Måttsytt från Saman Amel ”Napoli” – Del II
Idag är det dags för del två i vår artikel om måttsytt från Saman Amels premiumlinje "Napoli". I första artikeln gick vi igenom måttagning och konsultation samt vad som låg bakom valet av just en bomullskostym. Idag kommer vi summera resultatet av beställningen i såväl text som bild.
Vår förra artikel slutade med att vi avslutat vårt första möte med Saman och Dag där vi genomfört en konsultation och måttagning i företagets ateljé. Ca 2 månader senare levererades kostymen och en avprovning skedde.
För att summera beställningen så valde vi en enkelknäppt kavaj med rullad treknäppning, breda slag, naturlig neapolitansk axel och en lätt, följsam full kanvas-konstruktion. Napoli-linjen erbjuder även möjligheten till en helt okonstruerad uppbyggnad men då det ligger såväl funktion som ett fantastiskt arbete bakom en kanvaskonstruktion ville jag gärna ha detta. Vi valde utanpåliggande fickor (ej för bröstfickan) för en ledig karaktär och en diskret dubbel prick-stickning sydd för hand längs slag och fickor.
Kavajens längd täcker precis baken och når till handens knogar när armarna hänger längs sidorna. Den har en smal passform utan att vara begränsande och en karaktäristisk neapolitansk axel. Hur kraftig plisséringen uppfattas har mycket att göra med materialet. Bomull har en karaktär som gör att såväl prickstickningar som axelns plisséringar blir lite mer framträdande än på exempelvis en tweedkavaj.
När kavajen levererades gjordes ett mindre intag i rygg- och höftpartiet för att ge ett renare intryck. Detta är som vi skrev i första artikeln snarare regel än undantag. Kavajens övre bröstparti är en detalj som jag även inom skräddarsytt har haft svårt att få till perfekt. Det har med en kombination av mina sluttande, något ojämna och framåt-roterande axlar. Detta parti lyckades Saman få till bättre än någon tidigare kavaj jag äger vilket var över förväntan.
För byxan valde vi en modell med enkel plisséring, side adjusters och 5cm slag nertill med en midjehöjd som slutar precis under naveln. Jag har exprimenterat med lite olika midjehöjd på flera kostymbyxor och det handlar för mig mycket om balansen och i vilka situationer man förväntas bära den. I en ledigare bomullskostym föredrar jag en något lägre midja än till exempelvis en smoking eller tredelad kostym. Vid levererans var byxan relativt rak med en fotvidd på ca 20cm vilket vi valde att ta in till 19cm för att harmonisera bättre med kavajen.
När det kommer till just bomull finns det en poäng i att snarare ta höjd i såväl vidd som längd inför avprovningen då man gärna vill undvika att släppa ut en söm eller förlänga byxan efter den är sydd. Det beror på att bomull kan i vissa fall få synliga "ärr" från den tidigare sömmen vilket faktiskt hänt mig på ett par skräddarsydda byxor som behövde längas.
Summering
En kostym från Saman Amels Napoli-linje startar på strax över 20 000 kr. I mitt fall landade summan på 24 000 kr pga det något dyrare tyget från Caccioppoli. Det är tveklöst väldigt mycket pengar för en kostym och detta placerar produkten prismässigt ungefär i samma kategori som Orazio Luciano och B&Tailor. Man betalar ett tydligt premium i förhållande till företagets Toscana-linje som startar på ca 13 000 kr och detta beror på mängden handsömnad som ligger bakom.
Passforms- och hantverksmässigt står sig produkten väl mot andra aktörer vi testat i samma prisklass. Estetiskt påminner den kanske mer om Orazio Luciano än B&Tailor i det avseende att den är typiskt neapolitansk och måttsydd snarare än skräddarsydd. Är man ute efter upplevelsen med tre avprovningar är skräddarsytt svårt att toppa men det kommer ofta till priset av betydligt längre ledtider. Tyvärr kan även kostymer med tre avprovningar lämna saker att önska.
Vad som även skiljer Saman Amels Napoli-linje från de övriga aktörerna är tillgängligheten. Många resande skräddare besöker Stockholm men då är man som konsument begränsad till dessa trunk shows varje år medan Saman Amel har möjlighet att ta emot bokningar i ateljén varje vecka.
Om man skall hitta något negativt eller åtminstone höja ett varningens finger så är det möjligtvis att mitt val av bomull som material kanske inte är optimalt för en skräddad produkt av den här nivån. Detta då bomullen saknar ullens naturliga fall och formbarhet. Jag själv älskar bomullens lediga känsla och avslappnade karaktär och är därför väldigt nöjd med slutresultatet men om man skall beställa sin första kostym i den här prisklassen skulle jag rekommendera en borstad ull, flanell eller fresco runt 300 gr/m där passformen och fall kommer fram än mer. En bomullskostym är för mig ett givet inslag i sommargarderoben men hade med stor sannolik blivit utmärkt även från den enklare Toscana-linjen. Då går man tyvärr miste om mycket av de vackra handarbetet så det är återigen en fråga om vad man prioriterar.
När man beställer en produkt i den här prisklassen är det helt enkelt viktigt att fundera på vad det är man är ute efter. Är det en formell businesskostym eller något för sommarsemestern? Är det en brittisk silhuett eller något mer italienskt? Är det romantiken kring klassiskt skräddarsytt eller ett ateljé-koncept likt Saman Amel som lockar? Min erfarenhet av plagg i den här prisnivån säger att det är större risk att bli missnöjd för att man valt en husstil man inte är bekväm i än att passformen eller hantverket skulle vara undermåligt. Jag tycker Saman och Dags förhållningssätt till skräddade plagg passade väldigt väl in i bilden av vad jag var ute efter i just det här fallet.
Som jag var inne på i början av artikeln så levererades kostymen och färdigställdes under tidiga våren. De första bilderna är fotograferade kort därefter under en weekend i Antibes. Jag har sedan dess haft möjlighet att bära kostymen vid flera tillfällen och inte minst under Pitti Uomo-mässan i Florens för några veckor sedan där jag fotograferades av Milad Abedi. Passformen och känslan har likt många full kanvas-kavajer blivit bättre med tiden då den format sig efter mig som bärare. Som man ser på bilderna så varierar tygets nyans beroende på ljus från en mörkare ton av taupe i skuggan till en närnast gyllene ton i solen.