Ny forskning: Därför får din rival dig att prestera bättre

Din största rival kan vara din bästa vän. Rivalitet kan nämligen göra att du presterar bättre. Det visar en ny undersökning, som varumärket Björn Borg använder i ett interaktivt och unikt initiativ.

Många tror att rivalitet kan få dig att springa snabbare, göra bättre i från dig på jobbet och tänja på gränserna när det gäller fysik aktivitet. Varumärket Björn Borg ville veta om detta faktiskt stämde. Därför tog de hjälp av professorn Gavin Kilduff från New York University Stern.

”I mina studier, analyserade jag mer än 1000 löpare och faktiska löpresultat under sex år. Det jag upptäckte var att när man springer med en motståndare, resulterar det i en förbättring med 5 sekunder per kilometer, vilket innebär att man springer cirka 25 sekunder snabbare vid ett 5 kilometerslopp. Det är en anmärkningsvärd förbättring”, säger Gavin Kilduff.

Här kan du läsa mer om Björn Borgs spännande initiativ. 

Sprida kärlek och respekt

Enligt Gavin Kilduff är rivalitet inte nödvändigtvis detsamma som att man hatar någon. Det handlar mer om ett tillstånd där två konkurrenter är oskiljaktigt länkade till varandra. En rival motiverar sin motståndare att träna hårdare, längre och tänja på gränser för få bättre resultat – både på gymmet och på jobbet.

Slutsatsen är att det kan vara bra att ha en rival. Nu använder Björn Borg resultatet i studien i sin nya reklamkampanj Dear Rival, där syftet är att sprida respekt och kärlek. I en tid med mycket politiska motsättningar, där världen kan kännas orolig och tonen inom sociala medier blir allt hårdare, vill varumärket lyfta att din rival faktiskt kan bli en del av din framgång.  

Klicka här – och läs mer om Björn Borgs initiativ.

Se klippet från kampanjen här nedan: 

En livslång vänskap

En klassisk rivalitet inom idrott är den mellan Björn Borg och John McEnroe – två av historiens bästa tennisspelare. På tennisplanen var de bittra rivaler, men utanför delade de en livslång vänskap byggd på respekt för varandra. Så föddes också idén till Björn Borgs twitter-anslutna boxningssäck. Den interaktiva slagpåsen har ett tryckt alfabet, som är anslutet till Twitter. Varje bokstav är tryckkänslig och ett slag på säcken resulterar i en bokstav i en tweet.

Den häftiga boxningssäcken reser runt till olika gym under våren och uppmuntrar besökare att skicka kärlek till sina rivaler med slag och sparkar. Först ut att boxas var Björn Borgs VD, Henrik Bunge, som skickade en kärlekshälsning till Nikes VD, Mark Palmer. Nike är världens ledande sportvarumärke och utmanar därför Björn Borg att hela tiden förbättra sig och på så sätt inspirera andra globala sportvarumärken.

Läs mer om kampanjen här.

#dearrival 

Dela på Facebook
Tweeta