Modechefen om årets stora sommartrend: den dressade stilen är tillbaka!

En välklädd comeback, skriver Kings modechef Daniel Lindström när han synar säsongens mode i sömmarna.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2023-05-05 13:35  |  Lästid: 2 minuter

I januari 2020, för lite drygt tre år sedan och någon månad innan vi hörde talas om covid-19 för första gången, var jag som vanligt i Milano och Paris på herrmodevisningarna. Att döma av vad de flesta designers presenterade på catwalken hade vi kommit till ett trendskifte inom herrmodet. Ut med sneakers och huvtröjor med logotyper och in med kostymen igen. Kommande säsong skulle vi få se färre sportplagg till förmån för mer formella kläder. En högst naturlig växling enligt modets regler – det kommer alltid en motreaktion till det rådande. Men så bröt pandemin ut och fick stora effekter på branschen. Förutom problem med produktion, transport och betydligt färre besök i fysiska butiker försvann intresset helt för formella kläder. Vi hade ju inga fester och bröllop att gå på. Varumärkena bromsade in tillverkningen av kostymer och började leverera mjuka kläder att bära i hemmet. Men nu – äntligen – har den dressade stilen fått göra comeback. 

Pamela Anderson tar täten under Boss modevisning i Miami tidigare i år. Foto: Getty Images

Detta blev väldigt tydligt för några veckor sedan i Miami när Boss presenterade sin vår- och sommarkollektion 2023 enligt ett ”see now, buy now”-koncept där plaggen fanns tillgängliga att köpa direkt. Att Boss valt just Miami för en modevisning var ingen slump. Varumärket var en betydande del av garderoben i Michael Manns tv-serie Miami Vice, 1984–1989. Seriens två stjärnor, Don Johnson (Sonny Crockett) och Philip Michael Thomas (Ricardo Tubbs), klädde sig i vita och pastellfärgade linnekostymer från Hugo Boss, Nino Cerruti, Gianni Versace och Giorgio Armani. Serien, fem säsonger och 112 avsnitt, förändrade inte bara herrmodet, utan även Miamis globala image från pensionsärsby till sexig metropol. Boss presentation är en av de mest spektakulära modevisningar jag sett. Pamela Anderson var först ut på catwalken. Sen kom Naomi Campbell. Och DJ Khaled. Och herrkollektionen var tydligt mer skräddad än på flera säsonger. Kostymer, skjortor och trenchcoats i lyxiga ull- och silkesblandningar mixat med transparenta material och teknisk nylon. Färgerna kände vi igen som signaturkulörer: krispigt vitt, svart och kamel. Även varma och solblekta, pudriga nyanser som påminner om Miamis art déco-arkitektur syntes. Den lätta, närmast flytande känslan i tygerna accentuerades av visningens placering. Catwalken var belägen precis vid vattnet med fontäner som inramning, vilket skapade känslan av att befinna sig på öppet hav. Marco Falcioni, senior vice president på Creative direction på Hugo Boss, berättade efter visningen att han även inspirerats av gamla reklambilder och modereportage från L’Uomo Vogue på den tiden när Boss använde italienska tygleverantörer i större omfattning. Kostymen är tillbaka.

Välkommen till en dressad vår! 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-05-05 14:44