King provkör nya BMW 430i – en sommarkatt värd att behålla

"En fantastisk bil – oavsett årstid. Tysk kvalitet rakt igenom." Vi har provkört nya BMW 430i, en cabriolet som räcker betydligt längre än den svenska sommaren.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2021-07-13 06:59  |  Lästid: 3 minuter

De dyraste bilarna med fällbart tak på Blocket är antingen supersportbilar eller mycket välhållna amerikanska vidunder från 1950-talet. Båda sorterna är fantastiska att köra, men den som vill ha lite mindre värdeminskning, risk och praktisk hantering väljer såklart en annan cabriolet. In kommer nya BMW 430i. Inte galet snabb, inget direkt samlarobjekt. Men premium-BMW sträcker sig väldigt långt – betydligt längre än den svenska sommaren. 

När en släkting köpte en sommarbil blev det en VW Golf cabriolet. Den något boxiga varianten med runda framljus kombinerades med en rejäl kofångare som kunde stöta i väg det mesta. Över 50 km/h var det bara att glömma en konversation, nedcabbat eller ej. Säkerheten var sannolikt gräslig. Tygtaket hade små lagningar och blickarna utanför ortens pizzeria var snarare av förvåning än avund. Sedan dess har medelklassen som cabrioletköpare knappast exploderat. I alla fall inte om man jämför med efterfrågan på lyxiga sportbilar. Visst finns det fortfarande en handfull modeller som kostar under en halv miljon, men det är snarare undantag. Allt fler bryr sig dessutom om säkerhetsaspekten. När en bil tillverkas utan tak försvinner en del av vridstyvheten och det måste kompenseras. 

BMW:s formspråk är älskat och hatat.

BMW 430i cabriolet lägger sig prismässigt strax över halvmiljonen. Det är en sanning med flex eftersom den som vill extrautrusta bilen ganska snabbt kommer upp i 700 000 kronor. Men för den summan är det en fantastisk bil, oavsett årstid. Stadig och rolig på vägen, elektronik som både är stabil och lättbegriplig samt underbar komfort. Med taket på är vägljudet inte några som helst problem – utan tak blir det vindljud såklart, men det är ju en del av tjusningen. Denna cabriolet är utrustad med tygtak, vilket för med sig något bättre bagageutrymme,  hela 300 liter i nedfällt läge. Det tar 18 sekunder att fälla ner om man håller under 50 km/h i hastighet, vilket är helt okej.

Körmässigt är det tysk kvalitet rakt igenom. Beställningen från ledningen till ingenjörerna var: ”Gör den lika precis som en skalpell.” Det var ett lyckat budskap eftersom bilen känns som en sportvagn i nästan allt, trots att den egentligen saknar det där lilla extra i motorkraft. Den är snabb, men inte sportbilssnabb. Som förare är det inga problem, bilen är en njutning att köra. Fast, men inte stenhård. Snabb, men 100 procent kontrollerad. Kurvtagningen är inte bara bra, den är direkt rolig. Det här är en bil som är byggd för mer kraft, och för den som önskar finns M4 Competition coupé med 6-cylindrig turbo som levererar 510 hk och 0–100 på 3,9 sekunder. Välj den i färgen Sao Paolo-gul och ta den raka vägen till Trackday på Gelleråsen och låt bakhjulsdriften bli till äkta drift. 

Formen har fått kritik, framför allt för den något aggressiva grillen som har jämförts med allt från mustasch till bävertänder. Domagoj Dukec, BMW:s designchef, förklarar hur 4-serien har fått en aggressivare, mer uttrycksfull form. Grillen ska inte föreställa bävertänder, utan tvillingnjurar, med designinspiration hämtad direkt från klassiska modeller som BMW 3.0 CS. Tillsammans med nydesignade framljus är tanken att den ska få en kaxigare framtoning.

Välj vägar med omsorg när du cabbar ned och känner vinden i håret.

En lång hjulbas och sänkt mittlinje ger bilen en känsla av låg tyngdpunkt som lyfter fram fälgar och däck. Cabrioleten ser något lägre ut i takhöjd, men det är en illusion. Taket slutar mer abrupt än på coupémodellen, som rent designmässigt ska skilja sig ännu mer från syskonet, BMW 3-serien. En form som dessutom ska koppla bilen ännu bättre till kommande i4, den helt elektriska bil som kommer senare under året.

På en gata står två 15-åriga killar med trimmade vespor. De ber mig revva. Jag anar att det kan betyda gasa med motorn och han ser besviken ut. Som den familjepappa jag är kör jag på läge Eco och då är det en beskedlig bil som ser coolare ut än den är. Men jag fäller ner taket och han nickar med höjda ögonbryn. Kanske av artighet.

Modell: BMW 430i cabriolet.
Pris: 526 000 kronor.
Mått: Längd 477 cm, bredd 185 cm, höjd 138 cm.
Vikt: 2 030 kg. 0–100 km/h: 6,2 sekunder.
Motor: 4-cylindrig bensinmotor på 258 hk, 650 Nm. CO2-utsläpp: 138 g/km.
Fördelar: En lyxig vägmaskin med multipla personligheter.
Nackdelar: Har fått smeknamnet bäver efter den nya grillen.

Dela på Facebook
Tweeta