Boomerang är tillbaka med full kraft

Med naturen och havet som själ och indigoblått som färgförälskelse har Boomerang med sin typiska tredje knapp en stark igenkänningskraft. Efter mer än 40 år av skandinavisk stilkänsla bygger man nu upp på nytt.

De är tillbaka med full kraft, vi kan kalla det Boomerang–effekten 2.0. För i januari i år gick bolaget i konkurs – men namnet gick till försäljning och Anders Börjesson som flera år tidigare lämnat bolaget gick med sin familj in och köpte varumärket med avsikten att plocka upp Boomerangs själ och anpassa den efter den nya retailmarknaden. Dem i sin tur ställde frågan till Fredrik Larsson om han kunde tänka sig att komma tillbaka till Boomerang efter nästan 10 års frånvaro.

Boomerangs historia sträcker sig 40 år tillbaka i tiden till 1976 och grundades av två unga drivna entreprenörer, Peter Wilton och Kenneth Andram, som lämnade sina trygga karriärer för att skapa ett nytt varumärke som reflekterar deras passion för kvalité och hantverk, men också deras gemensamma värderingar. Namnet på det nya varumärket skulle vara starkt och enkelt, men också ha en koppling till en tydlig symbol. Valet blev Boomerang. Den symboliska betydelsen har sedan dess genomsyrat de Skandinaviskavarumärket med sin klassiska stil, inspirerat av hav och natur.

Boomerang är tillbaka med full kraft

Fredrik Larsson som är företagets nygamla VD berättar att det är just den själ som ska ligga till grund för mycket i det nya Boomerang.
– Vi har gjort fantastiskt mycket bra genom åren, det är där vi tänker oss att vi ska börja. Se till vad vi gjort bra och göra det ännu bättre, anpassat med moderna strategier för en e-handel. Boomerang är ett livsstilsvarumärke, därför tror vi att inspirationen måste komma inifrån, säger han.

Redan i den första kollektionen låg varumärkets styrka i det enkla och tidlösa med fokus på material och kvalité. Och kampanjen plåtades i Stockholms skärgård, precis som den senaste kollektionen. För Boomerang är nu precis som då ett varumärke som fokuserar på ett par huvudkategorier, stickade tröjor, chinos, skjortor och dunjackor.
– Vi är inte ett trendigt slit och slängvarumärke som rear ut våra kollektioner. Det behövs inte, den hållbara strukturen finns både i kvalité och i tidlöshet. Tvärt om kommer vi istället att jobba ännu hårdare med den hållbara strategi som vi startade redan 2008. Det som kallas Boomerang Effekten: ett initiativ som innebär att äldre kläder får nytt liv som material i Boomerang Home eller som Boomerang Effect Vintage. Det är vårt sätt att ta till vara på jordens resurser och bidra till en lite mer hållbar värld, berättar Fredrik Larsson.

SE DEN SENASTE KOLLEKTIONEN HÄR

Boomerang är tillbaka med full kraft

Så vad tror man nu om framtiden. Fredrik berättar att man nu jobbar med ett gediget strategiarbete samtidigt som man startat införsäljningen för våren 2019, som kommer att fortsätta in i augusti. Och det är bara veckor sedan man lanserade en ny hemsida och e-handelssajt för varumärket, men Fredrik tror inte att det kommer att stanna där.
– Just nu har vi inga fysiska butiker för Boomerang, men vi utesluter absolut inte det för framtiden. För trots att e-handeln har förändrat retailbranschen i grunden kommer behovet av det personliga mötet och möjligheten att känns på materialen att finnas där, på ett eller annat sätt.

SE DEN SENASTE KOLLEKTIONEN HÄR

Dela på Facebook
Tweeta