Lindeberg 2.0

Henrik Huldschiner  |  Publicerad 2019-01-28 10:43  |  Lästid: 17 minuter

Med återtagandet av Blk Dnm gör Johan Lindeberg storstilad comeback i modevärlden 2019. 
Men han nöjer sig inte där. Att regissera en långfilm, starta ett världsparti och gifta ihop Blk Dnm med J.Lindeberg står också på 61-åringens agenda. 
För Kings Henrik Huldschiner berättar en av Sveriges största modedesigners om kreativiteten, konflikterna och kvinnorna som präglat 30 år av modeskapande.

När jag möter upp Johan Lindeberg på hans stammishotell i Stockholm, det charmigt bedagade Esplanade på Strandvägen där man kan få ett rum för en tusenlapp natten trots den flådiga adressen, sitter han och tittar på en libanesisk tv-serie på sin Iphone efter avslutad frukost. 
– Jag är väldigt fascinerad av Mellanöstern. I Beirut finns en fantastisk kultur som inspirerar mig mycket just nu, även om jag aldrig varit där själv. Men jag kommer att åka dit snart och skulle gärna bo där, säger han.

Att bryta upp och starta om på nya platser har blivit något av ett signum för Johan Lindeberg, som skrivit in sig i modehistorien först som expansiv marknadschef för 90-talssuccén Diesel och sedan med de egna märkena J.Lindeberg och Blk Dnm. Han har bytt karriärbana flera gånger i livet, och bara under 2000-talet har han bott i städer som Milano, Stockholm, London, Los Angeles och New York. 
– Jag har guts och vågar ta steget. Folk i allmänhet och svenskar i synnerhet har en tendens att stanna för länge på samma plats, både i jobbet och i förhållanden, säger han.

Hans senaste uppbrott skedde 2015, då han lämnade Blk Dnm, jeans- och skinnjackemärket han startat i New York fem år tidigare. Efter närmare 25 år utomlands flyttade han in i en lada i Torekov, som han byggt om till en kombinerad fotostudio och bostadshus. Men globetrottern Johan Lindeberg har fortsatt att ha världen som sitt arbetsfält. 
– Med nya Blk Dnm vill jag bygga en "borderless community", och det är så jag lever själv också. Jag rör mig hela tiden mellan Los Angeles, New York, Paris, Stockholm och Torekov. 

Tär det inte på dig med detta ständiga resande? 
– Inte särskilt. Jag har ju min bas i Torekov, och därifrån är det bara en och en halv timmes bilresa till Kastrup. Att flyga tycker jag inte är jobbigt alls. Norwegian kör billiga direktflighter mellan Kastrup och Los Angeles hela tiden. Om det är något som tär på mig så är det tidsskillnaden. Europa vaknar när jag går och lägger mig i Los Angeles. 

Du får ingen klimatångest av allt flygande? 
– Nja, alltså om man väger mitt internationella engagemang mot klimatpåverkan för en flygbiljett så tror jag att fördelarna överväger. Men det är klart att det är en faktor att tänka på. Jag tror dock inte att lösningen är att vi ska sluta flyga, utan det måste vara att det utvecklas moderna flygplan som släpper ut minimalt med gifter.

I oktober blev det klart att Johan Lindeberg gör comeback i Blk Dnm. Tillsammans med norska Varnergruppen, som bland annat äger klädkedjorna Dressman, Cubus och Carlings, har Lindeberg köpt loss varumärket, och han är nu i full färd med att skapa den första produktlinjen, som kommer att släppas till sommaren. Medan ursprungsversionen av Blk Dnm var väldigt lokalt förankrat i downtown Manhattan är tanken att det nya företaget ska drivas från Stockholm, medan Johan Lindeberg ska göra designen i Los Angeles. 
– Många av mina vänner har flyttat från New York till Los Angeles. Det blåser väldigt kreativa vindar i Los Angeles just nu, det finns en positivism som tycks opåverkad av Trumps svartsyn. New York är mycket mer påverkat och har förlorat en del av sin charm, även om jag fortfarande älskar staden.

