King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi

King drar på elektrisk ökenvandring i Abu Dhabi och provkör E-tron – Audis första elbil.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2019-04-29 12:36  |  Lästid: 4 minuter

Det är inte ofta man önskar att man hade burka på sig, men under denna pressresa hade det varit bra eftersom fartkamerorna ger utslag om du så bara överskrider hastighetsgränsen med 1–2 km/h. De stränga trafikreglerna ger oss inte chansen att toppfartstesta eller aktivera ”boostläget” som gör att elmotorerna ger allt de kan under ett par sekunder och gör 0–100 km/h på 5,7 sekunder i stället för 6,6. Men situationen uppmuntrar å andra sidan till eco-driving med mjuka accelerationer och inbromsningar – något som batteriet älskar.

King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi

Den fluffiga luftfjädringen briljerar över de tvära fartguppen, och den smarta energiåtervinningen gör att vi egentligen aldrig behöver bromsa. I stället för att kolvarna ska nypa tag i bromsskivorna så fungerar motorn som en generator som återvinner el till batteriet. I moderna elbilar betyder det att räckvidden kan både öka och minska under körning, även fast den mest minskar. E-tron erbjuds än så länge bara med ett batterialternativ på 90 kWh. Den begränsande faktorn för att montera större batterier med längre räckvidd är just vikt, detta paket väger 700 kg.

En annan kritisk faktor för lång räckvidd är luftmotståndet. I den bästa av världar skulle bilarna se ut som pingviner, som har mycket bra aerodynamik, men det hade aldrig godkänts av design- avdelningen. Underredet har samma struktur som en golfboll för bästa möjliga luftflöde och räckvidden uppges till 400 kilometer på en laddning. Även om det finns skäl att tro att e-tron kommer att hantera kyla bättre än andra elbilar tack vare sin förmåga att ta vara på spillvärme från motorerna är en mer realistisk räckviddssiffra en kall svensk vinterdag drygt 300 kilometer.


King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi

När vi lämnat Abu Dhabis skyskrapor bakom oss förstår vi var befolkningen får utlopp för sin körglädje – sanddynerna i öknen är fulla av hjulspår. En liten stund senare sitter vi själva fast. Trots att det är elmotorer som driver alla fyra hjul, som gör att bilens drivsystem reagerar mer än dubbelt så snabbt som ett vanligt fyrhjulsdriftsystem, hade vi inte haft en chans i öknen med normalt lufttryck och ett par släta gatudäck.

Under tiden vi sitter fast i sanden ges tillfälle att reflektera över bilen. Interiören påminner om en vanlig Audi förutom de kamerabaserade backspeglarna som visar omgivningen på knivskarpa OLED-skärmar (tillval 18 000 kr). Plötsligt ser vi en terrängbil på skärmarna och en emiratisk man kliver ut och hjälper oss loss. När vi väl rullar vidare kan vi konstatera att E-tron är en harmonisk bil. Styrningen har en välavvägd konfiguration, pedalkänslan är bra och elmotorerna jobbar tyst. Allting lirar, och med tanke på hur mycket som ska till för att få en elbil att kännas balanserad, smidig och tyst är E-tron den bästa elbilsupplevelsen just nu.

King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi

Det som återstår för att det ska bli en riktigt fullträff är att laddinfrastrukturen tar fart på riktigt. E-tron kan snabbladda upp till 150 kW, men i skrivande stund ger de mest kraftfulla laddstolparna i Sverige, med några få undantag, 50 kW. Därför har Audi gått ihop med BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen i projektet Ionity, som ska förse Europa med 400 stycken 150 kW-snabbladdare den närmaste två åren.

De har också förenklat hela tankningsprocessen genom att erbjuda en "valuta" i form av ett laddkort som fungerar vid majoriteten av laddstolpar i Europa. Tills vidare får man ladda hemma över natten på drygt 8,5 timmar eller uppgradera ombordladdaren till 22 kW, vilket minskar laddtiden till endast 4,5 timmar och som borde funka till vardags. När man ska ta bilen på långfärd får man helt enkelt snabbladda längs med vägen!


Tre andra elbilar att kolla in:

Mercedes EQC 400 4Matic

King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi
Mercedes första elbil lanseras före
sommaren 2019. 0–100 km på 5,1 sek.
Troligtvis under miljonen prismässigt.

Jaguar I-Pace

King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi
Jaguar har satsat på att bygga en riktigt snabb el-suv med två motorer på 400 hästkrafter.
820 000 kr.

Hyundai Kona Electric

King provkör Audis första elbil E-tron i Abu Dhabi
Är i detta sällskap ett budgetalternativ. Klarar snabbladdning på max 100 kW. 0–100 km/h på 7,6 sek.
370 000 kr.


Dela på Facebook
Tweeta