteri har det också nackdelar när det gäller paketeringen. Det är en balansgång", säger projektchefen Kohei Hitomi till Autocar.

Hondas nya elbil har fräck 70-talsdesign – och bakhjulsdrift

Det roliga med Honda e är att elmotorn är placerad baktill och att bilen är bakhjulsdriven. Dessutom finns aktiv momentstyrning som portionerar ut rätt mängd kraft till rätt bakhjul för bättre fäste och respons.

Inredningen bjuder även den på en skön mix av gammalt och nytt: designspråket är kantigt med en (förmodligen falsk) träpanel som löper längs interiören. Framför föraren finns två tolvtumsskärmar och inga analoga instrument.


Dessutom är backspeglarna ersatta av kameror som på Audi e-tron, och dörrhandtagen fälls in som hos Tesla.

Dela på Facebook
Tweeta