Stockholm hyser han också dubbla känslor för. 
– Det är alltid kul att vara i Stockholm en stund, men inte för länge. Stockholmarna vill gärna tro att de bor i en stor metropol, men det är inte så grundat, det är mer ett artificiellt självförtroende. Den ängsligheten smittar av sig även på mig, märker jag. Jag känner att jag tar i lite extra och gärna vill försvara och förklara mig när jag är i Stockholm, vilket gör att jag tappar energi.

Anledningen till att Blk Dnm:s verksamhet kommer att vara uppdelad mellan Los Angeles och Stockholm har främst att göra med två kvinnor som befinner sig i vardera staden. 
– Jag har mina två närmaste wing women i Los Angeles respektive Stockholm och jag är beroende av dem båda. I Los Angeles finns designern Rachel Wilkie, som jag har jobbat med i femton år. Ingen kan som hon skissa fram plaggen som jag har i mitt huvud. Och i Stockholm finns Ulrika Nilsson, som jag jobbat med ända sedan Dieseltiden. Hon var tidigare Europachef för Blk Dnm och hon kommer att ha en viktig operativ roll nu med. Jag tar egentligen inga beslut utan att kolla med Ulrika först.

Själv har han ingen fast bostad i vare sig Stockholm eller Los Angeles. Han säger sig trivas bra med att sova på billiga hotell och ladda batterierna i Torekov, där han har sin storasyster med familj som en av sina närmaste grannar. 
– Jag gillar det bohemiska med Torekov och älskar att hänga där året runt. Under sommaren är det mycket show off vid hamnen, men jag bor uppe på slätten, och skulle aldrig kunna tänka mig att vandra ner i morgonrock för att ta ett morgondopp från badbryggan, som ju är så populärt bland sommargästerna. 

Tove Lo: "Jag vill göra soundtracket till en långfilm"

Medan vi pratat ansluter Kings fototeam till hotellet för att förbereda omslagsplåtningen. Johan Lindeberg går till sitt rum och hämtar en resväska full med Blk Dnm-kläder: två ullrockar, två skinnjackor, ett par kavajer, en vit blazer (som väljs bort då den bär klara spår av en halloweenfest i New York som slutade först klockan sex på morgonen) och ett par sneakers och ett par boots, båda vitsprejade av honom själv. Allt känns väldigt johanlindebergskt. Men så har han ocksåskapat sig en helt egen signaturstil,som accentueras av hans karakteristiska skägg och glasögon. 
– Jag har sett ut på samma sätt i 15 år, konstaterar han själv.

Blk Dnm gör kläder för både män och kvinnor, men Johan Lindeberg sticker inte under stol med vad han tycker är roligast.
– Det är mycket mer inspirerande att skapa kläder för kvinnor, där kan man ta ut svängarna mer. Herrkläderna är mer att jag skapar de kläder jag själv vill ha på mig. Det ska inte vara så pråligt, utan mer basic och solida grejer. 

När Blk Dnm nu återlanseras kommer kunderna att känna igen sig, de svarta jeansen och skinnjackorna kommer tillbaka. Men Johan Lindeberg avslöjar att han funderar på en signifikant uppdatering av den klassiska Blk Dnm-looken. 
– Jag skulle gärna vilja addera lite färg, jag måste bara lista ut på vilket sätt.

BLK DNM fick en flygande start när det introducerades på marknaden 2011. Märket satte ett ordentligt avtryck i modevärlden och uppnådde kultstatus i vissa kretsar. Johan Lindeberg höjdes till skyarna, och 2012 tog han mer eller mindre grand slam i svenska modeutmärkelser: han korades till Mäktigast i svenskt herrmode av King och till Årets designer av Café. Dessutom var han nominerad till Best new menswear designer in America av det amerikanska magasinet GQ.

