Italienska mästerskapen i skräddade kostymer

Knivskarpa kostymer, sköna skjortor och tunga traditioner. King bjuder på grundkurs i stövellandets lyxigaste herrmode och presenterar dess främsta skapare.

 |  Publicerad 2009-11-05 15:43  |  Lästid: 5 minuter

DET PERFEKTA SNITTET:
Raffaele Caruso

Bild 428829
Caruso har en slank och figurnära siluett med en förkärlek för handsydda detaljer.

BAKGRUND:

Raffaele Caruso hade svårt och försörja sig i Neapel och flyttade 1958 till staden Soragna nära Parma. Där började han omedelbart med det han var expert inom, klassisk skräddarkonst. Han satte ihop ett litet skrädderi med sin blivande fru och hennes syster. Skrädderiet utvecklades in till MA.CO. vilket stod för Manifattura Confezioni, och sysslade enbart med skräddat herrmode. Under 90-talet började Raffaeles söner Alberto och Nicola utveckla företaget och nådde snabbt stora framgångar. Företaget döps om till Raffaele Caruso.

KÄNNETECKEN:

Slank och figurnära siluett med en förkärlek för handsydda detaljer. Kavajerna har ofta den för Caruso karakteristiska ”skjortaxeln” med sina små veck i tyget där ärmen möter kavajens axel.


PRISKLASS:

Kostymer 7 000  – 10 000 kronor.

FINNS HOS:

Lund & Lund

Sturegatan 12

111 36 Stockholm


DEN KLASSISKA ITALIENSKA GENTLEMANNEN:
Luciano Barbera
 

Bild 428830
Luciano Barbera representerar det italienarna själva kallar "stylo inglese".

BAKGRUND:

1949 grundade Lucianos far Carlo Barbera ett företag med samma namn. Inriktningen var att från början göra bekväma och eleganta kläder av de absolut bästa materialen. Under 60-talet fick den amerikanske klädgurun och stilikonen Murray Pearlstein upp ögonen för Luciano Barbera genom en bild av honom i Uomo Vogue, och sökte upp honom direkt efter det. Med hjälp Pearlsteins uppmuntran och lovord om stora ordrar så startade då Luciano med företaget som bär hans namn.   

KÄNNETECKEN:

Luciano Barbera är väldigt engelsk i sina tygval och representerar det italienarna själva kallar "stylo inglese". Därmed inte sagt att varken tyger eller passform egentligen har något med engelskt mode att göra. Ta exempelvis Barberas version av tweedkajen, istället för att använda just engelsk tweed låter man väva ett tyg i kashmir och silke som tvättas kallt och sedan ruggas upp med tistlar för att uppnå den rätta finishen.

PRISKLASS:

Kostymer, 23 000 – 45 000 kronor


Skjortor från 2 100 kronor.

FINNS HOS OSS:

Agassi
Glimmervägen 10-14 
191 62 Stockholm

HANDSYTT CATWALKMODE:
Brioni

Bild 428831
James Bonds förstaval sys för hand av Brioni's över 900 skräddare.

BAKGRUND: 

Mästerskräddaren Nazareno Fonticoli och hans affärspartner Gaetano Savini slog upp portarna till sin första ekipering i Rom vid andra världskrigets slut, och succéen var omedelbar. Några år därefter blev Brioni det första modehuset som arrangerat en modevisning enbart för män. Händelsen ägde rum 1952 på anrika Palazzo Pitti i Florens och gav Brioni stor uppmärksamhet även utanför Italien. Två år senare var det dags för nästa stora modevisning, denna gång i New York. Efter denna så expanderade företaget kraftigt på båda sidor av Atlanten.

KÄNNETECKEN:

Brioni´s över 900 skräddare syr alla byxor och kavajer för hand, och gör endast de absolut nödvändigaste finslipningarna på maskiner. De finns över 200 modeller på kostymer att välja mellan i över 5000 olika tyger. En Brioni kostym kan således se ut nästan hursomhelst, då i princip bara kundens fantasi sätter begränsningar.


PRISKLASS:

En konfektionskostym börjar på cirka 35 000 kronor, medan måttsytt sträcker sig från cirka 40 000 upp till dryga 400 000 kronor.

FINNS HOS:

Ingen återförsäljare i norden, det närmsta du kommer är att gå på bio och se James Bond. Dags alltså att boka en shoppingresa till Rom eller Milano.

FRAMGÅNGSRIK GAMLING:
Ermenegildo Zegna

Bild 428832
Ermengildo Zegna är med sin 100-åriga historia ett av världens största herrmodemärken.

