Konstig försäljning

Svårhittat, hemligt och limiterat. Alexander Brenninkmeijer verkar inte direkt vilja tjäna storkovan på sitt märke ”Clemens en August”. Kläderna säljs på diverse gallerier och museum runt om i Europa. Kruxet är att kläderna bara är till salu i tre dagar. Vi tog ett snack med Alexander, som till helgen besöker Stockholm och Färgfabriken i Liljeholmen för att under tre dagar kränga lite kläder(fre-sönd 11-20).

Redaktionen  |  Publicerad 2006-11-01 17:35  |  Lästid: 2 minuter
 
 
Varför säljer du bara dina kläder på gallerier och museum?
– Vi är – som vår kunder – intresserade av nutida konst. Vi tror också att det är ett bra ställe för att presentera vårt nya försäljningskoncept. Vi säljer kollektionerna i ett flertal välkända gallerier och museum i Tyskland, England, Österrike, Schweiz, Danmark och Sverige.
Vill ni inte sälja så mycket som möjligt?
– Självklart vill få så många som möjligt att gilla vår kläder. Men, exklusivitet kommer alltid att vara en viktig del av vårt koncept. Våra kunder måste ta reda på var och när vi kommer att sälja våra kläder. Och de måste ta sig tiden att besöka oss under de tre dagar som vi säljer i varje stad.
Är det ett underliggande budskap i detta att era kläder är konst och inte ”bara mode”?
– Nej, vi är inte konstnärer. Men vi kommer alltid finnas i en konstnärlig kontext.
Kan du beskriva er senaste kollektion?
– Puristisk, opretentiös, utmärkt kvalitet med många detaljer.
Vem designar du för?
– Vår huvudsakliga kundkrets är folk som känner igen små men viktiga skillnader när det kommer till kvalitet, passform och design.
Kommer ni sälja kläder som vanligt folk i framtiden?
– Vi har varit framgångsrika med den här strategin hittills, och anledningen är kanske just för att Clemens et August bara finns tillgängligt under tillfälliga perioder. Vi vill hålla oss på avstånd från den ordinarie butikskommersen.
Vad kostar era kläder?
– Mellan 80-400 euro plus moms.
Bild 430706
Ur höstens kollektion.
 
Bild 430707
Även detta ett smakprov på vad som säljs till helgen.
 

Av: Text: Erik Gripenholm

Dela på Facebook
Tweeta