Klassikerna: 5 tidlösa modeikoner som aldrig går ur tiden

King hyllar tidlös design som alltid håller stilen.

Redaktionen Joel Ågren  |  Publicerad 2018-08-09 13:31  |  Lästid: 5 minuter

1. Mackintosh cotton coat

Klassikerna: 5 tidlösa modeikoner som aldrig går ur tiden
Foto: Philip Karlberg

Man vet att man har gjort avtryck i modehistorien när man får en hel produkt­­kategori uppkallad efter sig. Som skotska regnrockstillverkaren Mackintosh, vars ikoniska modell  The Mac numera är mer eller mindre synonym med regnrockar i anglosaxiska länder. Men så är också skotska Mackintosh pionjär på området ”vattentäta plagg”. Redan 1823 tillverkade grundaren och kemisten Charles Macintosh (ja, utan k) de första gummitäckta rockarna i fabriken i Glasgow. Genom att applicera en tunn hinna av uppmjukat gummi mellan två lager ulltyg skapade han världens första vattentäta material.  Till en början drogs The Mac dock med vissa barnsjukdomar. Gummit tenderade att göra rocken styv och obekväm vid kylig väderlek och en smältdeg vid varm, och luktade potent av gummit. Med tiden lyckades Mackintosh kompanjon

Thomas Hancock lösa problemet genom att övergå till vulkaniserat gummi. Tillverkningsmetoden har sedan starten moderniserats, bland annat med tejpade sömmar för att ytterligare skydda bäraren mot regn, men rockarna är
i mångt och mycket desamma som sedan start, med tidlöst snitt och hög
funktionalitet. En investering för livet. 

Visste du att: Mackintoshs första stora reklamkampanj gjordes först 2007, 186 år efter att den första regnrocken lämnade fabriken.


Pris: 9 499 kr.

 

2. Lacoste Original Polo Piké

Klassikerna: 5 tidlösa modeikoner som aldrig går ur tiden
Foto: Philip Karlberg

Att spela tennis i långärmat är, för er som inte provat, både svettigt och opraktiskt. Vid förra sekelskiftet var det dock snarare regel än undantag att genomlida sina set i vita skjortor. Pensionerade tennisesset René Lacoste såg en lucka i sportklädessegmentet och lanserade 1933 en egendesignad kollektion med kortärmade bomullsskjortor med mjuk krage och knappslå. Tröjan blev en internationell succé och är i dag mer eller mindre synonym med ett av säsongens mest trendriktiga plagg – pikétröjan. Krokodilen då? Det numer ikoniska kräldjuret är resultatet av ett vad mellan René och kaptenen i det franska Davis Cup-laget, Pierre Guillou. Kaptenen lovade René en resväska i krokodilskinn om Lacoste tog sig vidare till finalen 1925. 

René förlorade vadet, men en amerikansk journalist snappade upp historien och skrev: "Den unge Lacoste vann inte skinnväskan, men kämpade i alla fall som en riktig krokodil." Smeknamnet "Le crocodile" följde René till död­dagar. När René väl sadlade om till kläddesigner efter idrottskarriärens
slut blev den broderade lilla krokodilen på bröstet inte bara varumärkets signum, utan med tiden en av modehistoriens mest ikoniska logotyper.


Visste du att: Lacostes marknadsavdelning fick rejäl skrämselhicka när den norske massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik bar en röd Lacoste-tröja under häktningsförhandlingarna 2011. Att Breivik även lyft fram Lacoste som sitt favoritmärke i sitt 1 500 sidor långa manifest lär knappast ha underlättat.

Pris: 899 kr. 

 

