Nikes försäljning ökar med 31 procent – efter Colin Kaepernicks reklamfilm

Nikes beslut att ha före detta NFL-spelaren Colin Kaepernick i sin senaste reklamfilm ledde till stora kritikstormar på sociala medier – flera eldade upp sina skor och tröjor med företagets logga. Trots det visar nya studier att Nike har ökat sin onlineförsäljning med 31 procent under förra veckan.

Marlon Appelgren  |  Publicerad 2018-09-10 08:36  |  Lästid: < 1 minuter

Nikes beslut att använda sig av den amerikanska idrottaren Colin Kaepernick som frontfigur i sin senaste reklamfilmskampanj drog åt sig mängder av kritik – inte minst från USA:s president Donald Trump. Under de senaste dagarna har flera amerikanska fans eldat upp sina Nike-skor som en protest mot varumärkets reklamfilm. Men ur ett försäljningsperspektiv har det visat sig att företaget tog sig ur veckan som en vinnare. Det visar en undersökning som genomfördes av Edison Trends.

Nikes onlineförsäljning ökade med 31 procent från söndagen till tisdagen efter att varumärket lagt ut sin första annons med Colin Kaepernick under måndagen.

Se Nikes reklamfilm med Colin Kaepernick här:

 


– Det var spekulationer om att Nikes Kaepernick-kampanj skulle leda till en minskning av försäljningen, men våra uppgifter under den senaste veckan stöder inte den teorin, säger Edison Trends medgrundare Hetal Pandya i ett pressmeddelande från företaget.

Colin Kaepernick var den första idrottaren som knäböjde under nationalsången före en NFL-match, som en fredlig protest mot sociala orättvisor och polisbrutalitet i USA. Sedan dessa kontroversiella protestaktioner från 2016 har han inte varit med i ett NFL-lag.

Kaepernick har varit i ett samarbete med Nike sedan 2011, och har även fått betalt av företaget under hela perioden. Trots det har han, sedan hans sorti från NFL för mer än ett år sedan, tills nu inte varit en del av företagets reklamkampanjer. 



Dela på Facebook
Tweeta