King kröner: 5 prylar som väcker svårt habegär just nu

Hur långt man kan komma med rätt klocka, champagne och skor? Rätt svar är förstås: väldigt. King plockar fram fem saker som väcker starkt och svårt habegär hos redaktionen just nu.

Redaktionen  |  Publicerad 2019-10-28 15:20  |  Lästid: 4 minuter

Morjas omtolkade klassiker

2 295 kr.

Man brukar tala om garderobens hörnstenar när man pratar om de där sakerna som alla bör ha i sin ägo: en kavaj, en vit skjorta, ett par jeans, en rock samt – om inte det viktigaste, så det stiligaste – ett par klassiska penny loafers. Morjas är den svenska uppstickaren i kategorin kvalitetsskor som efter drygt 17 månaders produktutveckling lanserat just detta.

Modellen är randsydd enligt konstruktionsmetoden Goodyear Welt (kuriosa för finsmakaren) och kommer i sex olika utföranden: svart kalvskinn, vinrött kalvskinn, brunt kalvskinn, mellanbrunt kalvskinn, brun mocka (bilden) och mellanbrun mocka. Som körsbär på milkshaken gick Morjas ihop med Kingfavoriten Luca Rubinacci för att marknadsföra skon.

Omegas ikoniska 50-åring

570 600 kr.

2019 markerar 50-årsjubileet av Apollo 11 och den första bemannade månlandningen. Ett halvt sekel har passerat sedan Neil Armstrong yttrade de bevingade orden och tog det berömda första steget på månens yta. Hack i häl kom svenskättlingen Edwin ”Buzz” Aldrin och precis som den övriga Apollo 11-besättningen (den tredje astronauten var den sorgligt bortglömde Michael Collins) bar han en Omega Speedmaster runt handleden, sedan dess känd som månklockan.

Buzz Aldrin är i dag också känd som en av Omegas viktigaste ambassadörer (tillsammans med en viss George Clooney). Och att den schweiziska klocktillverkaren var högst närvarande under detta historiska ögonblick vill Omega fira med jubileumsmodellen Omega Speedmaster Moonwatch 321 Platinum. Förutom sitt fördelaktiga yttre bör det noteras att modellen använder sig av urverket Caliber 321 som använts i en rad rymdresor.

Sonys lysande högtalare

6 199 kr.

En av de senaste årens stora trender är mötet mellan teknik och design. Våra prylar ska inte bara göra jobbet rent prestandamässigt, de ska också vara snygga som en designmöbel.

Nyligen gjorde till exempel Ikea och Sonos högtalare som jobbar extra som lampa och bokhylla. En av de stiligaste nyheterna i höst är Sonys sobra glashögtalare LSPX-S2 som inte bara ser ut som en elegant fotogenlampa, glascylindern ska också förbättra själva ljudet. Högtalaren har också ett ”candlelight-läge” (hela 32 nivåer, styrt via en app) med varm belysning – mjukt ljud och ljus i ett således. Själva högtalaren i botten sprider ljudet i 360 grader i cirka åtta timmar utan strömkälla. En högtalare för dig som inte tycker att en ljudkälla nödvändigtvis måste se ut som gitarrförstärkare eller grällt färgad hink.

Veuve Clicquots smakfulla vintagebubbel

549 kr. (artikelnr 97028)

Låt oss utbringa en skål för lyxkoncernen LVMH och deras champagnehus Veuve Clicquot som nu lanserar ännu en fullträff i form av vintagechampagne. Veuve Clicquot Vintage 2012 är en cuvée skapad av druvor från husets 17 finaste vinodlingar – en blandning av Grand Crus och Premier Crus.

2012 såg till en början ut att bli ett tufft skördeår, under våren kom kraftiga skyfall, frost och hagelstormar. Först i mitten av augusti blev väderförhållandena ideala med sol och höga temperaturer fram till slutet av skörden. Det blev en blygsam skörd, men kvaliteten optimal med stor åldringspotential. Veuve Clicquot Vintage 2012 gör sig utmärkt till skaldjur, men om du inte vill korka upp den redan till årets kräftskiva kan du med gott samvete låta den ligga. Den kommer nämligen att fortsätta utvecklas och överraska med sina smaker över lång tid, upp till 25 år.

Santa Monicas nya designhotell

Med gångavstånd till stranden på soldränkta Wilshire Boulevard tronar det nyöppnade Santa Monica Proper Hotel vilket har skänkt oss en anledning så god som någon att återbesöka Los Angeles. För designen står Kelly Wearstler som The New Yorker nyligen benämnde som ”the presiding grande dame of West Coast interior design”.

Här har den Kalifornienbaserade it-designern fått gå loss på en gammal 1920-talsbyggnad i spansk kolonialstil för att skapa ett bohemiskt lyxhotell med 271 djupt tilltalande rum. Kelly Wearstler har utgått från den spanska kolonialstilen och arbetat med jordnära toner, lyxiga material med mycket textur och stora fönster med rikt ljusinsläpp som även låter dig se ut över Stilla havet.

Om du är road av likes på Instagram har du här oändliga fotomöjligheter. När du checkat in i den handtillverkade, snäckformade receptionen har du tillgång till tre olika restauranger, ett gym, en yogaterrass, en takpool samt en väldigt trevlig bar där du för all del kan beställa en Piña colada eller en Negroni eller en immig Dry martini eller en flaska krispigt vitt vin eller… eller… mmm.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-28 15:23