3. Baracutas Harrington-jacka

Klassikerna: 5 tidlösa modeikoner som aldrig går ur tiden
Foto: Philip Karlberg

Herrgarderobens mest långlivade vårjacka har favoriserats av stilföre­bilder som Elvis Presley, Steve McQueen, Joe Strummer och Frank Sinatra, men det var såpakaraktären Rodney Harrington i brittiska långköraren Peytons Place som gav jackan dess inofficiella namn. Harrington, spelad av Ryan O'Neill, bar tygjackan så frekvent i tv-såpan att plagget till slut blev synonymt med karaktären. Baracuta G9, som jackan egentligen heter, designades av John och Isaac Miller i Manchester 1937. Ett år senare fick bröderna tillstånd att använda den skotska Fraser-klanens tartanrutor till innerfodret – samma mönster som används än i dag. Den brittiska golfvärlden var först ut att anamma G9, och försäljningsframgångar följde. G9 exporterades till USA på 50-talet, och plagget fick ett rejält uppsving när Elvis bar jackan i filmen King Creole 1954. Att G9 var ett av Steve McQueens signaturplagg, både privat och på vita duken, gjorde också sitt för framgångarna, liksom de stilsäkra modsens förkärlek för den avskalade tygjackan. Trots Baracutas långa historia blev företaget aldrig mycket mer än sin första jackmodell. G9-jackans ikonstatus i modesammanhang är det dock få som kan ifrågasätta.


Pris: 3 300 kr.

 

4. Persol 649

Klassikerna: 5 tidlösa modeikoner som aldrig går ur tiden
Foto: Philip Karlberg

När det kommer till kostnadsfri glasögonreklam på vita duken så finns det inte många som slår italienska bågmakarna Persol på fingrarna. Första gången de handgjorda bågarna fångades på film var på skådespelaren och stil­ikonen Marcello Mastroiannis näsbrygga i Fellinis klassiker La dolce vita år 1960.
Ett år senare, 1961, skrev samme man modehistoria när han bar ett par Persol 649:or i Pietro Germis komedi Divorce Italian Style. En film som satte den i dag ikoniska modellen på modekartan som en av de tidlösa klassikerna inom italiensk design och som än i dag är en av märkets bäst säljande modeller.
Flaggskeppsmodellen designades år 1957 med Turins spårvagnsförare i ­åtanke och blev med sina rena linjer och komfortabla passform en omedelbar framgång. Syftet med de stora glasen var att skydda konduktörerna – som manövrerade spårvagnarna från en öppen kabin – från vind, damm och sol. De handgjorda bågarna var ett resultat av 15 rigorösa hantverkares gemensamma ansträngning. En arbetsfilosofi som håller i sig. Tillverkningen sker än i dag för hand i den historiska fabriken i Lauriano utanför Turin i norra Italien och förblir en synnerligen tidskrävande process.

Visste du att: Namnet Persol härstammar från italienskans per il sole, för solen. Ett enkelt sätt att urskilja ett par Persol  är att lokalisera den silverpil som pryder varje båges skalm. Förutom att vara en patenterad och frekvent imiterad kvalitetsstämpel fyller pilen även en annan viktig funktion: att differentiera varumärket och skilja agnarna från vetet. Designdetaljen implementerades i slutet av 30-talet och har genomgått ett 30-tal förvandlingar genom åren, varav dess nuvarande form går under beteckningen The Supreme Arrow.


1 799 kr.

 

5. Converse Jack Purcell

Klassikerna: 5 tidlösa modeikoner som aldrig går ur tiden
Foto: Kjell B Persson

Converses überikoniska sneakermodell Chuck Taylor må kunna titulera sig en av världens mest sålda skor, men det är sneakerjättens mindre namnkunniga lillebror Jack Purcell som vunnit modeelitens gunst.
Skomodellen introducerades första gången 1935 av kanadensiska däcktillverkaren B.F. Goodrich, som designat den sportiga kanvas- och gummiskon i samarbete med badmintonspelaren med samma namn.

Purcell, som utsågs till världens bästa badmintonspelare 1933, sökte ett par skor som gav bra skydd och stöd på planen och som kunde befästa hans plats i världseliten. Hur mycket av Purcells framgångar som kan tillskrivas skomodellen är oklart, men kanadensaren förblev obesegrad fram till pensionen 1945. På 70-talet såg Converse – stärkta av Chuck Taylor-modellens osannolika försäljningsframgångar  – potentialen i en breddad sneakerportfölj och köpte rättigheterna till det kanadensiska varumärket.


En god investering, skulle det visa sig. Converse Jack Purcell, som skymtat på fötterna på stilikoner som Elvis Presley, Steve McQueen, James Dean och Kurt Cobain, förblir ett självskrivet tillskott i vårgarderoben.

Visste du att: Jack Purcell gick under smeknamnet The smiler, då han ofta spelade med ett säreget leende på läpparna. Ett leende som lever kvar än i dag, i form av den karakteristiska ljusblåa designdetaljen på skomodellens tåhätta.

Pris: 1 099 kr.

 


Dela på Facebook
Tweeta