Levi’s återupplivar klassisk (ja, faktiskt) 90-talskollektion

Amerikansk denimjätte ser rött.

Tom Cehlin  |  Publicerad 2021-03-03 15:38  |  Lästid: 2 minuter

Amerikanska denimjätten Levi’s ligger inte på latsidan. Nyligen skrev King om företagets hållbara denimsatsning och i veckan lanserar företagets retrolåda Levi’s Vintage Clothing en kollektion inspirerad av madchesterbandet Happy Mondays. I mars återupplivar också företaget en (i sammanhanget faktiskt rättvist beskrivet som) klassisk retrokollektion.

Marknaden för kollektioner som påstår sig vara klassiker från 90-talet får sägas vara rejält mättad vid det här laget. Med tanke på hur länge det ironiska årtiondet har dominerat modebilden så är det inte konstigt att alla möjliga klädföretag har velat kapitalisera på trenden. Ganska trött är man på det, likväl.

Ett undantag sker dock i vår när Levi’s återlanserar sin Red-kollektion. Den första kollektionen släpptes 1999 och var en nytänkande satsning som skruvade på det mesta som kunde skruvas på. Kollektionen lekte med proportioner och asymmetri och blev en viktig del av den dåvarande denim-boomen.

Nu återlanserar företaget kollektionen med buller och bång. Liksom tidigare rör det sig om lösa silhuetter och oregelbundna detaljer på traditionella denimplagg. Själva plaggen består bland annat av jeans i ekologisk bomull och vändbara denimjackor.

Liksom stora delar av den ordinarie Levi's-kollektionen använder man sig också av sin hampablandade denim som ska göra tillverkningen mer hållbar. Kampanjen är plåtad av legendariske fotografen Anton Corbijn, som förutom att ha fotat världens alla rockband bland annat har gjort filmen Control om Joy Divisions sångare Ian Curtis.

Kollektionen släpps globalt den 11 mars på Levi’s hemsida samt utvalda återförsäljare. 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-03-03 15:41