Nu börjar Stockholms modevecka – här är allt du behöver veta

Kronprinsessan Victoria invigningstalar och Johan Lindeberg blåser nytt liv i BLK DNM. När Stockholms modevecka drar igång sitter alla frontrow. King har samlat veckans höjdpunkter.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2021-02-09 07:00  |  Lästid: 2 minuter

Idag inviger kronprinsessan Victoria årets modevecka i Stockholm vilket blir startskottet på tre dagar fullspäckade med visningar och samtal som hyllar svenskt mode. Årets tema går under namnet An Inclusive Exclusive och ska sätta strålkastarljuset på hållbarhet, mångfald och jämlikhet. Den svenska modebranschen – som omsätter 380 miljarder och utgör 11 procent av den totala svenska exporten – ligger i framkant när det kommer till hållbarhet ur miljösynpunkt, och nu riktas ett lika stort fokus på social hållbarhet som syftar till mångfald och inkludering.

Men i år blir det varken kindpussande eller skålande i champagne när modeveckan går av stapeln, istället sänds alla herr- och damvisningar digitalt på Stockholmfashionweek.se dit vem som helst är välkommen.

Designern Johan Lindeberg är tillbaka bakom rodret på BLK DNM som medverkar på modeveckan. Foto: Andreas Johansson för King.

– Det bästa med en digital modevecka är att den är öppen och tillgänglig för alla. Och genom att, utöver kollektionsvisningarna, inkludera samtal om viktiga ämnen som hållbarhet och mångfald kan vi alla bli mer informerade och engagerade, vilket är precis vad som behövs för att ta ett större ansvar, både som modebransch och konsument”, säger Catarina Midby från Swedish Fashion Association som arrangerar Stockholms modevecka.

Veckan leds av moderävarna Daniel Lindström och Emilia De Poret. Här är några av de varumärken som vi på King ska hålla ett extra öga på: BLK DNM, Chimi Eyewear, CMMN SWDN, Hope, H&M Studio Vintage, Lexington, Magniberg, Schnayderman's och Weekday.

Stockholm Fashion Week pågår mellan den 9 och 11 februari på Stockholmfashionweek.se.

Dela på Facebook
Tweeta