King kröner: 6 saker som väcker habegär i sommar

Månadens måsten – utvalda av oss på Kingredaktionen.

Redaktionen  |  Publicerad 2019-06-18 16:39  |  Lästid: 4 minuter

Filippa K:s ekologiska solbrillor

Solglasögon från Filippa K.

Lagom till sommaren möts två svenska modevarumärken i ett samarbete som hade fått självaste Greta Thunberg att fingra på ”lägg i varukorg”-knappen. Det är Filippa K som lanserar en miljövänlig solglasögonkollektion i limiterad upplaga tillsammans med Stockholmsbaserade glasögontillverkaren Monokel Eyewear.

Den handgjorda unisexkollektionen består av tre modeller som har tilldelats de kreativa produktnamnen Cleo, Barstow och Robotnik, med bågar av den italienska producenten Mazzucchelli och glas av tyska Carl Zeiss med 100 procent UV-skydd. Men bäst är ändå att du kan placera dem på näsroten utan att få våldsam klimatångest, solbrillorna är helt och hållet biologiskt nedbrytbara och lämnar inga så kallade ekologiska fotspår. Istället tar de sin plats i livets stora cirkel.
1 000-1 200 kr.

Marshalls smarta högtalare

Högtalare från Marshall.

Rocken blir smartare. Den ikoniska tillverkaren av gitarrförstärkare och högtalare som vi tidigare förknippade med Jimmy Page och Eddie van Halen satsar nu på artificell intelligens. Stanmore II Voice är den senaste högtalaren i Marshall Voice-serien och kommer med inbyggd Google Assistent. Det innebär bland annat att du numera kan byta låt genom att hojta ”Spela Guns N’ Roses November Rain” rakt ut i rummet.

Röststyrningsfunktionen känner till och med igen eventuella familjemedlemmars röster. Och är du en sådan som uppskattar ett besök från störningsjouren då och då är Stanmore II Voice högtalaren för dig, den klarar upp till 101 decibel och ger, så att säga, mycket ljud för pengarna. Högtalaren finns även i mindre (och billigare) version som lystrar till namnet Action II Voice. AI-tekniken flyttar fram positionerna. Framtiden är här, kära läsare.
3 999 kr.

Köpenhamns nya designhotell

Låt oss bjuda på tre starka argument för att unna dig en weekend i Köpenhamn. Ett: Det är Skandinaviens roligaste stad. Restaurangerna är bättre, arkitekturen är vackrare och mentaliteten är mer avslappnad. Två: Du reser klimatsmart. Tåget tar dig snabbt och enkelt till och från Köpenhamn, nästan oavsett var i Sverige du bor. Tre: Du får det stora nöjet att bo på designhotellkedjan CitizenM:s senaste utpost. Många känner CitizenM som ett prisvänligt alternativ när man reser till New York, så var det även för oss – men det var innan vi blev så här otroligt miljömedvetna.

Boutiquekedjans nyöppnade hotell lanseras under parollen ”Affordable Luxury” och ligger mitt på Rådhuspladsen, precis vid Strøget. Konstnärerna Ditte Ejlerskov och HuskMitNavn har bidragit med konst i rummen samt restaurangen högst upp, som för övrigt bjuder på en dejlig utsikt över hela Köpenhamn. Vi ses på andra sidan.
1 300 kr.

Saman Amels stickade jacka

Marinblå, stickad jacka från Atelier Saman Amel.

Trots skrädderivarumärkets ringa ålder har vi på King hunnit tjata om Atelier Saman Amel i vad som känns som en livstid. Vi får helt enkelt inte nog av duon Saman Amel och Dag Granath som vigt sina liv åt måttsömnadens ädla konst. Med åren har allt fler stämt in i hyllningskören och i dag har gospeln om varumärket nått långt utanför Kommendörsgatans gränser. Som ett av få skandinaviska varumärken är Atelier Saman Amel nu i full färd att etablera sig i Korea, en av de hetaste destinationerna inom stilvärlden just nu.

Förutom etableringen utomlands är duon aktuella med sin briljanta tolkning av den klassiska pilotjackan som lanseras under våren. I Saman Amels utförande är jackan något kortare än vanligt, med en mustig krage och med väl tilltagna snibbar, samt med en bröstficka med lock. Materialet i fråga är så kallad komprimerad merinoull, vilket innebär att den är stickad men väldigt tät i stickningen vilket i sin tur gör att den blir tung och upplevs mer som en jacka än en tröja. Vi vågar påstå att den är som gjord för ljumma vår- och sommarkvällar.
5 900 kr.

Louis Vuittons stora reseguide

Louis Vuittons stora reseguide.

Ibland står man vid ett vägskäl i livet. Rådvilla stunder som ställer frågor och kräver handling. Älskar jag fortfarande min partner? Borde jag byta jobb? Hälsar jag på mina föräldrar tillräckligt ofta? Vore inte mitt hem en bättre plats med Louis Vuittons sprillans nya coffee table-bok om Los Angeles liggande på vardagsrumsbordet?

Nu utökar det anrika modehuset sin eleganta samling av reseböcker med två upplagor: Seoul och LA. Den första beskriver Sydkoreas trendiga huvudstad och är skapad av designstudion Icinori. Den senare om LA, som fångat Kingredaktionens intresse lite extra, är framtagen av den spanske illustratören Javier Mariscal som valt att lyfta fram neonskyltar, butiksskyltar och logotyper i sin hyllning till staden. Böckerna finns på LV:s hemsida och i varumärkets butiker.
500 kr.

Maison Perrier-Jouëts blomstrande bubbel

Maison Perrier-Jouëts blomstrande bubbel

Vissa av oss förknippar Maison Perrier-Jouët med Chardonnay-druvor, men champagnehuset har även prima rankor med Pinot Noir vilket nya Belle Epoque 2012 är ett djupt tillfredsställande bevis på. Här har de båda druvorna kombinerats i nästan lika stora delar och skapat ett årgångsvin av högsta kvalitet. Efter att ha fått ligga till sig fem år i Maison Perrier-Jouëts källare har Belle Epoque fått en doft av vita blommor, vit persika, krispigt päron och citron.

Smaken är frisk och harmoniserad. Somrig, om man så vill. Eller för att citera husets välmående källarmästare Hervé Deschamps: ”Ett sällsynt tilltalande vin med påfallande blommig harmoni och rik doft och smak”. Flaskan pryds av japanska anemoner som ursprungligen skapades av den franske glaskonstnären Emile Gallé, och vinet serveras bäst vid 12 grader och med fördel till fisk, helst piggvar. Sjötunga går också bra. Skål.
1 330 kr (nr 87914).

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-06-18 17:18