Grundarna av Axel Arigato: ”Likheterna mellan Japan och Sverige är det som formar vårt märke”

King möter Albin Johansson och Max Svärdh, grundarna av det svenska succévarumärket Axel Arigato.

Redaktionen  |  Publicerad 2017-11-17 09:51  |  Lästid: 2 minuter

För den som missat, vad är Axel Arigato?

– Vi ser varumärket som en plattform för nya idéer där människor ska kunna ta del av Axel Arigato på fler sätt än bara genom våra produkter. Axel Arigato är även minimalism, en fusion mellan Japan och Sverige. Det finns stora likheter mellan Japan och Sverige vad gäller design, arkitektur och konst. Dessa likheter är det som slutligen formar Axel Arigato.

Vad har Instagram betytt för er?


– Sociala medier var viktigt för att få ut varumärket i början. När vi lanserade Axel Arigato var vi bara två personer och kunde inte göra allt på en och samma gång. Vid den tiden visste vi att Instagram var väldigt populärt och växte mycket, så vi la allt fokus på Instagramkontot. I dag är det tacksamt att ha många följare på Instagram, det tillåter oss att kommunicera med våra kunder på daglig basis. Samtidigt är inte Instagram lika spännande längre och antalet följare spelar mindre roll än för 12–18 månader sedan. Det är inte där värdet ligger längre. Det finns andra sätt att kommunicera på för att engagera sina kunder. Interaktionen måste vara djupare och mer baserad på upplevelser.

Ni skippar säsongsbaserade kollektionssläpp. Varför?

– Tanken med Axel Arigato började med vi ifrågasatte hela affärsstrukturen och i synnerhet när det gäller säsongsbundna kollektioner. Vi förstod inte varför varumärken anpassar sina kollektioner efter årstider när människor vill köpa vad de vill när de vill. Från det föddes konceptet "Drop of the week" där vi levererar veckovisa utgåvor för att hålla ett ständigt flöde av produkter. Det är viktigt för oss att utstråla en känsla av ständig förändring och ge människor en anledning att fortsätta komma tillbaka.

Justin Bieber sågs nyligen i en Axel Arigato-tröja. Påverkade det försäljningen?


– Hittills har efterfrågan varit väldigt stor, och det är extremt kul att få uppmärksamhet så tidigt på vår första klädkollektion. Den togs väl emot av kunder direkt, och T-shirten som Bieber bar var slutsåld redan innan han bar den.


Dela på Facebook
Tweeta