– Allt kom väldigt naturligt med Blk Dnm. Jag gick tillbaka till mina rötter i Lund, Paris 68-rörelsen, och inspirerades av starka kvinnor runt omkring mig. Det var freedom, peace och women empowerment. En skarp, akademisk look med säte i New York. Märket växte organiskt och folk sökte upp det själva, berättar Johan Lindeberg.

Som mest såldes Blk Dnm i 400 butiker i hela världen. Utifrån sett såg allt bra ut. Det var bara ett problem – ett problem som Johan Lindeberg stött på flera gånger tidigare i sin karriär. Verksamheten blev aldrig lönsam, och hösten 2014 hamnade Johan Lindeberg på kant med ägarna. 
– Till slut kom vi till en punkt där jag kände att jag behövde kompromissa för mycket. Så har jag ju känt förr och då är jag en sådan person som hellre går ut genom dörren än försöker anpassa mig till döds, säger han.

Efter att Johan Lindeberg lämnat Blk Dnm var det 20 anställda som följde honom ut genom dörren inom två månader. 
– Det var inget jag räknat med, jag hade verkligen inget mål att sänka företaget. Tvärtom, Blk Dnm är ju mitt legacy. Men det blir ju ofta så att luften går ur företaget när entreprenören lämnar. Hans första egna märke J.Lindeberg – som han startade 1996 och lämnade 2007 efter ett stort offentligt bråk med styrelse, ledning och ägare – hamnade i en liknande identitetskris efter Johan Lindebergs sorti. Då hade han redan haft åtskilliga duster med diverse vd:ar och ägare, som kom och gick, utan att någon lyckades få företaget att bli lönsamt. 
– J.Lindeberg har alltid handlat om att sammanföra två världar: fashion och golf, och det är inte det lättaste, särskilt inte om man har lilla Sverige som hemmamarknad. Det byggde på en extremt komplex idé som var svår att få alla att förstå.

"Jag skämdes när jag gick förbi J.Lindeberg-butiken i New York."

2016 gjorde Johan Lindeberg oväntad comeback i J.Lindeberg, efter att ha fått frågan från den dåvarande delägaren och vd:n Stefan Engström om att tillträda som kreativ chef på konsultbasis. Johan Lindeberg skrev på ett tvåårskontrakt. 

– Det kändes bra att få komma tillbaka och hjälpa J.Lindeberg. Varumärket hade blivit urvattnat och generiskt, det saknades innovation och jag skämdes när jag gick förbi J.Lindeberg-butiken i New York. I sin konsultroll jobbade Johan Lindeberg främst med damkollektionen och med att stärka varumärket genom diverse interna och externa projekt. 
– Trots min titel fick jag aldrig fullt kreativt mandat, men jag är ändå nöjd med min insats och var J.Lindeberg befinner sig i dag. Varumärket börjar se ut som förr, det har hittat tillbaka till sin originalitet. 

Konsultavtalet löpte ut 2018 och i dag har Johan Lindeberg inga formella band med företaget som bär hans namn. 
– För mig är det viktiga att jag har en god relation med företaget, och det har jag i dag. Vare sig jag vill det eller ej kommer jag för alltid att vara förknippad med J.Lindeberg. Därför är jag extremt lycklig över den stolthet jag känner över J.Lindeberg i dag. Idén håller, märket finns kvar 20 år efter att jag skapade det. Det går bra för dem och företaget visar svarta siffror. Ska jag vara ärlig är min dröm att J.Lindeberg och Blk Dnm en dag ska bli systerföretag.

J.Lindeberg ägs i dag av den danske klädmiljardären Anders Holch Povlsen, grundare och ägare av Bestseller Group (Vero Modo, Jack & Jones med mera) samt storägare till nätjättarna Zalando och Asos, tillsammans med hans kompanjoner Dan Friis och Allan Warburg. 

