Nya svenska varumärket vill utmana synen på skidkläder

"Efterfrågan på närproducerade produkter ökar lavinartat." Svenska Balingsta vill utmana det traditionella designtänket kring skidkläder – alla plagg tillverkas på beställning.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2021-02-03 15:07  |  Lästid: 2 minuter

Balingsta Nordic Ski Apparel är ett nystartat svenskt varumärke som designar längdskidkläder för nordiska breddgrader – och för att tackla ett av modebranschens största problem, nämligen överproduktion, sys kläderna endast upp på beställning. Tanken är att hylla det skandinaviska arvet och samtidigt modernisera synen på hur skidkläder produceras.

– Idén föddes för att vi helt enkelt blev trötta på det som fanns på marknaden. Vi kunde inte hitta ett enda plagg som representerade vår kärlek till sporten. Så vi tog saken i egna händer och började designa plagg som vi själva ville bära, säger Lennart Claesson, vd på Balingsta.

Nya varumärket Balingsta designar längdskidkläder för det nordiska klimatet.

Istället för att producera färdiga kollektioner inför varje säsong sys kläderna upp på beställning och levereras till kunden efter 10-14 dagar. Produktionen sker lokalt i samarbete med Textilmaskineriet på Kungsholmen i Stockholm.

– Istället för den traditionella kollektionscykeln med stora kvantiteter och säsongsreor sys våra kläder upp efter att kunden beställt dem. Vi ser både bland kunder och branschkollegor att efterfrågan på närproducerade produkter ökar lavinartat. Och vi är övertygade om att folk är beredda att betala för den typen av premiumprodukt som vi erbjuder, säger Lennart Claesson.

Alla plagg tillverkas på beställning på Kungsholmen i Stockholm.

Balingsta öppnar beställningarna den 5 februari via sin hemsida.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2021-02-03 15:29