King slirar i Alperna med fyrhjulsdrivna Ferrari GTC Lusso

Kings motorskribent Julia Brzezinska provkör Ferrarin som får oss att längta till vintern.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2019-10-02 12:24  |  Lästid: 4 minuter

När King kvitterar ut bilen är det med fuktiga handflator vi navigerar oss fram mellan upplogade snövallar och blank is. Vi befinner oss nämligen bland snötäckta alper. Med tanke på att självrisken är drygt 400 000 kronor är vi försiktiga på gasen. Den uppviglande kraften på 690 hästkrafter sitter monterad under en av bilvärldens längre motorhuvar. V12-motorer hör generellt till kategorin ”bigger is better” och kan antingen paketeras lena och tysta som hos Rolls-Royce, extremt kraftfulla som hos Bentley eller skapa perfekt magi som hos Ferrari. Fördelen med dussinet cylindrar är kraften och den jämna och fina gången, och att motorn är smal, men å andra sidan lång och tung. Lussos V12 utvecklar fullt vridmoment redan från 1 750 varv.

Kraftutvecklingen är brutal, men det som verkligen får oss att bli svaga i knävecken är ljudet. Från 5 000 varv låter det som en sågklinga som skär genom sten. Det krävs inte mycket för att få bilen att röra sig i sidled i fyrhjulssladdar redan i 50 km/h – men det sker finstämt, och förtroendet bakom ratten växer fram så snabbt att självrisken på en dryg årslön är snabbt undanträngd.

”En Ferrari med damasker och galoscher.”

Beslutet att bygga en fyrhjulsdriven Ferrari visade sig vara en succé när den föregående modellen FF hade premiär 2011. En Ferrari med damasker och galoscher, plats för fyra vuxna och drivning på alla hjul blev en bil att njuta av i ur och skur. Fem år senare var det dags för efterföljaren med nytt namn. Lusso, som betyder ”lyx” på italienska, kom med rejäla uppdateringar, ny design och fyrhjulsstyrning (alla fyra hjul svänger).

GTC 4 Lusso är ett namn med historia. De rejäla luftintagen på sidorna påminner om 330 GTC och den långa slanka silhuetten påminner om 250 GT Berlinetta Lusso, båda från 60-talet. Om man tittar på bilens proportioner är det faktiskt mer bil framför föraren än bakom. Designen är ett spel av konkava och konvexa former, och betraktar man bilen rakt bakifrån anar man inte att det är en shooting brake, som man kallar bilar som är en fusion av coupé och kombikaross.

Men Lusso är inte bara en fyrsitsig bil på papperet, utan här sitter även vuxna ”med ben” bekvämt i baksätet. Fyrhjulsdriften och skidluckan underlättar för resor till och från vintersportsaktiviteterna. För att Lusso tryggt ska kunna ta sig upp till Alperna är den fyrhjulsdriven upp till 200 km/h eller fjärde växeln, beroende på vilket som infaller först.

Därefter övergår den i ren bakhjulsdrift. Detta är en Ferrari-specifik teknisk lösning för att uppnå viktfördelningen med imponerande 47 procent fram och 53 procent bak. Detta just tack vare att man placerat motorn bakom framaxeln och har två separata växellådor, en fram och en bak.

Det finns ytterligare en version som heter GTC Lusso T, den kommer enbart med bakhjulsdrift och har en mindre, turbomatad V8, med nästan lika god prestanda. Interiören i en modern Ferrari är annorlunda än i andra bilar, växel- spaken består av knappar i stället för en konventionell spak, men ettan läggs i med rattpaddeln. En annan häftig detalj är hur spjället till klimatanläggningen öppnar sig när bilen startas.

Värt att veta

Modell:
Ferrari GTC 4 Lusso.
Pris: 2 700 000 kr.
Prestanda: V12 med 690 hästkrafter. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift upp till 200 km/h eller fjärde växeln, därefter bakhjulsdrift. 0–100 km/h: 3,4 sek.
Fördelar: Designen. Att vuxna med långa ben sitter bekvämt även i baksätet.
Nackdelar: Att det kan vara krångligt att köpa bilen även om du har pengarna. För att köpa en Ferrari måste du nämligen ha ägt x antal Ferrari-bilar tidigare.

Ett plus för medpassageraren är den extra pek­skärmen där denne kan övervaka hastighetsöverträdelser, G-krafter eller bossa över spellistan. Provkörningsresan är slut och det är först när vi står och tankar upp Lusso med högoktanig bensin som det infinner sig tillfälle för reflektion, att fylla en 80 liters tank tar sin tid. Och helt klart sällar sig denna annorlunda figur till den skara av bilar vi kommer att längta tillbaka till, oavsett årstid. Ska livet ge oss snö, låt den komma med en Lusso!

Tre andra brutala GT-vagnar

Porsche Panamera Turbo SE-Hybrid Sport Turismo

Krispig styrkänsla, makalöst fin motorkombination, el och V8. 1 880 000 kr.

BMW M850i xDrive

En värsting i vansinnigt läckert coupéformat. V8, bensin med dubbelturbo på 4,4 liter och 530 hk. 1 225 000 kr.

Mercedes GT 63 S 4Matic+ 4-door Coupé

Saftig familjebil med fyra dörrar, 4WD och 0–100 km/h på 3,2 sek. 1 670 000 kr.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-02 15:31