King kröner: Månadens måsten

Kingredaktionen väljer ut fem prylar som väcker mest habegär just nu.

Redaktionen  |  Publicerad 2018-10-24 11:47  |  Lästid: 4 minuter

Acne Studios Fjällräven-samarbete

King kröner: Månadens måsten

Årets mest vädersäkra modesamarbete är här, och den blågula stjärnglansen lyser starkt. Acne Studios har som första varumärke släppts in i friluftsförespråkande Fjällrävens design­arkiv för att sätta sin egen prägel på märkets ikoniska stapelvaror som Expedition Down-jackan och Kånken-­ryggsäcken.

King kröner: Månadens måsten

Lekfulla detaljer som fejkpäls, överdimensionerade fickor och en nydesignad logotyp har adderats till den tidlösa ursprungslinjen, som bland annat utökats med T-shirts med outdoor-motiv, funktionsbyxor med zip-off-ben och en sovsäck i kamouflagemönster. Legendariska Kånken, världens enligt uppgift mest sålda ryggsäck, får även den en välbehövlig uppdatering och lanseras i inte mindre än tre nya modeller, varav den ena även tjänstgör som messenger bag.

King kröner: Månadens måsten

”Jag växte upp med Fjällräven, och om du är från Sverige är det ett märke som är en del av ditt liv. Du bär din Kånken-­ryggsäck till skolan och du har en anorak på dig när du åker ut på landet. Deras produkter går i generationer. Fjällräven är ett märke som inte ses som mode, utan mer som en del av ett kulturellt arv”, säger Jonny Johansson, creative director på Acne Studios, till King. 


Unisexkollektionen finns i Acne Studios och Fjällrävens butiker nu. 

Phaidons ölbibel

King kröner: Månadens måsten

Ölsugen? Phaidon har din rygg. I Where to Drink Beer delar 500 av världens mest väl­renommerade bryggare och ölexperter med sig av sina bästa pubtips – från stimmiga ölhallar i Tyskland, via eklektiska pilsnerhak i Turin, till anspråkslösa mikrobryggerier i Peru.

Uppföljaren till Phaidons bästsäljare Where Chefs Eat och Where Bartenders Drink är en stadig ölbibel med 1 600 insidertips utspridda över 70 länder, som gjord för såväl ölkonnässören som AW-förespråkaren på resande fot. En 480 sidor lång hyllning till världens mest populära dryck, fylld av initierade krogrecensioner, detaljerade kartor och blöta anekdoter, allt samman­ställt med säker hand av biermaestron Jeppe Jarnit-Bjergsø, med bakgrund på Noma i Köpenhamn och bryggeriet Evil Twin Brewing i New York. Skål!

Boses sömnlurar

King kröner: Månadens måsten

Skapar sambons snarkningar kaos i din nattsömn? Håller dina grannars ironiska temafester dig vaken in på småtimmarna? Får ljudet av den droppande badrumskranen dig att vilja kasta dig ut ur sovrumsfönstret? Räddningen kan vara närmare än du tror.


Bose lanserar nu trådlösa in ear-lurarna Sleepbuds, skräddarsydda för att förbättra din nattsömn. Noise cancelling? Tror inte det, va. Nu är det noise masking som gäller. I stället för att spela upp din senaste Spotify-spellista med Bon Iver-sömnpiller maskerar Sleepbuds oönskat nattljud genom att strömma ett tiotal sövande ljudspår – rullande vågor, en knastrande brasa, ljudet av syrsor en sval sommarkväll – som kommer att få dig att sussa som en nyfödd på nolltid. Hörlurarna, vars batteritid gott och väl räcker för två goda nätters sömn per laddning, finns än så länge endast att köpa i USA och Kanada, vilket knappast lär stoppa en sömn­depraverad King-läsare med early adopter-tendenser. 

2 300 kr.

Moscots glasögon

King kröner: Månadens måsten

Är ditt ansikte i akut behov av en uppdatering? Då kan det vara en god idé att kolla in New York-baserade glasögontillverkaren Moscots höstkollektion med optiska bågar. Med taglinen "rounder, more slender and intellectual than ever before" lanserar NY-institutionen, med kreativa chefen Zack Moscot vid designrodret, fem nya bågar inspirerade av varumärkets 103-åriga historia: Genug, Gittel, Lieb, Zis och Tuchus. Moscot grundades av immigranten Hyman Moscot, som anlände till New York 1899 och byggde en framgångsrik karriär på att kränga glasögonbågar från en trävagn på Orchard Street på Lower East Side.

Familjen Moscot öppnade sin första butik på Rivington Street 1915 och är, fyra generationer senare, världs­berömda för sitt kunniga designspråk och namnkunniga fanskara. Den tidlösa glasögondesignen går igen, inte minst i höstnyheten Genug, som hämtat inspiration från Moscot kanske mest kända båge Lemtosh, samt rundbågade Tuchus, en sofistikerad uppdatering av klassiska Moscot-bågen Miltzen.


3 100 kr (Tuchus).

Uunis pizzaugn 

King kröner: Månadens måsten

Grillsäsongen är officiellt över, men varför följa strömmen? Uunis mobila pizza- och uteugn Uuni Pro är guds gåva till vedugnsvurmaren, med en isolerad överdel som håller en hög och jämn temperatur även under höst- och vinterhalvåret. Ugnen, som kan eldas med såväl trä som kol, pellets och gas, är Uunis största och mest kraftfulla hittills, väl lämpad för tillagning av såväl kött och fisk som bröd och pizza.

Maxtemperaturen på 500 °C nås på under 20 minuter och gräddar din hemsnickrade frutti di mare på 60 sekunder. Glasluckan med inbyggd stek­termometer gör att du får full kontroll över matlagningen från start till mål. Medföljer gör även en pizzadörr – en brevlådeöppning som gör att du enkelt kan skjuta pizzan in och ut ur ugnen utan att förlora värme. Matchvikten på 26 kg gör flytten från trädgårdsbordet till garaget överraskande smidig, och den kompakta storleken gör att ugnen utan svårigheter ryms i bagageutrymmet på bilen. Uunna dig, vettja! 

5 490 kr.




Dela på Facebook
Tweeta