Att de skulle välja att slå ihop sina påsar med den norska brödratrion Petter, Marius och Joakim Varner, som står bakom den konkurrerande mångmiljardkoncernen Varnergruppen, vore onekligen sensationellt, men rimligen inte en fråga för Johan Lindeberg. Fast det håller han själv inte med om. 
– Jag jobbar mycket med att projicera. Om man sätter på energin och tror på något, och man ser det när man sluter ögonen, så kommer det att hända. Jag tror stenhårt på det här scenariot och jag kommer att arbeta aktivt för att det ska ske.

"Får jag kompromissa för mycket med min vision så kommer jag att gå ut genom dörren igen."

Primärt fokus för Johan Lindeberg är nu ändå att få liv i Blk Dnm. Sedan han lämnade 2015 har nya kollektioner bara skapats i begränsad skala, den egna Stockholmsbutiken har stängts igen och försäljningen har rasat. 
– Jag ser det mer som att jag tagit 3,5 års paus från Blk Dnm. Tittar du på ett band som Radiohead eller en filmregissör som Alfonso Cuarón (Children of Men, Gravity, nya Netflix-filmen Roma), så är det så de jobbar. De skapar ett album eller en film, och sedan tar de en paus och samlar ny energi för ett nytt verk med en annan inriktning tre år senare. Det är egentligen så jag helst skulle vilja jobba också – men det är inte lika lätt i modevärlden, även om jag försöker.

Redan med "gamla" Blk Dnm ratade Johan Lindeberg det traditionella upplägget inom modeindustrin med två stora kollektioner om året. I stället släppte han kläderna när de blev klara. Så kommer han att jobba i ännu högre grad med nya Blk Dnm. 
– Hela det här Supreme-tänket med nya drops varje vecka, som modevärlden omfamnar nu, passar mig perfekt. Jag vill jobba så dynamiskt det bara går och släppa nyheter i en strid ström.

Fröet till comebacken i Blk Dnm såddes för två år sedan när Johan Lindeberg hyrdes in av Varnergruppen för att hålla ett föredrag för deras anställda under en företagskickoff. 

– Jag fick bra kontakt med Varnergruppens ledning. Alla deras kedjor är baserade i Skandinavien och de var intresserade av den internationella utblick de kunde få av mig.

Enligt Johan Lindeberg har han och Varnergruppen köpt loss Blk Dnm:s varumärke (lagret och det kombinerade kontoret och butikslokalen i New York ingår inte i köpet) "tillsammans", men några detaljer om ägarförhållanden och köpeskilling vill han inte dela med sig av. Sannolikt är det så att Varner stått för finansieringen och därmed kontrollerar ägandet. En tydlig indikation för det är också att Toni Collin, vd för Varnerägda Volt, kommer att vara styrelseordförande i det nybildade ägarbolaget Blk Dnm AB. 

– Det viktigt är att jag har 100 procents kreativt mandat, och det har jag, säger Johan Lindeberg.

Han sticker dock inte under stol med att det denna gång gäller att få företaget upp på egna ben snabbast möjligt. 
– För mig är vinsten inte det viktiga, men läxan jag lärt mig den hårda vägen är att jag måste bli lönsam snabbare. Alla blir lugnare av det. Det får inte ta fem eller tio år. Jag kommer att bygga enklare och smartare den här gången. 

Så sent som i augusti beslutade sig Varnergruppen för att lägga ned A–Z, sportklädesmärket som startades tillsammans med fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic 2016, med hänvisning till att satsningen blev för dyr. De första två åren gick märket back med över 200 miljoner kronor. 
– Jag vet inget om vad som fick dem att avsluta samarbetet med Zlatan, men jag är inte orolig för egen del. Varner ger mig bara kärlek. De vill lära sig av mig och vill att jag ska följa min intuition.

