L’Homme Rouge-grundaren om klädmärkets slut, sista kollektionen och framtiden

L'Homme Rouge sjunger på sin sista vers och lanserar nu final-kollektionen "Conversations" innan modemärket byter form. King tog ett snack med en av grundarna om sista kollektionen, framtidsplanerna och om vi någonsin kommer att få se fler plagg från märket.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2019-09-16 17:04  |  Lästid: 3 minuter

L’Homme Rouges normbrytande design har på sex år tagit klädmärket längre än vad många modeskapare kan drömma om. Med prestigefulla priser som Nordiska Kompaniets varumärkespris och inte mins årets herrdesigner i Woolmark Prize i bagaget, har man lugnt kunnat konstatera att klädmärket varit en drivande aktör för den nischade, svenska herrmodegarderoben. Efter kampanjen ”Togetherness” tar man dock ett stort kliv tillbaka från sina säsongsbaserade kollektionssläpp för att byta kreativ form och se över nya affärsmöjligheter.

L’Homme Rouge grundades 2013 av kvartetten Jonatan Härngren, Axel Trägårdh, John-Ruben Holtback och Carl-Johan Holtback.

Huruvida L’Homme Rouge kommer uppstå i samma form som förut verkar dessvärre tveksamt. Planen är dock att fortsätta finnas kvar fast i en renare och mer nyskapande skepnad – där varumärkets möjligheter att arbeta kollaborativt ska få större plats än tidigare. King tog ett snack med grundaren John-Ruben Holtback för att reda ut ett och annat om den tillsynes oklara framtiden.

Vad är svårast med att driva ett modemärke?
– Vi har alltid haft störst fokus på våra kläder, men att driva ett modemärke kräver också att väldigt många andra komponenter klaffar. Som ett progressivt herrmärke har utmaningen alltid legat i att balansera det mer kommersiella delarna med en hög designgrad och integritet.

Från märkets start till slut – vad har varit roligast i arbetet?
– Känslan är ofta att man jobbar på i det tysta så när man får bekräftelse på sitt arbete så lyser allt upp och man kan tänja lite extra på smilbanden. Det största erkännandet var absolut vinsten i den internationella designtävlingen Woolmark Prize. Jag glömmer aldrig heller när vi tilldelades Nordiska Kompaniets varumärkespris, det var verkligen något speciellt.

Kommer ni att fortsätta arbeta med mode? I så fall, på vilket sätt?
– Absolut, men det blir i lite andra former. Det finns en del idéer som ligger och bubblar i mitt huvud och vår designer Jonatan Härngren kommer snart lansera sitt eget smyckesmärke på riktigt. Det ska bli riktigt spännande att följa.

Kommer vi att se fler plagg från L’Homme Rouge i framtiden?
– Det ska bli lite paus nu så får vi se men det finns inga konkreta planer, vi har fått en del förslag om samarbeten som vi kollar på men om vi gör något ska det vara ett projekt vi tycker är extra roligt eller viktigt.

L'Homme Rouges modevisning på Stockholm Fashion Week, februari 2019.

Sist ut på catwalken blir alltså kampanjen "Conversations". En höstkampanj där fokuset har varit att peka på att modebranschen kräver förändring ur hållbarhetsperspektiv. Att varumärken idag har som skyldighet att producera produkter med minimal miljöpåverkan samt öka livslängden på sina plagg, något som John-Ruben Holtback hoppas kunna sätta avtryck för på den svenska modescenen.
– Vi avslutar med en kollektion som ur hållbarhetssynpunkt slår hela branschen på fingrarna, det tycker jag alla ska komma ihåg. Det finns inget utrymme att kompromissa längre. Vi har alltid försökt böja rådande normer och höja nivån på svenskt herrmode genom vårt arbete, och jag hoppas att historierna vi har berättat genom vår design och kommunikation har berört och inspirerat andra.

L'Homme Rouges kollektion Conversations finns tillgänglig på varumärkets hemsida.

Spana in nya kollektionen Conversations här

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-09-18 17:10