Så fick designern Jenny Askenfors G-SHOCK att flyga

Hur lyfter man bäst en klocka? Man låter den sväva. Bokstavligen. Tillsammans med designern Jenny Askenfors har Casio tagit sin G-SHOCK GMW-B5000 till nya höjder.

I samband med 35-års jubiléet i fjol släppte G-SHOCK en limiterad modell i form av GMW-B5000TFG – en guldfärgad klocka i stål som för tankarna till den japanska klockjättens absolut första skapelse. Efterfrågan var enorm och klockan sålde således slut på nolltid. 

GMW-B5000-familjen har flera modeller i borstat stål, alla med den klassiska fyrkantiga boetten som G-SHOCK gjort sig kända för. Nu har G-SHOCK valt att lyfta två populära modeller – en klocka i silver och en i guldvariant med svart urtavla. 

För att hylla dessa ikoniska modeller genomförs nu ett unikt samarbete med två svenska kreatörer som personifierar mantrat G-SHOCK tickar efter – Never give up. 

En av de två kreatörerna är inredningsarkitekten och möbelformgivaren Jenny Askenfors som tagit fram ett klockställ som ger G-SHOCK en synlighet som aldrig förr.
– Min bakgrund ligger bland annat i att skapa butikskoncept, att på bästa sätt lyfta en butik, så den här typen av projekt kändes väldigt naturligt för mig.

Att samarbetet skulle resultera i ett klockställ var inte en självklarhet från början, och fanns heller inte konkretiserat i briefen från G-SHOCK. Jenny Askenfors fick till stor del fria händer.
– Idag har många helt ersatt klockan med mobilen – de flesta har ju till exempel inte en analog väckarklocka. I det väcktes en tanke hos mig, att jag ville lyfta armbandsuret i människors medvetande igen och få upp ögonen för den klassiska klockan.

Redan innan skisstadiet fick Jenny Askenfors idéen om att hitta ett sätt att få klockan att sväva fritt. Inspirationen kom från G-SHOCKs egna ursprung, där grundaren Kikuo Ibe hade som mål att ta fram en oförstörbar klocka. Som test lät han den falla från ett flervåningshus, vilket den överlevde.
– Jag tyckte direkt att storyn bakom klockan var extra intressant och det kändes givet att den skulle få vara en del av min design. Att låta G-SHOCK sväva över stället symboliserar hur klockan faller men utan att krossas av den mötande marken.



”Jag ville lyfta den klassiska klockan i
människors medvetande igen”



Med hjälp av magnetism och företaget Flyte, som är experter på att arbeta med just flygande konstverk, gick idéen snabbt från skiss till färdig produkt.
– Det var en tekniskt svår utmaning att få klockan att gå runt magneten och sväva på ett snyggt sätt. Men med hjälp av en bas från Flyte fick vi till det. 
Stället består förutom av magnetism och teknik, av en kub i okrossbart spegelglas. Materialet gör ställets display helt genomskinligt och synliggör därför alla klockans detaljer.

Utöver bakgrundsstoryn som inspiration har Jenny Askenfors också haft G-SHOCKs mantra, Never give up, till sin hjälp. För henne har det en personlig innebörd.
– Jag har alltid vetat att jag vill arbeta med design och form. Jag sökte till konstfack två gånger men kom inte in. Till slut blev det tredje gången gillt. Jag hade aldrig någon plan b – det var liksom det här eller inget. Jag tänkte aldrig tanken att jag inte skulle komma in. Allt är möjligt, vissa stigar är bara längre än andra. En dead end fanns inte på kartan.


När G-SHOCK GMW-B5000TFG släpptes sålde den snabbt slut. Däremot finns GMW-B5000D-1ER (silver) och GMW-B5000GD-9ER (guld) nu i butik.
– Tanken är att stället ska lyfta klockan i både butik men också i det egna hemmet; som på nattygsbordet eller som ett konstverk på en byrå. Min förhoppning är att det kan bidra till att klockorna hamnar på våra handleder igen, avslutar Jenny Askenfors.

Dela på Facebook
Tweeta