L’Homme Rouge vann fint modepris i Europa

Det svenska modevarumärket L'Homme Rouge har utsetts till årets herr- respektive damdesigner i den europeiska finalen av International Woolmark Prize i Milano.

Redaktionen  |  Publicerad 2017-07-20 10:25  |  Lästid: 2 minuter

Vinsten blir därmed också historisk, då det är första gången som ett svenskt modevarumärket går vidare i tävlingen, som tidigare vunnits av Yves Saint Laurent och Karl Lagerfeldt. 

I juryn satt Damir Doma (Damir Doma), Andrea Tenerani (GQ Italy) och Simon Lock (CEO, ORDRE). Designern Jonathan Härngren från L’Homme Rouge har för sitt vinnande bidrag inspirerats av den marina livsstilen på Västkusten och dess tradition av båtbygge. 

– Detta är verkligen en milstolpe. Att i så hård internationell konkurrens kunna ta hem priset som Europas mest lovande herrdesigner är otroligt, detta hade vi inte vågat drömma om. Nu blir det att fira i Milano ikväll och smälta allt, säger John-Ruben Holtback, CEO L’Homme Rouge.


Vinnarna får ca 500 000 kronor och en plats i den internationella finalen där man sedan tävlar mot fem andra herrdesigners från övriga världen. Vinnaren där får 1,3 miljoner SEK för att kunna utveckla sitt varumärke och produktionen av produkter. 

L'Homme Rouge vann fint modepris i Europa
L'Homme Rouge vann fint modepris i Europa
L'Homme Rouge vann fint modepris i Europa

– Vi är otroligt glada, efter väldigt hårt arbete så är man extremt glad bara för att få möjligheten att komma hit och presentera en idé och process som varit väldigt intressant. Kollektionen var inspirerad av båtbyggeri som är ett ämne som varit en naturlig och stor del i min uppväxt, vilket också gjorde detta lite extra speciellt, säger Jonatan Härngren, designer L´Homme Rouge.



Dela på Facebook
Tweeta