Legendariska modevarumärket i Sverige – King besöker nya Tiffany & Co-butiken

Världens främsta juvelföretag Tiffany & Co slår upp dörrarna till sin första butik i Sverige. Kolla in bilderna från den påkostade satsningen.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2021-11-10 07:03  |  Lästid: 3 minuter

Modebranschen har en tendens att överanvända ordet ”ikonisk” (vi på King är tyvärr medskyldiga), men i fallet Tiffany & Co är det svårt att hitta ett mer passande ord. För så mycket mer ikoniskt än Tiffany & Co blir det inte.

Företaget grundades så tidigt som 1837 av juveleraren Charles Lewis Tiffany i New York, staden som varumärket kommit att bli tätt förknippat med. Inte minst genom filmen Frukost på Tiffany’s (eller för finsmakarna: boken av Truman Capote) med Audrey Hepburn som den Moon River-sjungande Holly Golightly som helst äter sin frukost framför smyckesbutikens skyltfönster på Fifth Avenue.

Audrey Hepburn, i rollen som Holly Golightly i filmklassikern Frukost på Tiffany’s, framför Tiffany & Co-butiken på Manhattan i New York. Foto Getty Images.

Nu öppnar Tiffany & Co, som tidigare i år köptes upp av lyxkoncernen LVMH för 135 miljarder kronor, sin första butik i Sverige. King fick en exklusiv rundtur i den 160 kvadratmeter stora butiken på Birger Jarlsgatan 5 i Stockholm.

Inredningen är en hyllning till både Sveriges och Tiffany's historia. De skimrande väggarna har till exempel ett vågmönster som ska föreställa vattnet som omger Stockholm och i taket hänger en specialgjord, handblåst glasskulptur som är inspirerad av en midsommarkrans.

I butiken hittar du smycken, accessoarer och klockor för både män och kvinnor, tillsammans med några av världens finaste diamanter och ädelstenar. Har du en plånbok som liknar LVMH-grundaren Bernard Arnaults är det bara att shoppa loss, men vi kan även rekommendera ett besök för dig som bara vill göra som i Frukost på Tiffany's och uppleva ett av modehistoriens mest förnäma varumärken.

Dela på Facebook
Tweeta