Nytt succéår för LVMH – så mycket tjänade lyxjätten
Med en nettovinst på 172 miljarder kronor sätter man sina egna gränser. Lyxmogulen Bernard Arnault lägger ännu ett succéår till handlingarna.
För många är januari årets fattigaste månad, men inte för franska LVMH. Den världsledande lyxkoncernen, eller lyxkonglomeratet som det så vackert heter, ökade sin försäljning med 10 procent under fjolårets fjärde kvartal och överträffade därmed marknadens förväntningar.
I koncernens största varumärkesgrupp, där modehus som Louis Vuitton, Celine, Loewe, Fendi, Loro Piana och Dior ingår, steg intäkterna med 9 procent. Även i gruppen vin och sprit, med varumärken som Moët & Chandon, Dom Pérignon och Belvedere, där försäljningen har minskat under två på varandra följande kvartal, steg intäkterna.
Samtidigt steg företagets nettovinst under 2023 med 8 procent till hela 15,2 miljarder euro, motsvarande drygt 172 miljarder kronor.
LVMH rusade på börsen efter rapporten och drog med sig övriga sektorn upp.
– Vårt resultat för 2023 illustrerar våra varumärkens exceptionella dragningskraft och deras förmåga att väcka intresse, säger vd:n Bernard Arnault, som tillhör toppskiktet av världens rikaste personer, i ett uttalande.