BAKGRUND:

Med sina snart hundra år på nacken är Zegna en av de äldsta i sitt slag. Grundades i Trivero, Italien år 1910 av Ermenegildo Zegna. 20-år senare hade företaget över tusen anställda och utökade snart sin export även till USA. Företaget är fortfarande familjeägt och leds idag av Ermenegildos barnbarn, Paolo och Ermengildo. Företaget sysselsätter idag över 7000 anställda världen över. Detta gör Ermengildo Zegna till ett av världens största herrmodemärken. 


KÄNNETECKEN:

Består av fyra så kallade labels. Couture (klassiskt och formellt), Sartorial (hög skräddarkonst, men mer avslappnat än Couture), Z Zegna (ungt, tajt och trendigt) och Zegna Sport (högteknologiska plagg för sportande playboys). Ermenegildo Zegna tillverkar även tyger åt bland annat Gucci, Yves Saint Laurent, Fendi, Prada, Armani och Tom Ford.

PRISKLASS:

Kostymer 13 000 – 33 000.

Värstingtyger i serien Couture kan dock trissa upp priset betydligt högre.

FINNS HOS:

NK Man


Hamngatan 18-20

111 47 Stockholm

DEN ENDA SKJORTA DU BEHÖVER:
Luigi Borrelli

Bild 428833
Handarbetet på varje enskild Luigi Borelli skjorta tar cirka 8 timmar.

BAKGRUND:

1904 började Anna Borrelli arbeta hos sin faster, i ett skrädderi specialiserat på herrskjortor. När hon väl lärt sig att bemästra den Napolitanska skräddarkonsten öppnade hon 1918 en liten ateljé för sina allra trognaste kunder. Under 1940-talet greppade sonen Luigi rodret på företaget och skapade "Luigi Borrelli Camiceria". Företaget fortsatte sin utveckling, men det var först under 1980-talet när Luigis son Fabio Borrelli tog över ledningen som man breddade produktionen från handsydda skjortor till fullskaliga kollektioner. 


KÄNNETECKEN:

En av världens erkänt skickligaste skjorttillverkare. Handarbetet på varje enskild skjorta tar cirka 8 timmar. Konfektionen kännetecknas av en ur-napolitansk stil, med extremt mjuka axlar och handsydda detaljer. Axlar på kavajerna påminner snarare om dito på en ullcardigan.

PRISKLASS:

Skjortor från cirka 2 400 kronor.

Måtsydda skjortor från cirka 3 500 kronor.

Kostym från 13 000 kronor.


FINNS HOS:

Twins Shop For Men

Engelbrektsgatan 41

411 37 Göteborg

DEN HEMLIGHETSFULLA: 
Belvest

Bild 428834


Belvest är snarare diskret än excentriskt eller extravagant och arbetar efter ledorden "understated elegance".

BAKGRUND:

Grundades 1964 av Aldo Nicoletto, med målet att föra den venetianska skräddartraditionen vidare. Nicolettos vision var att skapa ett klädföretag som sysslade med kompromisslös skräddarkonst men samtidigt var en motpol mot andra redan etablerade märken som Brioni. Belvest skulle snarare vara diskret än excentrisk eller extravagant och Nicoletto jobbade ofta under ledorden "understated elegance". Belvest har alltid varit och är en idag ett helt privatägt familjeföretag.  

KÄNNETECKEN:

Belvest var tidigt ute med sin "jacket in a box", en kavaj som helt blivit skalad på allt vad foder och inlägg heter. Namnet hänvisar till att kavajen är så pass mjuk att den kan ligga ihoprullad i en liten låda utan att ta skada. Var från början i linne eller bomull, men har på senaste tiden blivit allt mer populär i ullkvalitéer

PRISKLASS:

Kostymer 14 000 – 16 000 kronor.

Belvest gjorde även måttsydda kavajer i vikunja (från Loro Piana) för ett antal år sedan där prislappen landade på modesta 150 000 kronor.


FINNS HOS:

Hans Allde

Birger Jarlsgatan 58

114 29 Stockholm

DEN UPPFINNINGSRIKA:
Cesare Attolini

Bild 428835


Vincenzo Attolini var lite av skräddarkonstens Einstein och ligger bakom snilleblixtar som den ofodrade kavajen.

BAKGRUND:

Under 30-talet startade Vincenzo Attolini det märke som skulle komma att bli synonymt med den napolitanska stilen mer än något annat. Attolini var trött på det – förvisso eleganta – men aningen likriktade engelska mode som dominerat männens garderober under så lång tid. Attolinis vision var att hans företag skulle vara så mycket mer än bara ett skrädderi, och höll ofta i stora middagar i sina lokaler där hans såg till att bjuda in Neapels kulturella elit. Några årtionden efter starten började Vincenzos son Cesare att bli allt mer aktiv. Företaget drivs i dag till största delen av Cesare Attolinis söner, Massimiliano och Giuseppe.

