King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2019-02-21 16:25  |  Lästid: 3 minuter

Om vårt val av bil ses som ett uttryck för vilka vi är skulle en Dodge Challenger SRT Hellcat-ägares garderob kunna innehålla T-shirts från Ed Hardy och jackor från DePalma. Tänk också tatuerade underarmar och en med pomada väl­formad frisyr. Eller bara på någon med ett stort bilhjärta.

Smakfullt eller ej, Challenger är helt klart mer Vin Diesel än Gustav Fridolin. Det skulle för övrigt kosta vilken miljöpartist som helst jobbet om vederbörande sågs i en amerikansk muskelbil av det här slaget. Synd, dock, eftersom det är en genomhärlig bil. För att vara strax över fem meter lång och ha 717 hästkrafter är Dodge Challenger SRT Hellcat mycket lättkörd.

King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

Styrningen har som sig bör i jänke­bilar mycket servokraft, så att man köra med enhandsgrepp och kromad armbåge (neddragen ruta och armen lutande på fönsterlisten). Men med så mycket kraft på bakhjulen kan det lätt uppstå svarta däckmärken i asfalten och motorljudet kan väcka en hel småstad.


Detta charmar både småbarn och andra män, men funkar betydligt sämre som tjejmagnet. Kvinnor gillar i ärlighetens namn män i små runda bilar utan hävdelsebehov – tänk Fiat 500.

King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

Om du trycker gasen i botten kan du tömma 70-literstanken i Dodge Challenger SRT Hellcat på ett par minuter. Under huven sitter en V8 på 6,2 liter och 717 hästkrafter. Är det inte tillräckligt finns det mer amerikanska muskler att hämta.

King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

Förbrukningen ligger på strax över två liter milen vid stadskörning. Det går så klart att klimatkompensera genom att äta grönsaker och avstå från shoppingresor till New York, Milano och Paris.

Men man får leva med att bli stämplad som miljöbov, i synnerhet som allt med denna bil andas muskler. Och som storkonsument av petroleum kommer man troligtvis lättare undan i en mer retro Mercedes Geländewagen.


King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

Trots hög förbrukning och astronomisk årsskatt är Challenger SRT Hellcat en billig bil om man räknar kronor per hästkraft. Hästkraftspriset är 1 200 kronor. En klassisk Porsche 911 Carrera kostar 2 500 kr/hk och en Volvo V90 T4 drygt 1 800 kr/hk.

King testkör muskelpaketet Dodge Challenger SRT Hellcat.

Tycker man att SRT Hellcat är too much finns en instegsversion med en mindre V6 på 305 hästar. Men är man av åsikten att det aldrig kan bli too muchfinns även Dodge Demon med 853 hästkrafter där passagerarstolen har kastats ut för att banta bilen på onödig vikt.

Men var försiktig, trycker du gasen i botten lättar framvagnen. 0–97 km/h avverkas på
2,3 sekunder vilket gör den till världens snabbaste produktionsbil.



Dela på Facebook
Tweeta