Kruxet är bara att Johan Lindeberg sa exakt samma sak förra gången det begav sig. I en intervju som jag gjorde för Dagens Industri 2013 beskrev han den dåvarande Blk Dnm-ägaren, den brittiska familjen Hargreaves (som gjort sig en förmögenhet genom klädkedjan Matalan), som "den perfekta partnern". "Hargreaves har stort förtroende för mig och det känns verkligen som om detta är för evigt", sa han då. 

När jag påminner Johan Lindeberg om detta säger han:
– Får jag kompromissa för mycket med min vision så kommer jag att gå ut genom dörren igen. Det är inte svårare än så. 

Johan Lindeberg är uppenbart trött på att behöva försvara sig när det kommer till de här frågorna. 
– Jag vet att det snackas om att det ska vara så svårt att jobba med mig. Men det enda jag behöver är en vd och ägare som delar min vision. Och visst, jag är ingen förvaltare, men en sådan otrolig hoppjerka är jag inte. Jag var ändå sex år på Diesel, elva år på J.Lindeberg och fem år på Blk Dnm. 

Hängivenheten till företagen han jobbar för är det inget fel på. Johan Lindeberg har gjort det till sin grej att leva med sina varumärken fullt ut. Stolt visar han upp sin senaste tatuering, där han låtit rista in "Chapter two" på sin högra underarm, vilket anspelar på Blk Dnm:s nystart. 

– I min karriär har jag byggt tre varumärken, varav två från scratch. Alla har byggt på min passion och på en idé som är mycket större än att sälja kläder. Världen behöver ju inte mer kläder. Jag har alltid trott på syftesdrivna varumärken, det är det enda sätt jag kan jobba på. 

När Johan Lindeberg gjorde sin comeback på J.Lindeberg 2016 skapade han payoffen: "We want to dress people who want to change the world". Att det inte stämmer in på alla som köper en JL-pikétröja tycker Johan Lindeberg är irrelevant. Men han är högst medveten om att denna inställning har legat honom i fatet många gånger i karriären. 
– Jag kan säkert vara lite för idealistisk och romantisk för mitt eget bästa. Det funkar inte alltid i den rationella värld vi lever i.

Men varför kompromissa med sina drömmar och passioner? Johan Lindeberg anser att hans syftesdrivna varumärkestänk passar bra in i dagens samhällsklimat. 
– För att folk ska bry sig om ett företag måste det vara personligt och komma inifrån. Det måste finnas en bakomliggande idé med varumärket, säger Johan Lindeberg.

En av Johan Lindebergs styrkor som modeskapare är att han alltid legat i framkant med nya trender, vilket han själv inte är sen att påpeka. 
– På Diesel tajmade vi 90-talsvågen med Nirvana och vi gjorde ironisk reklam innan alla började snacka om den ironiska generationen. Med J.Lindeberg tajmade jag den metrosexuelle mannen och vi lanserade "skinny suits" långt före Hedi Slimane. Och när jag skapade Blk Dnm som en hyllning till frihet, 68-rörelsen och kvinnlig frigörelse så tajmade det med den arabiska våren och den women empowerment-rörelse som sedan växt sig allt starkare och nu kulminerat med metoo och timesup.

Men någon smart trendmedvetenhet handlar det ändå inte om, enligt honom själv. 
– Det här är ingen uttänkt strategi. Jag går bara på min egen känsla och följer mina egna värderingar fullt ut. Det är så jag alltid har gjort. Men på något sätt tycks ändå mina personliga intressen sammanfalla väl med större sociala förändringar i samhället. Det som engagerar Johan Lindeberg mest i dag är tanken på ett gränslöst samhälle. Och det är den samhällstrenden som han vill bygga Blk Dnm:s nya varumärke kring. 
– Jag vill att Blk Dnm ska vara ett äkta internationellt märke, som inte bryr sig om nationella gränser. Vi ska verka för en öppen, inkluderande värld, där kön, ras, ålder och etnicitet inte spelar någon roll. Där man har respekt för varandras kulturer och kan leva tillsammans.

