Ledare: Kristofer Steneberg: ”Då väcks vår moraliska vrede”

Kings chefredaktör luftar sina tankar om samtidens förhållningssätt till förnekelse och social acceptans.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2019-04-17 13:58  |  Lästid: 3 minuter

Eften en IT-granskning på mitt förra jobb för några år sedan upptäcktes det att en person hade laddat ned och sparat filmer och videor på övergrepp på barn. Polisen var snabbt på plats, grep en misstänkt, beslagtog hans dator och telefon och satte lås på rummet.

På vår arbetsplats blev det kris. Min kollega var omtyckt av många och ingen hade anat hans fruktansvärda och mörka sida. Utredningen är en historia för sig men flera som hade arbetat nära honom länge började ganska snabbt tvivla på anklagelserna. Jag minns deras förnekelse, att de var arga på utredningen och sättet det hade hanterats, de var ledsna över att han hängdes ut och att man inte kunde ge honom en andra chans.

Att förneka är vårt sätt att hantera negativa saker runt oss. När det är något vi inte vill se tror vi inte på det – till motsatsen är bevisad. En cineast vill inte tro att deras favoritfilmare begick övergrepp mot skådespelare, Michael Jacksonfans vägrar att tro på anklagelser om övergrepp, högt uppsatta medlemmar i Svenska Akademien ser inte att hur de skulle agerat annorlunda.


Ledare: Kristofer Steneberg:
T-shirt med Michael Jackson-tryck från albumet "Dangerous", utanför Louis Vuitton, Paris Fashion Week 2019. //Foto: Getty Images

Processen från förnekelse till acceptans går mycket snabbare idag än tidigare. Tidigare krävdes tydliga bevis. Detaljerade, konkreta beskrivningar från trovärdiga vittnen, dokument, filmer eller foton. I dag räcker det med en bild eller citat på Instagram för att det ska få fäste i folks hjärnor. Då väcks vår moraliska vrede. Vissa uthängningar i Sverige visar tydligt att det kan gå för snabbt. Särskilt i kombination med de senaste årens (rimliga) förflyttning av vad som är socialt accepterat på jobbet, på krogen, i hemmet.

I detta nummer av King har vi träffat killarna bakom den stökiga finkrogen Punk Royale. De fick uppleva denna starka vrede för några år sedan när de serverade en chokladboll upplagd på en ljusstake som föreställde en svart kvinna och var lite väl kreativa i användningen av det kränkande ord för mörkhyade personer som inte används längre. Debatten flammade snabbt upp, de fick stå till svars i media och hängdes ut som idioter i sociala medier.

Skandalkockarna som då gjorde ett gästspel på en Stockholmskrog blev omedelbart utslängda av stjärnkocken Niklas Ekstedt. De bad om ursäkt men skadan var redan skedd. Två Motalakillar utan formell kockutbildning och som under sin uppväxt inte satt sin fot på en finkrog och som fram till nu hade förlitat sig på sina galna och stökiga matkreationer, blev paria i Stockholms krogvärld.

Vi har också varit hemma hos Peter Forsberg i Schweiz och funderar över hur han lyckats växla upp från en framgångsrik sportkarriär till ett minst lika lyckat företagsimperium. Foppatoffeln är gone men ett annat skomärke har tagits in, samt ett klockföretag, en agentur, en managementbolag och ett gäng fastigheter. Här inspireras han hellre av LeBron James och David Beckham än av Salming och Borg.


Ledare: Kristofer Steneberg:
King nr 3/2019 finns där butiker finns.

Vi spanar även mode och stil, testar de viner med absolut snyggast flaska, kör en vansinnigt dyr italiensk sportbil samt tar en titt på modevarumärket Arkets matkoncept.

På Kingmagazine.se tipsar vi dagligen om mode och livsstil. Som nyheten om klockjätten Omegas nya Speedmaster-modell som frontas av berömde astronauten Buzz Aldrin för att fira 50-årsjubileet av månlandningen. Klockan kostar 300 000 kronor och tillverkas i endast 1 014 exemplar vilket inte alls avskräckte. Flera läsare hörde av sig och skulle göra nästan vad som helst för att få lägga vantarna på en uppdaterad version av den första klockan på månen.

Vi läser och svarar på alla mejl från er. Fortsätt gärna skriva till oss på King, tipsa eller varna! När ni hör av er blir vi bättre.

Dela på Facebook
Tweeta