Legendariska Run DMC om samarbetet med snowboardmärket Burton

Snowboardvarumärket Burton lanserar en kollektion med hiphoppionjärerna Run DMC. King drar till New York för att träffa den legendariska rapgruppen.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2023-02-09 19:56  |  Lästid: 4 minuter

Två giganter drabbar samman när det klassiska snowboardvarumärket Burton släpper en kollektion tillsammans med inga mindre än Run DMC – den banbrytande gruppen som förändrade hiphopscenen och gjorde genren mainstream i början av 80-talet med dunderhits som Walk This Way och It’s Tricky. För bara några dagar sedan stod de på Grammygalans scen och firade hiphopens 50-årsjubileum med bland andra Public Enemy, Grandmaster Flash, Future, Ice-T, Method Man, Queen Latifah och Lil Wayne – nu står de i Burtons flaggskeppsbutik i Soho i bandets hemstad New York för att presentera en snowboardkollektion.

Burtons flaggskeppsbutik i Soho i New York. Foto: Jesse Dawson

Samarbetet med Burton släpps i två omgångar – 15 och 22 februari – och består av, förutom snowboards skapade för hand i Burtons huvudkontor i Vermont, tröjor, kängor, väskor och accessoarer. Bortsett från brädorna funkar hela kollektionen lika bra i backen som i vardagen.

Kings redaktionschef Rasmus Blom var på plats under lanseringen i New York och intervjuade Jesse och TJ Mizell – söner till originalmedlemmen Jason Mizell, mer känd som Jam Master Jay, som sköts till döds i sin studio 2002. Bröderna representerar bandet i dag, tillsammans med medlemmarna Darryl McDaniels och Joseph Simmons, och ligger bakom samarbetet med Burton.

TJ Mizell visar upp ett par kängor under lanseringen i New York. Foto: Jesse Dawson

– Min bror Jesse och jag har åkt snowboard sedan vi var barn. Att få vara en del snowboardkulturen och nu inleda ett samarbete som både hyllar vår pappas Run DMC-arv och Jake Burtons arv som snowboardikon känns fantastiskt, säger TJ Mizell och syftar på Jake Burton som grundade Burton Snowboards från sin lada i Vermont år 1977 och gick bort 2019.

Till skillnad från exempelvis skateboardkulturen är inte snowboard- och skidåkning det första man förknippar med hiphop, men det vill Run DMC ändra på med sin nya kollektion. Eller som Jesse Mizell utbrister:

N*ggas in the mountains now!

Lillebror TJ fortsätter:

– För fem år sedan kändes snowboarding och hiphop som en omöjlig ekvation, men i dag ser det helt annorlunda ut. Det är två kulturer med massa beröringspunkter. Tillsammans med Burton vill vi föra samman de här världarna.

Jesse Mizell i jacka från Burton x Run DMC-kollektionen. Foto: Jesse Dawson

En av brädorna, 7.7 Mine77 x Run DMC “DJ-board”, är designad efter Jam Master Jays DJ-bänk och kommer att auktioneras ut digitalt där vinsten går till organisationerna Chill Foundation, som inspirerar unga att komma igång med brädsporter, och Jam Master Jay Foundation som hjälper skolelever från sämre bemedlade familjer att syssla med musik.

Som mode- och snowboardintresserade har Jesse och TJ Mizell inte bara lånat ut namnet Run DMC, utan har aktivt arbetat med kollektionen från start.

– Vi har varit djupt involverade genom hela designprocessen vilket har varit en sjukt cool erfarenhet. Mode, snowboarding och musik är en magisk mix, säger Jesse.

Snowboard möter streetwear när Burton och Run DMC gör gemensam kollektion. Foto: Jesse Dawson

Att föra vidare sin pappas arv är en stor och känslomässig uppgift, berättar Jesse och TJ Mizell. Bröderna tror att Run DMC kommer leva vidare en lång tid framöver och kollektionen med Burton är ett steg i den riktningen, ett sätt att placera hiphopgruppen i en samtida kontext.

– Det här samarbetet betyder otroligt mycket för mig och min bror, avslutar TJ Mizell.

Kings redaktionschef Rasmus Blom med Jam Master Jays söner Jesse och TJ Mizell.

Burton x Run DMC-kollektionen släpps i begränsad upplaga den 22 februari. Den kommer bland annat finnas att köpa i Burtonbutiken på Norrlandsgatan 20 i Stockholm.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-02-09 20:10