Och så berättar han om sitt pro bono-samarbete med den syrianske flyktingen Yakan Selim, som driver den lokala pizzerian i Torekov. Johan Lindeberg har utan ersättning stylat om pizzerian – den enda restaurang som har öppet året runt i Torekov – och fått en god vän på köpet. 
– Yakan kom från norra Syrien för fem år sedan. Han pluggade på universitetet i Aleppo när kriget startade. Han är en fantastisk person och vi umgås nu familjevis i Torekov. Det är en enormt berikande vänskap.

Johan Lindeberg suckar över dagens svenska politikers oförmåga att tänka stort och menar att den infekterade integrationsdebatten har hamnat snett. 
– Man måste vända på hela frågan: att vara hemma i två kulturer och kunna två språk är ju en fantastisk fördel. Om något så är det ju den som bara upplevt en kultur, och som bara rest till Mallorca på chartersemester, som är den som är underlägsen. Multikultur är ju en tillgång att ta vara på i dagens uppkopplade värld. 

"Jag skulle aldrig starta ett bolag med målet att tjäna pengar."

Tre röster om Johan

Nye finansiären Toni Collin,
styrelseordförande i Blk Dnm. 
”Jag anser att det finns få, om ens någon, som kan mäta sig med vad Johan har skapat när det gäller att bygga intresset för svenskt mode på den internationella arenan. Johan är en sann entreprenör och visionär med enorm energi och passion. Att jobba tillsammans med honom är väldigt inspirerande.” 

Kollegan Ulrika Nilsson,
ägare av Stockholmsbutiken Jus, exflickvän och kollega från Diesel på 90-talet, tidigare Europachef för Blk Dnm. 
”Johan drivs av passion. Passionen i kombination med hans oräddhet och att han vågar sticka ut och ta plats, även om det ibland blir obekvämt, är hans viktigaste styrkor. När man jobbat ihop i så många år och i olika projekt som vi gjort är det viktigt att man inte blir för bekväm. Man måste våga utmana varandra för att ta projekt och saker ett steg vidare. Johan har ingen jante i sig, och inte mycket negativitet. För honom är allt möjligt.” 

Uppdragsgivaren Jonas Tåhlin,
marknadschef för Pernod Ricard, som anlitar Johan Lindeberg som varumärkeskonsult. ”Johan är en av mina bästa vänner – en otroligt varm och positiv själ som mer än någon annan har pulsen på världens kultur och vet vart den är på väg; långt innan vi vanliga dödliga.”

De senaste tre åren, under frånvaron från Blk Dnm, har Jonan Lindeberg främst arbetat som fotograf och varumärkeskonsult. Bland hans nuvarande uppdragsgivare finns alltifrån kvinnliga artister som Loreen och Elliphant till spritjätten Pernod Ricard, som för närvarande anlitar honom som creative director på konsultbasis till hela tre av sina märken: The Glenlivet (whisky), Avión (tequila) och Martell (konjak). 

– Mitt uppdrag är att ompositionera de här varumärkena och fylla dem med ny energi. Att ta en gammal whiskyflaska och göra den till en "symbol of equality" är väldigt spännande, säger Johan Lindeberg.

När vi träffas håller han på att förbereda ett stort middagsevent för Glenlivet i New York, där tio inflytelserika kvinnor, bland andra stjärnaktrisen Charlotte Gainsburg, toppmodellen Anja Rubik och modefotografen Inez Van Lamsweerde, står med som "co-hosts" på inbjudan. Lisa Borders, ordförande för Time's up-rörelsen, ska dessutom hålla ett tal under middagen, och Loreen ska uppträda.

Hur har du fått alla de här kvinnorna att komma på en middag för ett spritföretag? 
– Hade inte inbjudan kommit från mig hade ingen av dem tackat ja. Det här är mina vänner och de litar på mig. De vet att jag är en engagerad feminist, att jag aldrig kompromissar och att jag kommer att bjuda på en inspirerande kväll. Det är ett förtroende jag byggt upp under många år.

