King testar nya Jaguar I-Pace

Vi provkör nya Jaguar I-Pace. En överraskande snygg och rolig el-suv.

Julia Brzezinska  |  Publicerad 2018-11-20 16:02  |  Lästid: 3 minuter

Det var länge lite ”vargen kommer” över det här med elbilar. Man pratade om att de skulle komma, men de kom aldrig. I stället för vargen kom Tesla och satte fart på konkurrenterna 2012. Varför biltillverkarna drog benen efter sig in i det sista är lätt gissat – elbilar är dyra att utveckla och bygga. Dessutom är förtjänsten liten eftersom de inte kräver service och reservdelar.

I dag finns ett tiotal elbilar på marknaden. Men först ut att utmana Tesla bland premiumalternativen är Jaguar I-Pace. Den har ett batteripaket på 90 kWh som ger en räckvidd på 47 mil. I-Pace är 0,4 sekunder snabbare än Tesla Model X 75D upp till 100, vilket tar 4,8 sekunder – det är nästan lika snabbt som en Porsche 911 med manuell låda. Styrning och chassi är vasst. Men de brittiska ingenjörerna framhåller att deras el-suv inte bara är snabb rakt fram, utan även står pall för riktig offroad-körning.

King testar nya Jaguar I-Pace

Med en elmotor på varje axel är Jaguaren fyrhjulsdriven och det finns gedigen kunskap om hur man bygger terrängfordon hos systermärket Land Rover. Batteriet ska klara bad på en halv meter och markfrigången är 20 centi­meter, det vill säga mer än tillräckligt för de engelska kullarna. Man kan undra vad självaste drottning Elizabeth skulle tycka om I-Paces terrängegenskaper. Hon tjänstgjorde trots allt som mekaniker under sin militärtjänst på 40-talet och sägs vara en fena både på att köra och meka med motorer.


Gasrespons och acceleration i elbilar brukar vanligtvis likna ett besök hos kiropraktorn – ett snabbt och välgörande knyck, men Jaguar har valt att programmera responsen lite mer som i en vanlig bil, där kraften byggs upp i stället för att allt ska komma på en gång.

King testar nya Jaguar I-Pace

Körstilen blir även en annan eftersom man sällan behöver bromsa. Regenereringen av energi till batteriet fungerar som en kraftig motorbroms. I I-Pace kan du ställa bromsåtergivningen i två olika lägen, ett med mycket kraftåtergivning och ett där du mer eller mindre kan frisegla som i en vanlig bil.

Väljer du att tanka din Jaguar hemma med 16A tar det 12,5 timmar. Stannar du vid en snabbladdare på 50 kW längs med motorvägen laddar du nästan fullt på lite mer än en timme. Med batterimoduler som väger flera hundra kilo ställs nya krav på säkerhet för att undvika elstötar och att batteriet inte fattar eld vid krock.

King testar nya Jaguar I-Pace

Batterier är tunga och känsliga ting som ogillar både värme och kyla. Men I-Pace är rustad med värmepump och kylsystem, så det återstår bara att se hur den klarar svensk vinter och långkörningar med upprepade snabbladdningar som driver upp temperaturen i batteriet.


De första bilarna har redan levererats till kunder och hittills har tio I-Pace registrerats i Sverige (statistik från Bil Sweden till och med augusti), motsvarande antal för Tesla model X är 137. Vi har bara sett början på elbilsoffensiven och det återstår att se om I-Pace blir ett chict stadsinslag eller lantligt förstahandsval för miljövännerna under ­fasanjakten.

Läs också:



Dela på Facebook
Tweeta