Ledare: Säg hej till Kings nya chefredaktör

Nu är det Kristofer Steneberg som står vid rodret på King-skutan. I sin första ledarartikel förklarar den nya chefredaktören hopslagningen med Café och filosoferar kring hur redaktionen ska göra tidningen till en ännu mer smakfull produkt.

Redaktionen  |  Publicerad 2019-04-08 08:00  |  Lästid: 3 minuter

”Jag var så underklädd att folk stirrade”

När jag jobbade som korrespondent i London för några år sedan hade jag en rutin: Upp klockan 6 på morgonen, ner till kiosken, kaffestället och bageriet, tillbaka till lägenheten för att inte missa morgonsändningarna från BBC och därefter samtalet med redaktionen i Stockholm. Ofta var jag i gång med skrivandet redan klockan 8 vilket betydde att det jag tog på mig i all hast blev dagens outfit. Varje dag, när arbetsdagen peakade, satt jag där med yvigt hår, oansat skägg, vit T-shirt och jeans. Det blev en sorts uniform för min tid i London, som påminde om Steve Jobs klassiska svart polo, jeans och sneakers. För Jobs blev det enkla ett sätt att spara tid och tankekraft på morgonen. För mig fanns ingen tanke alls mer än att jag ville undvika att kombinera morgonrock och jobb. Ibland kunde jag göra intervjuer så underklädd att folk stirrade. De visste i alla fall vem som var journalisten i rummet.

Psykologiprofessorn Adam Galinsky på Columbia Business School undersökte 2012 klädselns psykologi och kognitiva effekter. I en studie fick försökspersoner ta på sig likadana vita rockar. Halva gruppen fick informationen att det var en läkarrock. Den andra halvan att det var en skyddsrock för en målare. Forskarna konstaterade att personer som trodde att de hade en läkarrock på sig var betydligt mer uppmärksamma och noggranna i vissa uppgifter än de som trodde att de hade ett skyddsplagg. När vi bär vissa kläder tar vi också på oss vissa karaktärsdrag som associeras med dessa kläder. Det finns, enligt forskarna, en direkt koppling i vad du bär för kläder och din prestation.

Inom det militära eller kyrkan är sambandet kläder, roll och prestation känt och utmejslat. Försvarsmaktens uniformsregler är på 644 sidor. Din omgivning antar att du besitter egenskaper. Du skärper till dig. Symboliken förstärks och sambandet mellan klädsel och person befästs. Till viss del blir denna feedbackloop självuppfyllande. 


Politikens makt har sina attribut. Stefan Löfvens manliga ministrar klär sig likadant; enkelknäppt mörkblå kostym i tunn ull med halvrisig passform, ljus skjorta och röd slips. Kvinnliga ministrar har en bredare palett, och nya kulturministern Amanda Lind har breddat spektret ytterligare. Utanför politiken, men ändå med ett tydligt kläd-ställningstagande, finns Sara Danius som på Ellegalan tidigare i år fick pris som Årets bäst klädda kvinna med motiveringen: "En oöverträffad virtuos när det gäller att kommunicera med garderoben."

För den som vill vara lite mer Sara Danius och lite mindre Londonkorre passar modereportaget i Kings senaste nummer fint. Det syns, det är stilsäkert och gångbart utan att dra i väg i pris. Influencern och stylisten Tobias Sikström har hittat guldkornen som räddar plånboken och som gör dig välklädd i de flesta sammanhang. 

I det senaste numret av King har vi dessutom gått under skinnet på Henrik Schyffert och pratat manlig vänskap, humorns fallgropar och åldersnojor. 

Ledare: Säg hej till Kings nya chefredaktör
King nr 2/2019 finns där butiker finns.

För övrigt har vi lite nyheter för 2019: King, Café och Manolo bildar en gemensam redaktion. Ett slags litet mediehus, om man så vill, med två tidningar, tre sajter, poddar, bloggar och närvaro i sociala medier. Tidningsprenumeranterna får tolv nummer per år – fyra King och åtta Café. 


För oss är det viktigt att läsarna känner igen sig. Café med berättartradition, prisbelönt journalistik, bredd och stark digital närvaro. King med spets, stilsäkerhet, framgångsfokus och blick ut i världen. Men vi måste också utmana och tänka nytt. Jag heter Kristofer Steneberg och är numera chefredaktör för både King och Café. Och vi som jobbar med dessa produkter behöver er input. Vad vill ni ha mer av – vad vill ni att vi slutar med? Vad vill ni läsa om i tidningen och hur vill ni ha innehållet digitalt? 

Mejla era funderingar till mig på ks@cafe.se så att vi kan bli ännu bättre på det vi gör, på sajterna, i poddarna och i tidningarna.

Läs också:



Dela på Facebook
Tweeta