Johan Lindeberg är onekligen ett marknadsföringsgeni av rang, och en fantastisk storyteller. Efter att ha intervjuat honom vid flera tillfällen genom åren börjar man känna igen historierna. Som hur han slängde av sig yuppie-kostymen, hyrde en Fiat och körde till Diesels huvudkontor i Molvena där han, iförd en T-shirt med trycket "I want to die with my blue jeans on" övertalade Dieselägaren Renzo Rosso att få ta över den skandinaviska agenturen för jeansmärket.

Eller när han körde båge ner till Alperna med en golfbag som stack upp ur packningen, beslutade sig för att revolutionera golfmodet med J.Lindeberg och skickade ut kompisen Jesper Parnevik på golfbanan i smala rosa byxor. Eller hur han gråtande gick på stranden i Montauk efter skilsmässan från sin fru Marcela och kom på att han skulle skapa Blk Dnm. Och senast, hur han tog beslutet att hoppa på Blk Dnm-tåget igen på uppmaning från hans dotter Blue, som skrev till honom: "Pappis, du måste ta tillbaka Blk Dnm, för det är det bästa varumärket någonsin."

Johan Lindeberg blir inte helt nöjd när jag kallar honom en grym storyteller. 
– Jag vet inte om jag gillar det uttrycket. Det kanske är bra storys, men det är inget fejk. Alla de här sakerna har ju hänt, det var verkligen så det gick till, det är inget jag hittat på, säger Johan Lindeberg och visar upp Instagraminlägget från sin dotter där hon uppmanar sin pappa att återta Blk Dnm.

Nyligen startade Johan Lindeberg det egna svenska konsultbolaget Out of Context AB, där han, med bas från sin foto- och designstudio i Torekov, kommer att fortsätta jobba med olika varumärken. Som konsult till storföretag kan Johan Lindeberg fakturera saftiga arvoden, men pengar har inte varit en drivkraft för honom sedan han lämnade yuppielivet i slutet av 80-talet, intygar han. 
– Jag skulle aldrig starta ett bolag eller anta ett uppdrag med målet att tjäna pengar. Det är klart att jag vill ha bra betalt, men min drivkraft är att skapa förändring.

"Jag vill skapa en global politisk rörelse som baseras på kreativitet."

JOHAN LINDEBERG

Ålder: 61 år. 
Familj: Dottern Blue, 17 år, som bor i New York. 
Bor: I en stor lada i Torekov, som han gjort om till en kombinerad designoch fotostudio. 
Yrke: Modedesigner, fotograf och varumärkeskonsult. 
Karriär: Examen från Handelshögskolan i Göteborg. Blev svensk distributör för italienska Diesel år 1990, där han senare blev global marknadschef.

Startade det egna varumärket J.Lindeberg 1996. Mellan 2007–2009 var han kreativ chef för Justin Timberlakes modemärke William Rast. 2010 startade han lyxmärket Paris 68 tillsammans med sin dåvarande hustru Marcella Lindeberg. 2011 grundade han märket Blk Dnm, som han lämnade 2015. Har nu köpt tillbaka Blk Dnm tillsammans med norska Varnergruppen som återlanseras sommaren 2019.

Johan Lindeberg hade det som bäst ställt ekonomiskt under Dieseltiden, då han som global marknadsdirektör och USA-chef hade en årslön på över en miljon dollar. Men alla de pengarna försvann i det svarta hål som J.Lindeberg-projektet utgjorde. 
– Det har funnits perioder i mitt liv då jag haft helt tomt på kontot. Men jag är bohem och har inga problem med att gå ner i levnadsstandard om så krävs. Att åka privatjet och bo på lyxresorts är inget jag går i gång på. Jag sover hellre under bar himmel i Amazonas. 

