King kröner: Månadens måsten

Här är prylarna som väcker habegäret till liv hos oss på redaktionen just nu.

Redaktionen  |  Publicerad 2018-07-12 08:17  |  Lästid: 3 minuter

C.QP:s slip-ons

Svenska skomärket C.QP. (kort för Conversations & Quintessential Products) gör, som King så träffsäkert redan konstaterat, sneakers för folk som inte gillar sneakers. Märket har blott fyra år på nacken men har redan hunnit bygga upp en avundsvärd skogarderob med handgjorda hybridsneakers som funkar till såväl sommarbröllop som jobbmöten. C.QP:s senaste modell, Jetty, är märkets första slip-on: en wholecut ­sneaker i italiensk mocka och kalvskinn som med fördel bärs utan strumpor på stranden eller till linnekostym på uteserveringar i stan. Kommer i färgerna navy och sand. 

Pris: 3 000 kr. 

King kröner: Månadens måsten

 

Fliteboards surfbräda

Det finns mycket gott att säga om svenska farvatten, men några surfparadis är de då inte. Tur då att australiensiska Flite­board har utvecklat en elektrisk surfbräda, helt oberoende av vind och höga vågor. Fliteboard eFoil – tillverkad i slitstarkt men lättviktigt Paulownia­trä, rostfritt stål, aluminium och karbon – låter dig skära ljudlöst genom vattnet en halv meter över vattenytan. Maxhastigheten på 40 km/h styrs av en vattentät, handhållen bluetooth-kontroll, men styrningen är upp till föraren. En grundkurs i surfteknik är rekommenderat för att lära dig stå, medan snowboardingkunskaper rekommenderas för att hålla dig stående. Förbokningarna av e-brädan har nu börjat, med leverans i början av 2019. Hang loose! 


Pris: 90 000 kr.

King kröner: Månadens måsten

 

Louis Vuittons parfym

Vi har knappt hunnit smälta nyheten att Off White­-grundaren Virgil Abloh tar över som herrdesignchef hos Louis Vuitton innan det franska modehuset släpper nästa glädjebesked: Louis Vuitton lanserar sin första linje med herrparfymer. Modehusets in-house-näsa ­Jacques Cavallier Bellerud följer upp 2016 års damdoftsuccé med fem dedikerade herrdofter som är tänkta att framkalla "en maskulin energi utan klichéer". Dofterna, som beskrivs som en hommage till män(niskan)s äventyrslusta, har fått namnen L'Immensité, Nouveau Monde, Orage, Sur la Route samt Au Hasard. Bland doftnoterna nämns grapefrukt och ingefära, kakao och saffran liksom citrus och nyklippt gräs. Parfymerna, med smakfull flaskdesign av Marc Newson, finns till försäljning i utvalda butiker samt online.

Pris: 2 215 kr (100 ml). 

King kröner: Månadens måsten

 

Goldys gin

Vad får man om man blandar en del gaddad mode­designer, en del australiensisk krögare och en del brittisk mixologi? Goldy gin, så klart. Spritsatsningen är det smått otippade och ovanligt lyckade samarbetet mellan restauratören Maurice Terzini och kreatören och hipsterförebilden Justin O'Shea, med bakgrund som creative director på modemärket Brioni och egna klädlinjen SSS World Corp. Med experthjälp av London-mixologen Tony Conigliaro, grundare av välrenommerade cocktailbarerna 60 Colebrooke Row, Bar Termini och Untitled, bjuder Goldy på en uppdaterad London Dry Gin med attitydsfrisk flaska. Ett okomplicerat kraftpaket med toner av enbär och citrus, som gjord för sommarens G&T. Spriten, som redan gjort succé på barer som Hemingway Bar i Paris, Chiltern Firehouse i London och Teaterbaren i Stockholm, finns nu tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment (nr 82270-01).


Pris: 399 kr. 

King kröner: Månadens måsten

 

Samsungs Qled-Tv

Tiden då en överdimensionerad ungkarls-tv gav mervärde till ditt vardagsrum är sedan länge förbi. Idag ska tv:n smälta in i inredning, och allra helst inte göra något väsen av sig alls. Teknikjätten Samsung – som i fjol lanserade "tavel-tv:n" the Frame, till inredningsjunkies stora förtjusning – har fattat grejen och lanserar nu nästa innovation: tv:n QLED med Ambient Mode. En funktion som med en enkel knapptryckning speglar väggen bakom för att sömlöst integrera tv:n med rummet. Har du en mönstrad tapet eller en tegelvägg så kan du knäppa en bild av väggen med mobilen och sedan visa den som skärmbakgrund i standby-läge. En annan välkommen nyhet som ytterligare förstärker det stilrena uttrycket är One Invisible Connection – en (enda) tunn, transparent kabel som löper från tv:n och ansluts till HDMI- och USB-hubben One Connections Box, som kan placeras var som helst i rummet och därmed frigör tacksam yta under tv:n. Garanterat sladdfritt, garanterat assnyggt.

Pris: 22 000 kr (55")

King kröner: Månadens måsten
Dela på Facebook
Tweeta