KÄNNETECKEN:

Vincenzo Attolini var lite av skräddarkonstens Einstein och ligger bakom snilleblixtar som den ofodrade kavajen, den så kallade skjortaxeln samt detaljen att låta kavajens ärmknappar ligga omlott. Dessa detaljer är således relativt genomgående på konfektion från Attolini.

PRISKLASS:

Kostymer 25 000 – 75 000 kronor.

Kavajer från 18 000 kronor.


FINNS HOS:

Gabucci

Smålandsgatan 2

111 46 Stockholm.

FÖR EN PLÅNBOK FETARE ÄN ISTER:
Kiton

Bild 428836


Kiton's kostymer kostar upp till 400 000 kronor och är med andra ord inget man spiller grogg på.

BAKGRUND:

Grundades 1968 i Neapel av Ciro Paone. Paone var femte generationens tyghandlare. Han reste runt i Italien för att sälja lyxiga tyger till skrädderier och fabriker när han startade CI.PA, ett företag som inte bara skulle sälja tyger, utan även tillverka egna kläder. CI.PA var stationerat i Neapel, men Paone börjar inom kort att leverera kläder till större delen av Europa och då framförallt Tyskland. Efter några framgångsrika år med CI.PA föds namnet "Kiton" efter grekiskans "chitone", en tunika som bars vid ceremoniella högtider i antikens Grekland. 

KÄNNETECKEN:

Kostymer i überlyxiga ullkvalitén super 250, eller kostymen med det aningen millitanta namnet "K-50" där siffran femtio står för antalet timmar det tar att tillverka den. Tilläggas bör att kostymen även kostar just femtiotusen. Dollar.

PRISKLASS:

Kostymer, 30 000 – 400 000 kronor. Med andra ord: Inget man spiller grogg på.

FINNS HOS:

af Mell


Hjulhamnsgatan 6

211 34 Malmö

MER KASHMIR ÅT FOLKET:
Loro Piana
 

Bild 428837
Loro Piana har ensamrätt på att tillverka plagg i modevärldens dyraste material, vikunja.

BAKGRUND:

Grunden för det märke som idag heter Loro Piana lades redan under tidigt 1800-tal. Familjen som från början härstammade från textildistriktet Trivero i norra Italien flyttade under seklets andra halva all sin produktion till Valsesia. Där döpte de sitt företag till det snärtiga Lanificio Fratelli Lora e Compagnia, vilket man 1924 ändrade till betydligt enklare Loro Piana efter arvingen av imperiet, Pietro Loro Piana.


KÄNNETECKEN:

Loro Piana, som är en av världens mest exklusiva ullfabrikanter, har även ensamrätt på att tillverka plagg i materialet vikunja, som plockas av ett puckellöst kameldjur med samma namn. Till vikunja används enbart den vita manen på bröstet som man, tillskillnad från kashmirgetens årliga tillväxt, enbart kan plocka vartannat år. Detta gör vikunja till modevärldens dyraste material.

PRISKLASS:

Kashmirtröjor från 4 000 kronor. Överrock i vikunja? Räkna med i runda slängar

200 000 kronor.

FINNS HOS: 

Menswear


Jungfrugatan 12

111 44 Stockholm

MODEMAGNATEN:
Corneliani
 

Bild 428838
Cornelianis styrka ligger delvis i den snabba och kvalitativa måttbeställningsservicen.

BAKGRUND:

Startades av Alfredo Corneliani som en renodlad regnrockstillverkare i Mantova under 1930-talet. Det var först i slutet av 1950-talet då sönerna Claudio och Carlaberto tog över rodret som Corneliani började tillverka det de kanske är mest kända för idag, kostymerna. Några år senare tog märket ytterliggare ett steg och började med egna skor, stickat, accessoarer och skjortor. En stor del av Cornelianis styrka ligger i den snabba och kvalitativa måttbeställningsservicen de erbjuder sina kunder.


KÄNNETECKEN:

De finare kostymerna innehåller alltid en rad handsydda moment. Märket består av fyra linjer. Klassiska Corneliani, den yngre och smalare Corneliani ID, aningen billigare Collection och spjutspets linjen Corneliani Trend.

PRISKLASS:

Kostymer 9 995 – 13 995 kronor. Om du väljer att måttsy en Corneliani kostym så kan dock priset bli betydligt högre. En sådan kostym i märkets håll käften-kvalité, super 260 ull, går i runda slängar lös på 60 000 kronor.

FINNS HOS:

Götrich

Mäster Samuelsgatan 3


111 44 Stockholm

Dela på Facebook
Tweeta