Hur ser din privatekonomi ut i dag? 
– Jag är inte mångmiljonär på något sätt, men jag tjänar så jag klarar mig. Framför allt förfogar jag över min egen agenda och gör det jag vill.

När Johan Lindeberg startade Blk Dnm plockade han upp en kamera och plåtade företagets svartvita kampanjbilder själv. Sedan dess har hans fotointresse bara vuxit, och utökats till att även innefatta film. De tre kortfilmer han gjorde förra året till Loreens senaste album gav mersmak. 
– Om jag kunde börja om min karriär skulle jag nog velat bli filmregissör i stället för modeskapare. Han berättar att han i somras fick vara med när den nära kompisen Johan Renck regisserade ett avsnitt av den kommande HBO-serien Chernobyl. 
– Jag följde honom som en skugga i tre dagar. Det var väldigt lärorikt. Att spela in en tv-serie för HBO är en enorm apparat med otroligt många människor inblandade. Det är stor skillnad mot fotografi, där jag helst är helt ensam när jag plåtar modeller för att få det så intimt och personligt som möjligt.

Johan Renck har fått kämpa i många år för att ta steget från reklamfilm och musikvideor till tv och långfilm. Samma sak gäller deras andra gemensamma vän Jonas Åkerlund. Det hindrar inte Johan Lindeberg från att försöka sig på samma sak. 
– Jag håller på och skriver på ett filmmanus. Vi har ungefär 45 sidor dialog, men projektet har stannat upp lite då min skrivpartner Maria Karlsson, som skrev manus till Snabba cash, har fått barn. Men jag hoppas vi kan återuppta arbetet snart. 

Vad är det för typ av film? 
– En episk kärlekshistoria som utspelar sig i New York. Tänk Top Gun möter Ingmar Bergman. Bra hisspitch! 

Men tror du verkligen att du kommer att få den här filmen gjord? 
– Mja, det är klart att jag tror på den. Jag skulle aldrig gå in i ett projekt om jag inte trodde på det till 100 procent. Ge mig fyra år. Då ska den inte bara vara klar. Då ska den vinna en Oscar för Bästa utländska film. Det är där min målbild är. 

Johan Lindeberg har även ett annat pågående skrivprojekt, en självbiografi om hans karriär och drivkrafter, som han hållit på med i åtta år utan att bli klar. 
– Bonnier ligger på mig om den där boken. Problemet är att jag är så onostalgisk, jag gillar mer att titta framåt än att gräva runt i historien. 

Du är 61 år – hur länge tänker du hålla på i det här höga tempot? 
– Det är bara i Sverige jag får frågor om min ålder. Jag vet inte hur man ska känna som 61-åring, men jag känner ingen skillnad mot när jag var 51. Faktum är att jag känner mig mer inspirerad än någonsin. Jag tror att jag kommer att hålla på så här hela livet. Min passion är min livskraft. 

Vad har du mer kvar på din bucket list? 
– En grej är ju att flytta till Beirut. Det kommer jag att göra inom de närmaste åren. Jag skulle gärna designa Blk Dnm från Beirut. Men det jag tänker mest på är att jag skulle vilja skapa ett projekt som inte är kommersiellt och vinstdrivande, utan politiskt. 

Om du ska vara lite mer konkret? 
– Jag vill skapa en global politisk rörelse som baseras på kreativitet. Ett världsparti som går förbi nationsgränser och politiker och förenar kreativa människor från hela världen. Jag har ju mer gemensamt med en filmregissör från Iran än vad jag har med många svenskar.

Han hoppas att det kan ersätta det "låtsasengagemang" som frodas bland människor i sociala medier. 
– Folk måste engagera sig på riktigt och göra konkreta projekt ihop som för människor samman. Det räcker inte med ett upprop på Facebook eller en hashtag på Instagram. Det är vi själva som måste åstadkomma den inte-gration som politikerna misslyckats med.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-02-08 10:44